معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی مازندران از شناسایی حدود 25 رشته بومی و اصالت دار صنایع‌دستی در استان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ 10 June 2018

به گزارش تابناک : مهدی ایزدی صبح یکشنبه در نشست صنایع‌دستی را می‌توان به محصولاتی که با استفاده از ابزار و مواد اولیه و با دست هنرمند تولید می‌شود، اطلاق کرد و در حال حاضر 300 رشته صنایع‌دستی در کشور شناسایی‌شده که 80 رشته در استان فعالیت دارد.
وی افزود: صنایع‌دستی با توجه به شرایط آب و هوایی و بافت‌های فرهنگی و طبیعی منطقه تولید می‌شود و روز جهانی صنایع‌دستی فرصتی برای تجلیل از فعالان این حوزه است و ایران اسلامی به دلیل شکوفایی صنعت صنایع‌دستی عضو اتحادیه جهانی صنایع‌دستی است و امیدواریم بتوانیم ذره‌ای از مشکلات را صنایع‌دستی را حل کنیم.
وی افزود: مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی، جنگل‌های انبوه و غیره در عرصه صنایع‌دستی رتبه ممتاز را در کشور داشته است و این استان در صنایع چوبی، بافته‌های داری و دامی تولیدات خوبی دارد.
معاون میراث فرهنگی مازندران بابیان اینکه صنایع‌دستی جزیی از صنایع بومی و فرهنگی روستاییان به شمار می‌رود گفت: در شهرها نیز جوانان زیادی در رشته‌های مختلف و بومی مشغول فعالیت هستند.
ایزدی با اشاره به فعالیت 300 رشته صنایع‌دستی در استان گفت: از این تعداد 80 رشته در استان فعالیت دارد و از این تعداد 20 تا 25 رشته بومی مازندران است و در حال حاضر در کنار بومگردی و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی در حال انجام است و 25 رشته بومی استان نیازمند حمایت و صیانت است و باید توجه جدی به آن شود.
معاون میراث فرهنگی مازندران بابیان اینکه برخی رشته‌ها در حال منسوخ شدن و فراموش‌شدن است از تشکیل کمیته برندسازی و بازاریابی خبر داد و گفت: امیدواریم با آموزش هنرمندان از فراموشی رشته‌ها جلوگیری کنیم.
وی افزود: در نمدمالی، لاکتراشی، جاجیم‌بافی غیره برند محسوب می‌شویم و باید محصولات و تولیدات صنایع‌دستی را به معرض نمایش و فروش برسانیم.
وی با اشاره به قانون حمایت از صنعتگران، بیمه را از دغدغه‌ها برشمرد و گفت: تسهیلاتی برای حمایت از هنرمندان ابلاغ و مصوب شده است تا شاهد پویایی صنایع‌دستی باشیم.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار