مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش بینی شود امسال از حدود 49 هزار هکتار مزارع گندم آبی و دیم استان، بالغ بر 150 هزار تن گندم تولید شود.
کد خبر: ۶۱۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 29 May 2018

به گزارش تابناک : حسن عنایتی در پنجاه و پنجمین جلسه کمیته فنی گندم کشور که به صورت ویدیو کنفرانس همزمان با سراسر کشور برگزار شد اظهار کرد: برداشت گندم در مازندران آغاز شده است و به دنبال این هستیم برنامه مورد نظر در تولید و عملکرد پیش بینی شده دست یابیم.

وی ادامه داد: در زراعت گندم مدیریت داشت برای مبارزه با علف هرز، آفات و بیماری‌ها به درستی انجام شد و اکنون باید نتایج آن را مشاهده کنیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: هر ساله اکثر مزارع گندم به دلیل شیوع بیماری و عوامل خسارتزا، کمیت و کیفیت خود را از دست می‌دادند، اما امسال شاهد این مشکل در مزارع نبودیم.

این مسؤول با بیان اینکه نخستین برداشت گندم در سطح ۴۵ هکتار از اراضی شرق مازندران انجام شد که ۱۹۲ تن محصول استحصال و وارد کارخانجات آرد و سیلو شد ، اضافه کرد: امسال گندم با قیمت تضمینی یک هزار و ۳۰۰ تومان به صورت عالی الحساب از کشاورزان خریداری می‌شود.

عنایتی با اشاره به اینکه اصل اولیه تولید در محصولات کشاورزی، بذر و نهال است، ادامه داد: مقرر شد امسال ۶ هزار و ۲۰۰ تن بذر گندم برای کشت سال آینده در استان تولید و بین گندمکاران توزیع شود که تاکنون یک هزار و ۵۴۰ هکتار از مزارع بذری گندم تحت نظارت قرار گرفت و برای تولید بذر در سال زراعی آینده تایید شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: زمزمه‌هایی است که گندم آلودگی به عناصر سنگین دارد و دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی موظف شدند با انجام نمونه برداری ذهینت‌هایی که به آلودگی گندم وجود دارد را از بین ببرند.

وی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال از حدود ۴۹ هزار هکتار مزارع گندم آبی و دیم استان، بالغ بر ۱۵۰ هزار تن گندم تولید شود که پیش بینی می‌شود حدود ۱۰۰ هزار تن توسط مراکز خرید و کارخانجات آرد خریداری شود.

عنایتی گفت: امسال برای اولین بار برای تشویق کشاورزانی که از بهره وری مصرف آب بالایی در تولید گندم برخوردار هستند، در راستای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، کشاورزان نمونه شناسایی و معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

 

 

منبع : صدا و سیما 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار