معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران از پلمپ 30 واحد بوفه متخلف عرضه کننده مواد غذایی در مدارس این استان در سال تحصیلی جاری خبر داد.
کد خبر: ۶۰۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 13 May 2018

به گزارش تابناک : محمد شعبانی گفت: عرضه مواد خوراکی در مدارس از 2 طریق پایگاه های تغذیه سالم و یا بوفه صورت می گیرد و این هر دو پایگاه باید موازین بهداشتی را رعایت کنند .
وی به جایگاه خاص پایگاه های تغذیه سالم از نظر عرضه مواد غذایی تحت نظارت و کاملا استاندارد اشاره کرد و ادامه داد : آموزش و پرورش به منظور کنترل مواد خوراکی عرضه شده از نظر تامین سلامت کودکان یک جدول از مواد غذایی مجاز و غیرمجاز شامل 100 قلم به بوفه داران ارائه می کند. 
معاون پرورشی آموزش و پرورش استان مازندران تاکید کرد : فروش انواع نوشیدنی گازدار ، سوسیس ، کالباس ، چیپس ، پفک و غذاهای گرم مانند شامی یا کتلت ، همربرگر . دیگر مواد غذایی که درآیین نامه آمده در مدارس ممنوع است . 
شعبانی گفت: به دلیل اهمیت این موضوع و نقش بوفه داران در تغذیه سالم دانش آموزان در مدارس ، برای بوفه دارهای مدارس قبل از آغاز فعالیتشان جلسات توجیهی برگزار می شود. 
وی با اشاره به ارسال آئین نامه مربوط به عرضه مواد غذایی سالم در مدارس گفت: غیرمجاز بودن به معنای مریض کننده بودن یا بد بودن برخی مواد غذایی نیست ، بلکه به معنای غذای ناسالم است که در بلندمدت بر روی سلامتی دانش آموزان تاثیر منفی می گذارد. 
شعبانی بیماری هایی مانند افزایش وزن ، کاهش هوشیاری ، پوکی استخوان ، مشکلات تنفسی و آسیب به بهداشت دهان و دندان را از آسیب های این دست از مواد غذایی ناسالم اعلام کرد و افزود : به دلیل ضعیف و حساس بودن وضعیت جسمانی ، دانش آموزان بیشترین تاثیر منفی را خواهند دید . 
وی ادامه داد : بوفه ها یا پایگاه های تغذیه مدارس بیشتر به مستخدمین مدرسه واگذار می شود و مسئولان مدارس بر کار آنها نظارت دارند، ضمن اینکه نظارت های دوره ای نیز از سوی مراکز بهداشت و آموزش و پرورش صورت می گیرد. 
معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد: در بسیاری از مدارس از سوی بوفه داران تخلف صورت می گیرد اما مدیران مدارس به خاطر دلسوزی، از این تخلف چشم پوشی می کنند که در صورت مشاهده با آنان برخورد جدی خواهد شد . 
شعبانی اعلام کرد : از چهار هزار مدرسه در سطح استان مازندران 2 هزار مدرسه زیر 150 نفر دانش آموز دارند که بخاطر روستایی بودن، کهنه ساخت بودن مدرسه و یا تعداد کم دانش آموز در آنها پایگاه تغذیه سالم وجود ندارد. 
وی به وجود فقط 200 مدرسه دارای پایگاه تغذیه سالم در استان اشاره و تاکید کرد: بقیه مدارس از بوفه استاندارد برخوردار هستند. 
شعبانی گفت: در طراحی ها و نقشه های مدارس جدید از سوی سازمان نوسازی پایگاه های تغذیه سالم به شکل مغازه تعبیه شده است. 
مازندران 530 هزار دانش آموز دارد. 
 

 

 

منبع : ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار