رئیس اداره دوره متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت: تنها چهار هزار نفر از 17 هزار داوطلب رشته تجربی استان در کنکور پذیرفته شدند.
کد خبر: ۵۹۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 25 April 2018

به گزارش تابناک : سیدطاهر موسوی ظهر چهارشنبه در اولین جلسه کارگاهی هدایت تحصیلی شهرستان سوادکوه در شهر زیرآب، با بیان اینکه در سال گذشته، در استان مازندران، 17 هزار نفر در رشته تجربی داوطلب کنکور بودند، افزود: از این میزان تنها حدود چهار هزار نفر در دانشگاه‌های مختلف پذیرفته شدند و این امر ضرورت هدایت تحصیلی را مشخص می‌کند تا بر اساس واقعیت‌ها دانش‌آموزان به رشته مناسب هدایت شوند.
وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک فرایند منظم و همه جانبه است، آن را کمک به دانش‌آموزان در انتخاب شاخه تحصیلی مناسب بر اساس استعداد، علاقه و نیاز داخل دانست.
رئیس اداره دوره متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران، با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان هدایت تحصیلی را از دوره ابتدایی شروع کرده‌اند، افزود: این امر در ایران نیز در ده سال آینده اتفاق خواهد افتاد.
وی هدایت تحصیلی را یک انتخاب از پایه نهم دانست که بر انتخاب آینده فرد اثرگذار است و افزود: این انتخاب در آینده، انتخاب رشته دانشگاهی، شغل و میزان درآمد فرد را مشخص خواهد کرد.
موسوی با بیان اینکه ما باید فرزندان خود را به رشته‌ای هدایت کنیم که بتواند در آینده از آن کسب درآمد کند تا بتواند نیاز و خواست خود را بتواند برطرف کند و هویت اجتماعی و آرامش برای فرد ایجاد کند.
وی با تأکید بر اینکه والدین و مدرسه تنها می‌توانند هدایت‌کننده انتخاب دانش‌آموز باشند، خاطرنشان کرد: انتخاب نهایی و مسئولیت انتخاب رشته با خود دانش‌آموز باید باشد.
موسوی با اشاره به اینکه همه ما در زندگی دیگری مهم و دیگران مهم داریم که بر زندگی ما اثرگذارند، افزود: اگر والدین و مدرسه نتوانند جای دیگری مهم را برای دانش‌آموز بگیرد، افراد غریبه جای آن را خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه والدین و مدرسه محیطی هستند که اطراف دانش‌آموز را گرفته‌اند و این محیط بر انتخاب آنها اثرگذار است، افزود: برای اینکه دانش‌آموزان انتخاب درستی داشته باشند باید برای دانش اموز تصمیم‌سازی کرد تا او بتواند انتخاب درستی داشته باشد.
رئیس اداره دوره متوسطه اول اداره آموزش و پرورش استان مازندران از جمله عواقب انتخاب نادرست دانش‌آموز در هدایت تحصیلی را نارضایی تحصیلی و شغلی و کاهش اهمیت شغل برای فرد برشمرد.
وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی بر اساس توانایی، رغبت، استعداد و تیپ شخصیتی انجام می‌شود، افزود: والدین نباید بر اساس خواست و آرزوی خود فرزندانشان را به رشته‌ای خاص بفرستند، بلکه خود دانش‌آموز باید بر اساس خودشناسی و رشته‌شناسی دست به انتخاب زند تا در زندگی موفق و دارای رضایتمندی باشد.
وی سه عامل اثرگذار در انتخاب رشته را عملکرد خود دانش آموز، بررسی مشاوران و ظرفیت‌های منطقه برشمرد و گفت: 65 درصد این میزان به تلاش و عملکرد دانش‌آموز و 35 درصد به بررسی‌های مشاوره‌ای بستگی دارد.
در ادامه این مراسم، سعید امیرنژاد، سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه، حضور والدین را در این جلسات بیانگر توجه آنها دانست و بر اهمیت توجه به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از سوی والدین تأکید کرد و افزود: آینده دانش‌آموزان با هدایت تحصیلی سال نهم مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه اداره آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنادین و طبق نقشه راه، برای ارتقا اهداف علمی حرکت می‌کند، افزود: این امر با هدایت تحصلیلی مشخص خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه عموما در چند سال اخیر تمایل والدین به فرستادن فرزندان به سوی رشته علوم تجربی بسیار زیاد شده، افزود: اما امروز سیاست دولت و جامعه کسب مهارت برای دانش‌آموز است.
امیرنژاد با بیان اینکه نباید تأکید فقط بر رفتن به رشته‌های نظری باشد، خاطرنشان کرد: فرزندان ما استعدادهای خوبی در رشته‌های فنی و مهارتی دارند و می‌توانند ایده‌پردازی کرده و خلاقیت خود را نشان دهند.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار