پرندگان مهاجر موسوم به بهارگذران که سفرشان به تالاب و آبگیرهای مازندران به علت سرما با تاخیر حدود یکماهه مواجه شده بود، با روی به گرمی رفتن دمای اردیبهشت ، به این خطه شمال کشور سفر کردند.
کد خبر: ۵۹۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ 25 April 2018

به گزارش تابناک : همساله در آستانه فروردین ماه با خداحافظی پرندگان زمستان گذران با 150 گونه و یک میلیون و 500 هزار بال که بیشترین میهمان ذخیرگاه های مازندران محسوب می شوند، جای آنها با پرندگان بهارگذران با 30 گونه و افزون بر 150 هزار بال می گیرند و بر زیبایی طبیعت مازندران اضافه می کنند.
پرندگان بهار گذران شامل حواصیل، زنبوخوار، چلچله( پرستو)، پری شاهرخی( سبز قبا یا انجیر خوار)،پرستوهای دریایی تیره‌ ، بوتیمار کوچک‌ و سسک‌های تالابی از گونه های پرشماری هستند که برای جوجه کشی به مازندران سفر می کنند.
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت که طبیعت این خطه شمال کشور به دلیل داشتن ذخیره گاه های مهم زیستی به ویژه تالاب بین المللی میانکاله با 68 هزار هکتار مساحت، 800 آببندان و آبگیر و تالاب های دست ساز همساله میزبان پرندگان مهاجر و بومی است.
کوروس ربیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : در سال جاری نیز با رفتن زمستان گذران که بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر را تشکیل می دهند، بهار گذران با افزون بر 30 گونه وجمعیت 150 هزار بال جای آنها را گرفتند.
وی اضافه کرد : مازندران در هر فصلی از سال در طبیعتش پرندگان مهاجری از داخل و خارج دارد که عمده آنها برای جوجه ریزی این خطه شمال کشور را انتخاب می کنند.
وی مهمترین مزیت این پرندگان مهاجر را اجرای طرح های پرنده نگری می داند و معتقد است که اجرای این برنامه می تواند از شکار بی رویه پرندگان مهاجر از سوی متخلفان طبیعت جلوگیری کند.
طبق آمار رسمی و غیر رسمی حدود 100 هزار شکارچی در مازندران دارای مجوز شکارند که سالانه افزون بر 300 هزاربال پرنده وحشی را شکار می کنند.
براساس آمارهای رسمی ، تاکنون بیش از 490 گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان ، پستانداران ، خزندگان ، دوزیستان و ماهیان در زیست بوم مازندران شناسایی شد. 
پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده ، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده ، دوزیستان با 9 گونه از شش جنس و شش خانواده ، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی ها با 75 گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می دهند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار