سومین دوره انتخابات هیات رییسه مجلس دهم در حالی ششم خرداد ماه برگزار می شود که گمانه زنی هایی مبنی بر ائتلاف میان سه فراکسیون سیاسی 'امید'، 'نمایندگان ولایی'،' مستقلین' برای ارائه لیستی واحد مطرح شده است.
کد خبر: ۶۰۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 20 May 2018

به گزارش تابناک : انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دور نخست هفتم اسفند 1394 و دو دوم دهم اردیبهشت 1395 برگزار شد و نمایندگان ملت نیز از هشتم خرداد 1395 رسما کار خود را آغاز کردند.
مجلس دهم با دو فراکسیون امید و ولایت کار خود را آغاز کرد، ولی به دلیل برخی اختلاف ها میان اصولگرایان فراکسیون ولایت، به دو فراکسیون نمایندگان ولایی و مستقلین تبدیل شد و ریاست فراکسیون امید مجلس را محمدرضا عارف و ریاست فراکسیون های نمایندگان ولایی و مستقلین را به ترتیب حمیدرضا حاجی بابایی و کاظم جلالی برعهده گرفتند.
مجلس دهم به دلیل پیروزی اکثریت نمایندگان اصلاح طلب و اعتدالی ، مجلسی میانه رو و اعتدالی نام گرفته است، به طوری که فراکسیون امید با 158 عضو اکثریت را در اختیار دارد.
انتخابات هیات رییسه مجلس در تمامی ادوار به عنوان یکی از کلیدی ترین و حساس ترین موضوعات قوه مقننه بوده است و فراکسیون های سیاسی پارلمان همواره تلاش کرده اند که کرسی های بیشتری را در انتخابات هیات رییسه کسب کنند و از آغاز به کار مجلس دهم، گمانه زنی ها برای انتخابات هیات رییسه میان اصولگرایان و اصلاح طلبان و اعتدالیون بالا گرفت به طوری که در میان نامزدهای ریاست مجلس، علی لاریجانی و محمد رضا عارف گزینه های اصلی بودند.
نهایتا نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند که کرسی های هیات رییسه مجلس شورای اسلامی را به هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب بسپارند و در سال اول مجلس دهم، کرسی ریاست مجلس را به اصولگرایان دادند و نواب رییس را از میان اصلاح طلبان انتخاب کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی (اصولگرا و مستقلین ولایی) را به عنوان رییس مجلس و مسعود پزشکیان و علی مطهری (امید) را به عنوان نواب اول و دوم رییس انتخاب کردند.
غلامرضا کاتب، محمد آشوری تازیانی (اصولگرا و فراکسیون مستقلین)، امیر حسین قاضی زاده، اکبر رنجبرزاده، احمد امیرآبادی (اصولگرا و فراکسیون نمایندگان ولایی) ، علی اصغر یوسف نژاد، محمد علی وکیلی، بهروز نعمتی، محمد قسیم عثمانی (امید) به عنوان دیگر اعضای هیات رییسه مجلس انتخاب شدند.
در ترکیب انتخابات هیات رییسه مجلس در سال اول، 6 کرسی هیات رییسه مجلس سهم نمایندگان فراکسیون امید مجلس شد، 3 کرسی به نمایندگان عضو فراکسیون مستقلین ولایی رسید و3 کرسی نیز سهم اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی شد.
در سال دوم کمی معادلات تغییر کرد و کرسی های بیشتری به اصولگرایان رسید. در این سال شاهد دو جا به جایی در میان اعضای هیات رییسه مجلس بودیم، محمد قسیم عثمانی و علی اصغر یوسف نژاد دو عضو فراکسیون امید مجلس جای خود را به اسدالله عباسی و محمد حسین فرهنگی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی دادند.
یعنی در سال دوم مجلس دهم، تعداد سهم کرسی های فراکسیون امید مجلس از 6 کرسی در سال اول به 4 کرسی در سال دوم رسید و 3 کرسی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس جای خود را به 5 کرسی داد و تعداد کرسی های اعضای فراکسیون مستقلین ولایی همان 3 کرسی باقی ماند.

** سومین انتخابات هیات رییسه مجلس، 6 خرداد
سومین انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در حالی ششم خرداد ماه برگزار می شود که فراکسیون های مختلف مجلس از چندی پیش جلسات و رایزنی های خود را آغاز کرده اند و فراکسیون های مختلف به دنبال به دست آوردن کرسی های بیشتری در مجلس هستند.
شنیده ها حاکی از این است که فراکسیون های مختلف مجلس در حال ایجاد ائتلاف برای رسیدن به لیستی واحد در انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هستند.

**احتمال ائتلاف فراکسیون ها
مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی می گوید: اعضای کمیسیون مستقلین ولایی مجلس چهارشنبه گذشته جلسه ای داشتند در این جلسه بنا شد که اگر دو فراکسیون امید و نمایندگان ولایی موافق باشند ما لیست واحدی برای انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.
وی افزود : هم اکنون ما در حال مذاکره با دو فراکسیون دیگر هستیم و تلاش داریم که این هفته به نتیجه نهایی در این موضوع برسیم.
نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت : ما در فراکسیون مستقلین خواهان ارائه لیست واحد هستیم و برای این موضوع تلاش می کنیم ولی اگر دو فراکسیون دیگر موافقت نکنند ما جداگانه عمل می کنیم و لیستی مجزا می دهیم.
لاهوتی می گوید : تاکنون اعضای فراکسیون امید در مذاکراتی که داشته ایم برای لیست واحد اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم که اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کنند.
وی ادامه داد: هم اکنون دو گزینه در مورد لیست مطرح است نخست این که ما رییس و نواب رییس را تغییر ندهیم و بقیه اعضای هیات رییسه مجلس به صورت 3-3-3 از میان سه فراکسیون مجلس انتخاب شوند یا بر اساس گزینه دیگر این که ما رییس را حفظ کنیم و برای نواب رییس نیز گزینه انتخاب کنیم و بقیه اعضای هیات رییسه هم به صورت 3-3-3 انتخاب شوند.

** احتمال پیشنهاد گزینه خانم در فراکسیون امید برای هیات رییسه
فاطمه ذوالقدر عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: این فراکسیون هفته گذشته جلسه ای را در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس برای سال سوم داشته، بنا شده است که اعضای این فراکسیون برای انتخابات لیستی ارائه کنند.
وی در مورد این که آیا با فراکسیون های دیگر در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس مذاکراتی انجام شده یا خیر؟ اظهار داشت: در این زمینه صحبت هایی شده است، بنا شد که اگر آن ها تمایل داشته باشند و تضمین های لازم را به ما دهند مذاکراتی صورت گرفته و طرفین لیست واحد دهند.
وی افزود: البته هنوز جلسه خاصی انجام نشده و فعلا قرار بر آن است که فراکسیون لیست ارائه دهد ولی اگر مذاکرات میان طرفین انجام شود و آنان تضمین دهند که به لیست واحد در انتخابات هیات رییسه مجلس وفادار می مانند در این صورت قطعا ما لیست واحد خواهیم داد.
وی ادامه داد: ما این هفته در این موضوع تشکیل جلسه خواهیم داد و در مورد این موضوع نظر نهایی مان را اعلام خواهیم کرد، اگر بنا باشد که با دیگر فراکسیون ها لیست واحد ارائه دهیم همچنین در مورد شاخص هایی که باید در این لیست باشد، باید در این فراکسیون رای گیری انجام شود.
ذوالقدر در مورد حضور گزینه خانم در انتخابات هیات رییسه مجلس اظهار داشت: ما هر ساله نام یک خانم را برای انتخابات هیات رییسه مجلس اعلام می کنیم، امسال نیز یک خانم از سوی فراکسیون امید جزو گزینه های انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

** تصمیم گیری فراکسیون نمایندگان ولایی این هفته
علیرضا سلیمی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: سال گذشته ائتلاف نیم بندی انجام شده بود ولی نهایتا هر کدام از فراکسیون ها به نفرات خود رای دادند اما امسال ممکن است پیشنهاد ائتلاف مطرح شود ولی تاکنون این موضوع فراکسیون مطرح نشده است.
به گفته وی ، هنوز این فراکسیون در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس به جمع بندی نرسید، جمع بندی نهایی در جلسات این هفته فراکسیون نمایندگان ولایی انجام می شود.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار