مدیرعامل شرکت آبفای شهری مازندران گفت که هم اکنون 21 شهر این خطه شمال کشور به دلیل کاهش میزان بارندگی با تنش آبی مواجه هستند.
کد خبر: ۶۱۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 10 June 2018

به گزارش تابناک : ذبیح الله ذاکری روز یکشنبه در یک نشست خبری، حفر 17 حلقه چاه جدید،ایجاد یک باب مخزن با ظرفیت 10 هزار متر مکعب و ساخت 5 ایستگاه جدید پمپاژ و مدیریت مصرف را از راهکارهای مهم برای غلبه بر تنش آبی در شهرهای مازندران اعلام کرد.
وی مرمت فرسودگی خطوط انتقال آب و کاهش هدررفت را از دیگر فعالیت های این شرکت برای کاهش تنش آبی در این خطه شمال کشور اعلام کرد.
کاهش مجموع بارندگی در مازندران با وجود افزایش نسبی بارش بهاری در سالجاری طبق گزارش شرکت آب منطقه ای کاهش 62 درصدی روان آب و 50 درصدی آبگیری سد ها را در این خطه شمال کشور به دنبال داشته است.
بنا بر این گزارش از مهر ماه 96 تا 31 اردیبهشت امسال که هشت ماه از سال زراعی را شامل می شود 426 میلمتر باران در استان مازندران بارید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد و نسبت به دوره آماری 30 ساله 16.5 درصد کاهش داشته است.
به گفته ذاکری بیشترین تنش آبی مناطق شهری مازندران مربوط به شهرستان های ساری، قائمشهر، نکاء، بابل ، گلوگاه و بهشهر است.
این مسوول آب در مازندران اتکاء 88 درصد از تامین آب شهری به منابع و ذخایر زیرزمینی و پایین بودن قیمت آب را از چالش های مهم آب در شهرهای این استان برشمرد.
وی قیمت تولید هر متر مکعب آب را برای شهرنشینان حدود 15 هزار ریال اعلام کرد و اظهارداشت که در شرایط فعلی برای هر متر مکعب آب شرب مصرفی، مشترکان 3 هزار ریال هزینه می پردازند.
به گفته وی در دولت تدبیر و امید با ایجاد زیرساخت های مناسب حدود 3 درصد تامین منابع آب از ذخایر زیرزمینی کاهش یافت .
*** هدررفت 28 درصدی آب
مدیرعامل آبفای شهری مازندران گفت که هم اکنون 28 درصد از آب استحصالی حوزه آبفای شهری این استان به دلیل فرسودگی خطوط انتقال به هدر می رود.
وی پیش بینی کرد با اجرای طرح های بهسازی خطوط انتقال آب تا پایان برنامه ششم توسعه میزان هدر رفت آب مناطق شهری در این استان به 20 درصد برسد.
ذاکری افزود : حدود یک هزار و 700 کیلومتر ازخطوط انتقال آب شهری در این خطه شمال کشور به دلیل فرسودگی نیاز به بازسازی دارد.
وی اضافه کرد : برای اجرای این طرح حدود 3 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار مورد نیازاست و حداکثر توان برای اجرای این طرح نیز حدود 100 کیلومتر در سال است.
به گفته وی با این روند حداقل 17 سال برای مرمت خطوط انتقال آب فرسوده در مناطق شهری مازندران زمان نیاز است.
مازندران 58 شهر دارد که طبق آمار از جمعیت 3 میلیون و 283 هزار نفری آن حدود یک میلیون و 954 هزار نفر معادل 62 درصد از جمعیت استانی تحت پوشش آبفای شهری قرار دارند.

 

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار