وزیر امور خارجه ایرلند با بیان اینکه اتحادیه اروپا قویا خواستار حفظ توافق هسته ای با ایران (برجام) است، گفت: در جلسه امروز (دوشنبه) وزیران خارجه اروپایی امکان بقای برجام بدون مشارکت آمریکا بررسی شد.
کد خبر: ۵۹۱۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲ 17 April 2018
به گزارش تابناک  : 'سیمون کاوینی' ( Simon COVENEY) وزیر امور خارجه و تجارت ایرلند تصریح کرد، در این نشست هیچ تصمیمی درخصوص تحریم جدید ایران اتخاذ نشد.وی در حاشیه نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در پاسخ به سئوالی در خصوص موضع اروپا درباره برجام و شایعات مطرح شده درخصوص افزایش تحریم های اروپا علیه ایران گفت: در این جلسه سئوالاتی از وزیران امورخارجه آلمان ، فرانسه و انگلیس در خصوص گفت وگوهای آنها با طرف آمریکایی مطرح شد.

وی تصریح کرد، مهم این است که دو مساله را از هم تفکیک کنیم: یکی توافق هسته ای با ایران است که از لحاظ راستی آزمایی هسته ای موفق بوده است و مساله دیگر نگرانی های جدی ما در اتحادیه اروپا درباره نفوذ ایران در منطقه و برنامه موشکی است که مساله ای کاملا جدا از توافق هسته ای است.

وی افزود: در واشنگتن ظاهرا این دو مساله به یک بحث واحد تبدیل شده است اما در اروپا اینها بحث های جداگانه ای هستند. ما قویا خواستار محافظت از این توافق هستیم و نگرانی بزرگ مسلما این است که آمریکا یا پیش از 12 می یا حوالی این تاریخ ممکن است این توافق را رها کند و بحث های ما حول این مساله بود که آیا امکان حفظ و ادامه برجام درصورتی که آمریکا بخشی از آن نباشد وجود دارد یا نه کاوینی اظهار کرد، همچنین در این زمینه بحث کردیم که آیا اتحادیه اروپا فهرست جدیدی را به تحریم های هدفمند مرتبط با سیاست های بی ثبات کننده ایران اضافه کند یا خیر .

وی تاکید کرد: توافق نشست این بود که اروپا باید یکپارچه و متحد عمل کند و اعتماد زیادی به سه کشور اروپایی مشارکت کننده در برجام وجود داشت اما هیچ تصمیمی در زمینه افزایش تحریم ها اتخاذ نشد. چند هفته مانده به مهلت تعیین شده از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای اصلاح ایرادهای ادعایی مورد نظر او در برجام و اعلام تصمیم او درباره تمدید تعلیق تحریم ها و ادامه اجرای برجام در روز 12 ما مه (22 اردیبهشت) ، مذاکرات و رایزنی های طرف های اروپایی با آمریکا به مراحل حساسی نزدیک شده است.

در این حال «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برجام موضوعی میان ایران و گروه1+5 است و مطالب عنوان شده در رسانه ها درباره اصلاح برجام از سوی آمریکایی ها و اروپایی ها گمانه زنی است.«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه آلمان ، فرانسه و انگلیس روز دوشنبه در حاشیه نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا ، موضوع ادامه حمایت اروپا از اجرای کامل برجام را بررسی کردند.

موگرینی پیش از نشست امروز (دوشنبه) وزیران امورخارجه اروپایی گفت: حفظ برجام برای اروپا حیاتی است و وزیران خارجه اتحادیه اروپا بار دیگر تعهد خود به اجرای کامل برجام را مورد تاکید قرار خواهند داد.موگرینی تاکید کرد: ما در زمان حاضر تحریم هایی علیه ایران در ارتباط با موضوع های غیر هسته ای داریم اما امروز هیچ تصمیمی برای تحریم (جدید) ایران نداریم.

ژان اسلبورن وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز در باره بحث تحریم های جدید اروپا علیه ایران گفت: اگر نیازمند به 'ژستی' برای نگاهداشتن آمریکا در توافق باشیم باید از این مساله استقبال کنیم اما نباید اقدامی کنیم که ایران را به ترک توافق هسته ای وادار سازیم.اما ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در این نشست بر خلاف هفته های گذشته هیچ اظهارنظری درباره برنامه هسته ای یا موشکی ایران نکرد.
 
 
 
 
منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار