رئیس جمهور قرقیزستان گفت: «بیشکک» خط مشی سیاست خارجی خود را دارد و روسیه متحد اصلی آن است.
کد خبر: ۶۰۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 15 May 2018

به گزارش تابناک : «سورنبای جین‎بیک‎اف» رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به همکاری همه‌جانبه بین این کشور و روسیه، تأکید داشت: «بیشکک» خط مشی سیاست خارجی خود را دارد و روسیه متحد اصلی آن است.

وی در این‎باره ادامه داد: قرقیزستان با در نظر گرفتن منافع ملی خود سیاست عمل‌گرا و چندجانبه را پیش می‌برد و برای گسترش مناسبات خود با تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد و بررسی امکانات جدید آمادگی دارد.

جین‌بیک‌اف تصریح کرد: سفر من به انستیتوهای اتحادیه اروپا در 11 و 12 آوریل سال جاری از آن خبر می‌دهد که ما به توسعه همکاری با این اتحادیه اهمیت می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که اتحادیه اروپا همکار مهمی در مورد مسائل مربوط به توسعه پایدار می‌باشد و ما برای همکاری تنگاتنگ‌ آمادگی داریم.

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به نقش روسیه در روابط سیاست خارجی این کشور تأکید داشت: روس‌ها متحد اصلی و راهبردی ما هستند و خواهند بود و ما همکاری خود را با این کشور توسعه خواهیم داد.

وی با اشاره به افزایش 9.2 درصدی حجم تبادل کالا بین 2 کشور در سال 2017 نسبت به سال قبل، بیان داشت: همکاری اقتصادی بین 2 کشور در تمام دوره‌ها پایدار بوده است.

رئیس جمهور قرقیزستان افزود: روسیه یکی از همکاران تجاری قرقیزها است و بر اساس آمار سال 2017 حجم تبادل کالا بین 2 کشور 23 درصد را تشکیل و به 1.4 میلیارد دلار رسیده است.

جین‌بیک‌اف ادامه داد: در حال حاضر قرقیزستان به روسیه محصولات کشاورزی و پوشاک صادر می‌کند که این محصولات به 50 شهر بزرگ این کشور صادر می‌شوند و دارای کیفیت بالایی است.

وی با اشاره به وضع تحریم‌ها علیه روسیه، خاطرنشان کرد: در بستر این تحریم‌ها ما برنامه افزایش صادرات محصولات کشاورزی به این کشور را داریم و این مسئله در دیدارهای دائمی چه در سطح ریاست جمهوری و چه در سطح دولتی بررسی می‌شوند.

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به عضویت این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار داشت: این موضوع اقدامی راهبردی و درست بوده که جوابگوی منافع ملی است.

جین‌بیک‌اف گفت: از زمان الحاق قرقیزستان به اتحادیه ما به نتایج مثبتی دست پیدا کردیم و برای تحریک توسعه حوزه اقتصادی کشور شرایط جدید چون لغو کنترل گمرکی و گسترش بازار صادراتی به وجود آمدند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، عضویت قرقیزستان در اتحادیه برای ارتقا کیفیت در تولید محصولات، تأسیس آزمایشگاه‌های جدید و مدرن‌سازی گذرگاه‌ها در مرزها مفید بوده است.

جین‌بیک‌اف با اشاره به آمارهای اقتصادی در نتیجه عضویت قرقیزستان به اتحادیه، اضافه کرد: در پی آزادی مهاجران کاری و بهبود شرایط زندگی آنان در کشورهای عضو اتحادیه، در سال 2017 حجم کلی پول ارسالی مهاجران قرقیزی 2.4 میلیارد دلار را تشکیل داد که نسبت به سال 2016 افزایش 24 درصدی داشت.

وی افزود: علاوه بر این، صادرات محصولات قرقیزی به کشورهای عضو اتحادیه در سال 2017 نسبت به سال قبل افزایش 27 درصدی داشته است.

جین‌بیک‌اف با اشاره به اینکه تأسیس پایگاه نظامی روسی در جنوب قرقیزستان، تصریح کرد: طرح و بررسی این مسئله قبل از روی کار آمدن من آغاز شد اما در حال حاضر تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: پایگاه هوایی نیروهای مسلح روسیه در استان «چوی» قرار دارد که در همکاری با نیروهای مسلح قرقیز در تأمین امنیت هوایی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی تأکید داشت: در عین حال ما در نظر داریم که نیاز به تأسیس پایگاه نظامی روسی دیگری در جنوب قرقیزستان وجود دارد زیرا چون در حال حاضر ما باید با خطرات افغانستان مانند تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر مبارزه کنیم.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار