معاون وزیر کشاورزی از پیش‌بینی خرید تضمینی ۱۰.۵ میلیون تنی گندم در سال جاری خبر داد و گفت: اگر این پیش‌بینی محقق شود که شرایط اقلیمی گویای نوید وضعیت بهتری را نیز می‌دهد، می‌توانیم بیش از سه میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی کنیم.
کد خبر: ۶۱۰۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 24 May 2018

به گزارش تابناک : خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم از اهداف و برنامه های دولت در هر سال است که طی سال های اخیر رو به افزایش می رود و خودکفایی گندم تکرار می‌شود. امسال نیز به نظر می رسد به خودکفایی این محصول استراتژیک دست یابیم، چراکه یزدان سیف - معاون وزیر جهاد کشاورزی - با حضور در ایسنا، اظهار کرد: تولید گندم در سال جاری از پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیشتر است، چراکه باران متناسب و مساعدی در مزارع گندم طی ماه‌های اخیر داشتیم و این مسئله سبب شد بسیاری از مزارع آبی هم اقدام به آبیاری نکنند.

وی افزود: برای مزارع گندم باران در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت ماه بسیار با ارزش است و خودکفایی گندم و خرید تضمینی این محصول استرتژیک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه اگر در طول یک سال ۱۰ میلیون تن گندم خریداری شود به معنای صرفه‌جویی سه میلیارد دلاری ارزی است و اگر این اتفاق می‌افتد یعنی باید به همین میزان پول خرج کنیم تا گندم به دست آوریم.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، در سال زراعی جاری از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته‌ایم که ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به وضعیت موجود حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری کنیم.

سیف با بیان اینکه خرید تضمینی گندم نه تنها صرفه‌جویی ارزی برای کشور به ارمغان خواهد داشت بلکه کشاورزان را در روستاها امیدوار نگه داشته و می‌تواند تولید را در این مناطق زنده نگه دارد، ادامه داد: تاکنون ۵۰ درصد مطالبات کشاورزانی که اطلاعاتشان در سامانه خرید تضمینی گندم به ثبت رسیده و محصول خود را تحویل داده اند، پرداخت شده است که به بیش از ۷۳۳ میلیارد تومان می‌رسد  .

وی یادآور شد: در حوزه گندم ذی‌نفعان بسیاری هستند که می‌توان به حدود ۵۷۷ هزار نفر گندمکار، حدود ۴۰۰ کارخانه آرد، ۴۰۰ سیلوی گندم به اضافه بسیاری از صنایع تبدیلی و تکمیلی در این زمینه اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: گرچه در سال زراعی جاری با کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته مواجه شده‌ایم اما از آنجاکه گندم گیاهی نجیب و از نظر آبی کم‌مصرف به شمار می‌رود، بارندگی برای تولید این محصول استراتژیک مناسب بوده است، چراکه گندم سالانه حدود چهار تا پنج بار نهایتا آبیاری نیاز دارد و امسال شاهد بودیم که بهار هم برای مزارع گندم بسیار خوب بود و بارندگی نسبتاً مناسبی در کشور داشتیم. در واقع امسال بهره وری بالاتری در زمینه آب داشتیم و تولید گندم غالباً از طریق آب سبز یا همان بارندگی انجام شد.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار