بهار سال 1397 از نظر وقوع همه‌گیری در کشور، طی یک دهه اخیر کم‌سابقه بود و تا‌کنون سه همه‌گیری مجزا به وقوع پیوست. ابتدا در فرودین ماه، همه‌گیری میکروبی در سپیدان استان فارس رخ داد. در اردیبهشت ماه نیز همه‌گیری مسمومیت با قارچ‌های سمی، بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرد که البته دامنه این همه‌گیری کماکان ادامه دارد و تا‌کنون به صورت کامل کنترل نشده است.
کد خبر: ۶۱۶۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 09 June 2018

به گزارش تابناک : اما سومین همهگیری، در هفته اول خرداد ماه سال جاری و در کلاردشت مازندران اتفاق افتاد. طبق اظهار نظر مسئولان محلی در استان مازندران، علت وقوع همهگیری در کلاردشت که به ابتلای حدود 500 نفر از ساکنان آن منطقه منجر شد، یک ویروس از دسته نورو ویروسها بوده که عامل بروز گاسترو آنتریت ویروسی در انسان به شمار میرود. براساس اعلان منابع رسمی، کلیه بیمارانی که به مراکز درمانی کلاردشت مراجعه کردهاند بهطور مشابه دارای علائم گوارشی بودهاند. البته خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از مرگ گزارش نشده و همه بیماران همهگیری کلاردشت به صورت سرپایی درمان شدهاند. علائم گاسترو آنتریت ویروسی عمدتا شامل اختلالات در دستگاه گوارش بدن است و منجر به اسهال، استفراغ و درد شکمی میشود. در بیشتر موارد، شدت بروز علائم بیماری به صورت خفیف بوده و بروز علائم شدید نادر است. حدود 15 تا 50 ساعت بعد از ورود ویروس، به بدن علائم گاسترو آنتریت آغاز میشود. بیماری معمولا خود محدودشونده است و اکثر بیمارانی که استراحت کافی داشته و مایعات را به مقدار مورد نیاز دریافت کردهاند، پس از گذشت دو روز بهبود مییابند.

بنابراین رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلا به بیماری بسیار موثر بوده و یکی از طرق کنترل بیماری، شستوشوی مکرر دست با آب و صابون است. به طور کلی سالمسازی آب آشامیدنی و استفاده از حرارت کافی در حین پخت موادغذایی از جمله مهمترین راههای کنترل بیماری هستند. از آنجا که آلودگی منابع آبی میتواند منجر به انتقال بیماری از طریق نوشیدن آبهای آلوده شود، باید از نوشیدن آبهای مشکوک و غیربهداشتی خودداری کرد. مواد غذایی حاضری و آماده مصرف که بدون حرارت قبلی خورده میشوند ممکن است منجر به بیماری شوند؛ به همین دلیل در مناطقی که همهگیری رخ داده است، باید حتیالمقدور از مصرف وعدههای غذایی سرد پرهیز شود. گفتنی است در برخی از مناطق جهان انواع صدفها و نرمتنان خوراکی نیز در انتقال گاسترو آنتریت ویروسی دخیل هستند.

در کشور ما استان مازندران مهمترین مقصد گردشگری مسافران بویژه در فصل بهار و تابستان است و همه ساله بسیاری از هموطنان عزیز بویژه ساکنان پایتخت در روزهای تعطیل برای گذراندن اوقات فراغت خود به مناطق شمالی ایران عزیمت میکنند. در هر حال، با توجه به وقوع همهگیری ویروسی در کلاردشت استان مازندران باید دقت کرد این ویروس ممکن است تا مدتی در محیط باقی بماند. بنابراین اکیدا توصیه میشود اگر هر یک از ساکنان یا مسافران استان مازندران دچار اسهال، دل درد یا تهوع شدند بسرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

 

منبع : جام جم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار