با توجه به شرایط خاص آب‌وهوایی، مخصوصاً بارندگی‌های اخیر و شرایط محیطی مانند نور و دمای هوا، رویش و تکثیر قارچ‌های سمی در کشور افزایش یافته و باعث شده که افرادی که علاقه‌مند به چیدن و مصرف قارچ از دل طبیعت هستند و درخصوص عوارض مسمومیت‌ها اطلاعی ندارند، دچار مسمومیت شوند.
کد خبر: ۶۱۱۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ 26 May 2018

به گزارش تابناک : محمد حسن انتظاری رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برنامه تلویزیونی با موضوع "قارچ غذای سلامتی" که بعد از ظهر جمعه از شبکه تلویزیونی اصفهان پخش شد، ضمن تاکید بر خواص قارچ از جمله مفیدبودن آن برای افراد مبتلا به بیماری دیابت، چربی و فشار خون، اظهار کرد: قارچ دارای انواع مواد غذایی غنی است که برای سلامتی انسان بسیار مفید است و پروتیین بالایی دارد که می تواند جایگزین گوشت شود.
وی با بیان اینکه این روزها موضوع مسمویت ها با قارچ به صورت فراگیر در سطح کشور مطرح است، افزود: معمولا رشد قارچ ها با بارندگی افزایش پیدا می کند و با توجه به شرایط کنونی از همشهریان خواهش می کنیم که در طی یک ماه اخیر از مصرف قارچ هایی که به صورت متفرقه به آنها ارایه می شود و یا از مصرف قارچ هایی که در پایین درخت یا در زمین های خاکی رشده کرده اند به شدت خوددداری کنند.
تفکیک قارچ‌های سمی و غیرسمی غیرممکن است

در این برنامه هم‌چنین کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: با توجه به بارش باران و شرایط جوی، به نظر می آید که در ماه‌های اخیر در برخی از نقاط کشور رویش قارچ ها در فصل بهار افزایش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: به طور یقین تفکیک بین قارچ های سمی از قارچ های خوراکی که در طبیعت به صورت خودرو رشد کرده تقریبا برای عموم مردم کاری غیر ممکن است.
جهانپور گفت: توصیه مجموعه وزارت بهداشت به ویژه سازمان غذا و دارو این است که شهروندان فقط قارچ های پرورشی که به وسیله شرکت های مختلف در داخل کشور و با مجوز وزارت بهداشت تولید شده را مورد مصرف قرار بگیرند.
وی تاکید کرد: این قارچ ها به صورت بسته بندی شده در سوپر مارکت ها، سازمان ها و میادین میوه و تره بار و با نشان مجوز تولید از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای مصرف شهروندان عرضه می شوند.

 

 

منبع : ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار