رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بوئینگ هیچ تعهدی در برابر ایران نداشت، گفت: برخلاف انچه اعلام شد که شرکت بوئینگ متعهد است خدمات پس از فروش ارایه و قطعات مورد نیاز را در اختیار ایران قرار دهند اما به تازگی براساس اطلاعاتی که خود مسئولان در اختیارمان قرار داده‌اند متاسفانه بعد از شرایط جدید و خروج آمریکا از برجام، مشخص شده در این قراردادها این تعهدات دیده نشده است.
کد خبر: ۶۱۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴ 11 June 2018

به گزارش تابناک : رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرکت فرودگاه‌ها باید از تجربه سایر دستگاه‌ها برای جلوگیری از تکرار هک مانیتور فرودگاه‌های کشوراستفاده کند، گفت: متاسفانه در قرارداد با شرکت‌های سازنده هواپیما تعهدی برای تحویل هواپیما در این شرایط پیش بینی نشده و هیچ ضرری هم متوجه بویینگ نمی‌شود.
محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به موضوع هک مانیتور فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: کشورمان با تهدیدهای مختلف و مکرر دشمنان بیرونی و افراد سودجوی داخلی رو به رو است، بنابراین همه دستگاه‌ها به ویژه فرودگاه‌ها باید آمادگی و پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: انتظار داریم که شرکت فرودگاه‌های کشور مانند سایر دستگاه‌ها که اجازه عملیاتی شدن این تهدیدات را نمی دهند با تجهیز فرودگاه‌ها جلوی تکرار آن را بگیرد.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها از تجربه سایر دستگاه‌ها برای جلوگیری از این سودجویی‌ها استفاده کند، گفت: جلوگیری از این موضوعات کار سختی نیست و به راحتی می‌توانند اقدام کنند. به طور قطع با پیشرفت تکنولوژی با تهدیدهای پیچیده تر و جدی تری مواجه هستیم بنابراین باید آمادگی برای مقابله با هرگونه تهدید را داشته باشیم.

رضایی همچنین درباره خروج بویینگ از قرارداد با ایران اظهار داشت: این قرارداد هم به مانند تفاهمنامه برجام یکرفه بوده و طرف مقابل تعهدی در برابر ایران نداشت.

رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: در جریان جزییات قرارداد با بویینگ قرار نداشتیم اما گزارشات به صورت رسمی به ما ارایه می شد و تمام صداها ضبط شده و به صورت مستند وجود دارد. در گزارش دوستان در وزارت راه و شهرسازی آمده بود که قرارداد بویینگ به گونه‌ای تنظیم شده که اولا هیچ بار مالی برای کشور نخواهد داشت و دوم اینکه تعهدهایی برای طرف مقابل ایجاد شده که هواپیماهای مورد قرارداد را تحویل بدهد.

وی افزود: مهمتر اینکه متعهد هستند خدمات پس از فروش ارایه و قطعات مورد نیاز را در اختیار ایران قرار دهند اما به تازگی براساس اطلاعاتی که خود مسئولان در اختیارمان قرار داده‌اند متاسفانه بعد از شرایط جدید و خروج آمریکا از برجام، مشخص شده در این قراردادها این تعهدات دیده نشده است.

رضایی کوچی با بیان اینکه در قرارداد با شرکت بویینگ و ایرباس، چشم‌اندازی برای خدمات پس از فروش و تامین قطعه دیده نشده است، گفت: حتی برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش هواپیماهای ای.تی.آر دوباره نیاز به اخذ مجوز اوفک دارد که در واقع به این معنا که در شرایط جدید امکان تامین قطعات هواپیماهای جدید وجود ندارد و باید برای تامین قطعات تحریم‌ها را دور بزنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در این قرارداد پیش بینی‌های لازم انجام نشده است و به همین دلیل است که قرارداد به صورت یکطرفه فسخ می‌شود بدون اینکه هیچ تعهدی در قبال ما داشته باشند.

 

 

منبع : رکنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار