دکترای تخصصی زمین‌شناسی گفت: کشاورزان باید مراقب باشند تا در مواقع بحران آب و خشکسالی با تصمیم اشتباه خود، پدیده تداخل آب شور و شیرین سفره‌های آب زیرزمینی را ایجاد نکنند.
کد خبر: ۶۰۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹ 19 May 2018

به گزارش تابناک : سیدرمضان موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود آب موجب تغییر در لایه‌های خاک و کاهش حاصلخیزی اراضی کشاورزی می‌شود یا خیر، اظهار کرد: نوع جنس و ترکیب فیزیکی و شیمیایی خاک‌ها در کاهش آب و کم آبی اثرات مختلف دارد اما این امر خیلی جدی نیست.

این زمین‌شناس با بیان اینکه اراضی شالیزاری به‌طور طبیعی پس از برداشت، خشک می‌شود و تا برداشت آینده به همان صورت باقی می‌ماند، تصریح کرد: خاک اراضی کشاورزی نزدیک به دریاچه‌ها که خاک آنها شور است، با ایجاد یک گرد و خاک، پخش می‌شود که این امر خاک را آلوده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در عرصه‌های کشاورزی محدوده شرق مازندران و در حواشی سواحل خلیج گرگان، آن جایی که خاک شور است می‌تواند به زمین‌های اطراف منتقل شود و موجب آلوده شدن یا تغییر ترکیب خاک حاصلخیز شود، خاطرنشان کرد: اگر زمین‌های کشاورزی دشت مازندران به خاطر کم‌آبی سطحی، از آب زیرزمینی برای تامین آب شرب و کشاورزی استفاده کنند این خطر وجود دارد که در آنجا پدیده تداخل آب شور و شیرین رخ دهد که این امر مطلوب نیست.

موسوی با بیان اینکه در مناطق ساحلی و جلگه‌ها، زمانی که پمپ آب روشن می‌شود، به ازای هر یک مترمربع برداشت ۱۰ متر آب شور بالا می‌آید، تصریح کرد: به طور معمول آبهای زیرین دشت خزر، شور و آب شیرین در بالا قرار دارد.

وی با اشاره به این که بین این دو آب مرزی به نام سطح هیدرواستاتیکی وجود دارد، گفت: اگر چنان چه در خشکسالی‌ها آب سطحی کم باشد و کشاورز از آب زیرزمینی استفاده کند و دقت لازم را به عمل نیاورد، ممکن است که دچار پدیده تداخل آب شور و شیرین زیرزمینی شود. اگر پدیده تداخل آب شور و شیرین رخ دهد، آب آلوده شده و خاک را شور می‌کند و در این بین رفع شوری بسیار سخت و پرهزینه است.

موسوی تصریح کرد: با شوری آب و خاک، به طور طبیعی میزان سطح برداشت یک کشاورز کاهش می‌یابد و یا این که آن محصول به علت شوری زیاد از بین می‌رود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار