برخی مواد خوراکی می تواند مینای دندان ها را دچار ساییدگی کند که باعث می شود دندان ها در برابر گرما، سرما، شیرینی و ترشی حساس شود. در صورتی که تخریب مینای دندان وخیم شود با گذشت زمان دندان ها پر از منفذ می شود.
کد خبر: ۶۱۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ 25 May 2018

به گزارش تابناک : برخی مواد خوراکی می تواند مینای دندان ها را دچار ساییدگی کند که باعث می شود دندان ها در برابر گرما، سرما، شیرینی و ترشی حساس شود. در صورتی که تخریب مینای دندان وخیم شود با گذشت زمان دندان ها پر از منفذ می شود.

شکلات و کارامل از جمله خوراکی هایی است که به سطح دندان چسبیده و مدت زمان زیادی طول می کشد از روی دندان جدا شود. همچنین شیرینی های سفت می تواند به شکستگی دندان منجر شود.

غذاهای اسیدی نیز از این دسته مواد خوراکی مضر است. اگر تصور می کنید مکیدن تکه ای لیمو یک روش درمانی خانگی برای سفیدکردن دندان هاست، باید در این مورد تجدید نظر کنید. دندانپزشکان توصیه می کنند پس از مصرف پرتقال، لیمو و گریپ فروت که ترکیب اسیدی دارند، دندان ها باید شسته شود.

برخی قرص های ویتامین جویدنی نیز دارای اسیدهای فشرده است که با چسبیدن به دیواره های دندان به آن آسیب می رساند.

بسیاری از ما به مصرف این نوع غذاها عادت داریم بدون آن که از اثرات بعدی آن آگاه باشیم. تکه های چیپس سیب زمینی، پاستا و همبرگرها براحتی در بین دندان ها قرار می گیرد. این مواد خوردنی اگرچه جزو گروه های غذایی شیرین قرار نمی گیرد، اما بسرعت به مواد قندی تبدیل می شود.

همچنین مصرف مداوم این نوع نوشیدنی ها به سلامت دندان ها آسیب می رساند. نوشیدنی های غیرالکلی، منبع اصلی قند افزوده در میان کودکان و بزرگسالان است. این نوع نوشیدنی ها علاوه بر دارابودن قند حاوی اسیدسیتریک و فسفر نیز محسوب می شود که تخریب مینای دندان را تسریع می کند.

علاوه بر این، بیشتر افراد عادت دارند در بین وعده های غذایی به جای میوه های فرآوری شده از میوه های خشک مصرف کنند، اما این افراد آگاه نیستند این نوع میوه ها نیز به دندان ها آسیب می رساند چون حاوی قند فشرده است.

پزشکان همچنین مصرف آب، محصولات لبنی، میوه و سبزیجات، مغز خشکبار و چای سبز را برای کمک به سلامت دندان ها توصیه می کنند.

 

 

منبع: جام جم آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار