معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران اعلام کرد که یک هیات رسمی از استان ولگوگراد روسیه هفته جاری به این استان سفر می کند.
کد خبر: ۶۰۴۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 13 May 2018

به گزارش تابناک : حسن خیریانپور گفت که این هیات روز دوشنبه وارد ساری می شود و سرپرستی آن را هم ' ولادیمیر شکارین ' معاون همکاری های بین المللی استاندار ولگوگراد بر عهده دارد.
وی هدف سفر این هیات بلندپایه اقتصادی به مازندران را همسو با تقویت دیپلماسی اقتصادی ، تمهید توافقنامه همکاری های تجاری ، اقتصادی ، نوآوری ، فناوری ، اجتماعی و فرهنگی استان های ولگاگراد روسیه و مازندران اعلام کرد.
خیریانپور گفت که معاون استاندار ولگوگراد را در این سفر رییس کمیسیون سیاستگذاری اقتصادی ، توسعه ، نوآوری ، کارآفرینی و امور مالکیت مجلس دوما ، رییس اتاق بازرگانی و صنایع ، رییس موسسه فدرال آموزش عالی دانشگاه دولتی کشاورزی ، رییس بخش روابط بین الملل و اقتصاد خارجی کمیته سیاستگذاری اقتصادی و توسعه ، سرپرست بخش تشریفات دفتر استاندار ، معاون تحصیلات تکمیلی و ارتباطات بین المللی موسسه فدرال آموزش عالی ، رییس دانشکده ارتقا مهارت های کارکنان در عرصه کشاورزی و استادیار گروه آموزشی تامین آب کشاورزی و هیدرولیک موسسه فدرال آموزش عالی همراهی خواهند کرد.
معاون استاندار مازندران توضیح داد : اعضای این هیات تا عصر روز چهارشنبه در مازندران حضور داشته و علاوه بر دیدار رسمی با استاندار ، از بعضی واحدهای تولیدی ، صنعتی و کشاورزی و دانشگاه کشاورزی مازندران بازدید می کنند و در محل اتاق بازرگانی هم با جمعی از فعالان اقتصادی ، تجار و صادر کنندگان استان دیدار و مذاکره خواهند کرد.
این دومین هیات اقتصادی از استان ولگوگراد روسیه به مازندران در سه سال گذشته محسوب می شود . اولین هیات سال 95 به این استان سفر کرد . 
دومین هیات ولگوگرادی 9 ماه پس از آن به مازندران سفر می کند که تجار و تولید کنندگان مازندرانی با برپایی نمایشگاهی در آنجا توانمندی های استان را در بخش های مختلف به نمایش گذاشته و رایزنی هایی را برای گسترش روابط اقتصادی میان دو استان انجام داده بودند. 
نمایشگاه ظرفیت ها و توانمندی های مازندران مرداد ماه پارسال به سرپرستی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران در ولگاگراد برگزار شده بود .
بر اساس گزارش های رسمی در آن نمایشگاه 41 واحد تولیدی و صنعتی مازندران و 2 شرکت از استان های دیگر کشور توانمندی های خود را در 50 غرفه در شهر ولگوگراد مرکز این استان به مدت پنج روز به نمایش گذاشته بودند.
** امیدواری به امضا تفاهمنامه همکاری 
معاون استاندار مازندران همچنین با اشاره به تهیه پیش نویس تفاهمنامه همکاری میان این استان با ولگوگراد در جریان برگزاری نمایشگاه اقتصادی تابستان سال پیش ، گفت : متن پیش نویس مورد تایید مراجع ذیصلاح در ولگوگراد و همچنین وزارت امور خارجه کشورمان قرار گرفته است .
خیریانپور یکی از برنامه های سفر هفته جاری هیات اقتصادی ولگوگراد به مازندران را بحث و تبادل نظر در باره این تفاهمنامه در زمینه همکاری های تجاری ، اقتصادی ، علمی و گردشگری اعلام و ابراز امیدواری کرد که به امضا برسد.
وی افزود : پارسال هنگامی که هیات مازندرانی در قالب برگزاری نمایشگاه در ولگوگراد حضور داشت ، دیدارهایی با معاون استاندار و مسئولان اتاق بازرگانی آنجا داشتیم و از بخشی از توانمندی های اقتصادی آنان دیدن کردیم و در مجموع هر دو طرف به این نتیجه رسیدیم که زمینه های زیادی برای گسترش روابط میان دو استان وجود دارد.
خیریانپور گفت : ار همان زمان طرف ولگوگرادی ابراز علاقه کرد که هیاتی به مازندرن اعزام کند که مورد موافقت قرار گرفت و هر دو طرف امیدواریم تبادل هیات های اقتصادی در آینده نزدیک به سفر استانداران دو استان و ارتقا سطح روابط بینجامد.
** ولگوگراد کجاست ؟
استان ولگوگراد با 113 هزار کیلومتر مربع وسعت یکی از واحدهای فدرالی روسیه و مرکز آن شهر ولگوگراد است.
این استان در جنوب غربی روسیه واقع است و جمعیت آن حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر است.
مسئولان اقتصادی و تجار مازندران معتقدند که این استان می تواند با استان ولگوگراد روسیه دارای تجارت پایاپای محصولات کشاورزی باشد و هم اکنون نیز بسترهای لازم برای این نوع تجارت در این دو منطقه وجود دارد .
به اعتقاد این مسئولان ، کیوی ، پرتقال ، سبزی ، گوشت مرغ ، گل و گیاهان زینتی از جمله محصولات کشاورزی است که مازندران مازاد تولید دارد و می تواند آنها را با غلات ، کلزا ، سویا و روغن ولگا گراد معامله پایاپا کند.
داد و ستد پایاپای یک روش برای تجارت است که در آن کالاها یا خدمات به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای با کالا یا خدمات دیگر مبادله می‌شود و از هیچ نوع وسیله‌ای برای مبادله استفاده نمی‌شود.
مسئولان کشاورزی مازندران هم کشت فراسرزمینی در ولگوگراد را یکی از گزینه های مناسب برای گسترش روابط با این استان می دانند .
به اعتقاد این مسئولان ، محصولاتی که کشور ما نیاز دارد به دلیل کمبود آب در داخل قابل تامین نیست و یکی از سیاست‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌کند، کشت فراسرزمینی است که با توجه به ظرفیت خاک و آب مناسب در ولگوگراد می‌توان آن را دنبال کرد.
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با کشور روسیه ، تبادل کشاورزی ، گل ، سبزی و محصولات شیلاتی دارد بیشترین صادرات کیوی مازندران هم به روسیه است.

 
 
 
منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار