اساس مطالعات علوم‌زیستی و پزشکی مبتنی‌بر شواهدی است که از راه پژوهش به دست می­آید و رسیدن به نتایج معتبر و پیشرفت دانش زیستی و پزشکی، مرهون انجام پژوهش و مطالعه روی انسان، حیوان و دیگر موجودات است. بنابراین رعایت اصول و مقررات اخلاقی در پژوهش­های مزبور ضروری است.
کد خبر: ۶۰۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱ 09 May 2018

به گزارش تابناک مازندران، منشور اخلاقی پژوهش‌های‌زیستی دانشگاه مازندران مشتمل بر چهار بخش تعاریف و شیوه‌نامه‌های اخلاقی پژوهش‌های مرتبط با انسان، حیوان و محیط زیست در 11 ماده، 74 بند و 28 تبصره به تصویب هیات رییسه دانشگاه مازندران رسید.

براساس این گزارش، دکتر محمدحسین فاطمی معاون پژوهش و فنّاوری دانشگاه ضمن اعلام این خبر افزود: اخلاق زیستی با هدف حل چالش­های هنجاری پدید آمده از رهگذر پیشرفت علوم زیست شناختی ایجاد شده است.

دکتر فاطمی افزود: اساس مطالعات علوم‌زیستی و پزشکی مبتنی‌بر شواهدی است که از راه پژوهش به دست می­آید و رسیدن به نتایج معتبر و پیشرفت دانش زیستی و پزشکی، مرهون انجام پژوهش و مطالعه روی انسان، حیوان و دیگر موجودات است. بنابراین رعایت اصول و مقررات اخلاقی در پژوهش­های مزبور ضروری است.

معاون پژوهش و فنّاوری دانشگاه با بیان این مطلب که کمیته اخلاق زیستی دانشگاه مازندران با هدف نظارت بر این قبیل پژوهش‌ها تشکیل شده است، اظهار داشت: این کمیته براساس اصول اخلاقی، مبانی و ارزش­های اسلامی- ملی با رعایت کرامت‌انسانی، حفظ حقوق حیوانات و محیط‌زیست، اقدام به تدوین منشور اخلاقی پژوهش‌های زیستی نموده است.

دکتر فاطمی خاطر نشان کرد: این کمیته طرح نامه‌های ارایه شده را با الزامات مندرج در منشور تطبیق داده و در صورت عدم مغایرت، مجوز انجام پژوهش را صادر می‌نماید. اساتید، دانشجویان و کارشناسان دانشگاه موظف­اند تمام تلاش خود را برای رعایت حداکثری مقررات منشور، قوانین و شیوه­‌نامه­های مرتبط بالادستی و مصوبات کمیته اخلاق زیستی دانشگاه به‌کار گیرند.

معاون پژوهش و فنّاوری دانشگاه در پایان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات اعضای کمیته اخلاق زیستی دانشگاه در تهیه و تدوین این شیوه‌نامه یادآور شد: اعضای کمیته اخلاق زیستی دانشگاه شامل دکتر اکبر حاجی‌زاده‌مقدم، دکتر ولی اله دبیدی روشن، دکتر اباصلت حسین‌زاده کلاگر، دکتر محمدجواد چایجی، دکتر باقر سیدعلیپور و دکتر زهرا محمودی می باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار