اگر چه دلار هم اکنون با قیمتی در حدود 4200 تومان تک نرخی شده است، اما با توجه به تغییر ارز مبنا از دلار به یورو و اختلاف قیمت 1500 تومانی این ارز در بازار با نرخ رسمی 5200 تومانی، دو نرخی شدن در این بخش از بازار ارز مجدد رقم خورده است.
کد خبر: ۵۹۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 22 April 2018

به گزارش تابناک : اگر چه دلار هم اکنون با قیمتی در حدود 4200 تومان تک نرخی شده است، اما با توجه به تغییر ارز مبنا از دلار به یورو و اختلاف قیمت 1500 تومانی این ارز در بازار با نرخ رسمی 5200 تومانی، دو نرخی شدن در این بخش از بازار ارز مجدد رقم خورده است.بعد از ابلاغ سیاست های جدید ارزی و تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار، چهارشنبه هفته گذشته هیئت دولت در مصوبه ای «کلیه وزارتخانه ها، سازمان‌ها و شرکت های دولتی را موظف کرد از ارز یورو به عنوان ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده های مالی خود استفاده کنند. همچنین بانک مرکزی موظف شد از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نرخ برابری ریال در مقابل یورو را به صورت مستمر اعلام و مدیریت کند.»بدین ترتیب ارز مبنا و اصلی در اقتصاد ایران، عملاً از دلار به یورو تغییر یافت تا مقدمات رهایی هر چه بیشتر از ارز تحریمی دلار فراهم شود. با این حال، به نظر می رسد هم اکنون سیاست بانک مرکزی در تک نرخی کردن ارز، در بازار یورو، مجدد در حال نقض شدن است. چرا که بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، نرخ بازاری یورو هم اکنون حدود 6750 تومان است که از نرخ 5200 تومانی رسمی آن، 1500 تومان بیشتر است.گزارش میدانی تسنیم از بازار ارز نیز حاکی از آن است که شعب بانک های ملی و سامان که مسئولیت فروش ارز مسافرتی را بر‌عهده دارند، به مسافران اعلام می‌کنند که فقط یورو را به‌عنوان ارز مسافرتی می‌فروشند. شعب فروشنده ارز مسافرتی، قیمت یورو را برای دیروز نزدیک به 5400 تومان اعلام کردند و می‌گویند: این نرخ هر روز از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و متغیر است. هرچند بانک مرکزی در پاسخ به این خبرگزاری اعلام کرد: ارز مسافرتی روزانه و با ٣ درصد کارمزد محاسبه می شود.

سیف: التهابات بازار ارز با اقدامات دشمن شروع شد
از سوی دیگر، دیروز اجلاس هم اندیشی مدیران ارشد دولت در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. به گزارش ایرنا، در این هم اندیشی ولی ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که در چهار سال گذشته، بازار ارز وضعیت باثباتی داشت، افزود: از نیمه دوم سال 96 التهابات بازار ارز با اقدام های دشمن شروع شد و برخی نیز به آن دامن زدند.رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: به دلیل شرایط تحریم و همکاری نکردن بانک‌های بزرگ بین‌المللی برای تسویه معاملات تجاری با دشواری‌هایی روبه رو هستیم که نیاز به تسویه حساب به روش قدیمی را ایجاب می کند که همان استفاده از اسکناس است . این در حالی است که روز گذشته، رئیس جمهور در جمع مدیران اجرایی کشور گفته بود: من از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم و از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم. چهار سال گذشته می رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می کردیم در هواپیما می گذاشتیم، بیمه می کردیم ودر فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می آوردیم. صبح هم چند گونی دلار را به صرافی ها می دادیم...روحانی افزود: رئیس کل بانک مرکزی می داند من از ابتدا و در تمام جلسات منتقد این شیوه تقسیم ارز بودم. می گفتم ارز با اسکناس به غیر از مواردی که اضطرار است، نباید داده شود. ارز باید به افراد با حواله داده شود و حداکثر کار باید به دست بانک ها باشد و این کار از طریق صرافی های مجاز انجام شود، جدای از صرافی های غیرمجاز و دلال ها که از مشکلات ما بودند.
 

 

 

منبع : خراسان 

برچسب ها: نرخ دلار ، نرخ یورو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار