رشد دلار که طی ماه های گذشته بسیار چشمگیر بود، بسیاری از بازارهای مالی کشور را تحت تاثیر قرار داد.
کد خبر: ۶۱۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 27 May 2018

به گزارش تابناک : افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ، همچنین رشد نرخ مسکن که طی روزهای گذشته از سوی بانک مرکزی اعلام شد، همگی اثر افزایش نرخ دلار را به همراه داشته است. در این بین تنها بازاری که کماکان به رشد قیمت این ارز مهم جهانی واکنش چندانی نشان نداده است، بازار سرمایه است. صنایع فلزی - معدنی مدت هاست مورد توجه سهامدران هستند، رشد منطقی قیمت ها با استناد به دلایل بنیادی از دلایل جذابیت این صنایع است. 
مهرزاد منتظری، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آگاه در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به واکاوی صنایع معدنی – فلزی پرداخت. این مدیر با اشاره به مطالب فوق صنایع فلزی- معدنی را در سه گروه تقسیم بندی کرد و گفت: گروه اول مختص به فولادی ها و سنگ آهنی ها، دومین گروه شرکت های وابسته به مس و سومین گروه شرکت های گروه روی است. 
وی در ادامه با بیان شرایط جهانی این فلزات طی هفته گذشته بیان کرد: فولاد و مس در روزهای گذشته در شرایط با ثباتی قرار گرفته و در محدوده ثابت نوسان داشته اند. شرایط برای فلز آلومینیوم با تحریم شرکت روسال به نحوی پیش رفت که چشم انداز مثبتی را پیش روی تحلیلگران قرار داد. با این وجود این فلز در روند هفتگی با نوسان محدود 1 درصدی افت داشت اما همچنان در سقف قیمتی مناسبی قرار دارد. 
منتظری در ادامه در خصوص شرایط فلز روی در بازار های جهانی بیان کرد: روی برخلاف مس و آلومینیوم در هفته های اخیر از قیمت 3هزارو500 دلار به محدوده 3 هزار دلار افت داشته است . این فلز در مدت مزبور شاهد کاهش حدود 7 درصدی موجودی انبارهای شانگهای و یک درصدی موجودی انبارهای LME نیز بوده است. با این وجود تشدید تقاضای چین باعث شد تا آربیتراژ بین بورس های لندن و شانگهای مثبت شده و واردات این فلز به چین بعد از مدت ها اقتصادی شود که این موضوع می تواند محرک خوبی برای بازار در یک دوره میان مدت باشد. 
اما موضوع دوم و بسیار مهم اثرگذار بر صنایع فلزی-معدنی نرخ ارز در بازار و اثر تک نرخی شدن است. منتظری در این زمینه نیز بیان کرد: از زمان دستور تک نرخی شدن ارز، شرکت ها محصولات خود را با ارز 4هزار و 200 تومانی معامله می کنند، یعنی فرض سرمایه گذاران بر این است که دلار در همین محدوده باقی می ماند. 
وی در ادامه افزود: با این وجود بازار همچنان بر این موضوع تمرکز دارد که معامله این کالا ها در بازار یا در بورس کالا با ارز بیش از این قیمت امکان پذیر است. به همین سبب اعلام هر بخشنامه ارزی از سوی بانک مرکزی خصوصا در مورد فعالیت هر چه بیشتر صرافی ها مورد توجه سهامداران این گروه ها است. 
این کارشناس در توضیح این موضوع بیان کرد: به عنوان مثال خبر فعالیت صرافی ها در سامانه نیما که روز پنجشنبه اعلام شد، روز گذشته باعث هجوم خریداران سهام دربسیاری از نمادهای این گروه و رشد قیمتی شاخص این صنایع شد. 
مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آگاه در ادامه بااشاره به دلایل بنیادی مبنی بر تداوم رشد این نمادها افزود: نسبت قیمت به درآمد در این سهم ها در محدوده 4 قرار دارد (بر مبنای سود تحلیلی سال 97) ، به همین دلیل این شرکت ها می توانند با فرض افت بازارهای جهانی یا نوسان نرخ دلار ، قیمت های فعلی را حفظ کنند و نوسانات محدود داشته باشند. 
منتظری در ادامه در خصوص چشم انداز بورس تهران بیان کرد: رشد دلار که طی ماه های گذشته بسیار چشمگیر بود، بسیاری از بازارهای مالی کشور را تحت تاثیر قرار داد. افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ، همچنین رشد نرخ مسکن که طی روزهای گذشته از سوی بانک مرکزی اعلام شد، همگی اثر افزایش نرخ دلار را به همراه داشته است. در این بین تنها بازاری که کماکان به رشد قیمت این ارز مهم جهانی واکنش چندانی نشان نداده است، بازار سرمایه است. 
این کارشناس افزود: به نظر می رسد طی ماه های آینده سهم های دلار محور بازار به این رشد قیمتی واکنش مثبت نشان دهند و بسیاری از سهم ها رشد قیمتی داشته باشند. 

 

 

منبع : سنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار