مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: طرح های مطالعاتی و اجرایی بیابان زدایی تا کنون در 54 هزار و 177 هکتار از عرصه های بیابانی استان انجام شده که علاوه بر بیابان ها برخی مراتع همجوار نیز در برمی گیرد.
کد خبر: ۵۹۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ 15 April 2018

به گزارش تابناک : حامد فرضی روز یکشنبه افزود: براساس آخرین اطلاعات و آمار تهیه شده به وسیله دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها و براساس تصاویر ماهواره ای، مساحت کل بیابان‌های قابل احیاء استان البرز 45 هزار و 198 هکتار می باشد که از این مقدار 24 هزار و 698 هکتار در محدوده سیاسی شهرستان اشتهارد و20 هزار و 500 هکتار در محدوده سیاسی شهرستان نظرآباد واقع شده است. 
وی اظهار داشت: این بیابان ها پتانسیل بزرگی در زمینه گردشگری، معادن، انرژی خورشیدی و حتی منابع آب (رودخانه شور) دارا هستند. 
وی یادآور شد که بسیاری از این بیابان ها در سال های 60 تالاب بوده و آخرین بازمانده آن به نام تالاب قارپوزآباد در حاشیه روستایی به همین نام هنوز باقیست. 
فرضی به عوامل مؤثر در فرایند ‌بیابانزائی و بیابانزدائی استان اشاره کرد و گفت: مهم ترین دلایل مشکلات منابع طبیعی استان البرز به خصوص در بخش بیابان مربوط به انتقال آب بین حوضه ای، چرای بیش از حد، برداشت زیاد از آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌های مجاز و غیر مجازو همچنین احداث زهکش در مناطق بیابانی است که باعث تخلیه رطوبت خاک سطحی و فراهم کردن شرایط ایجاد ریزگرد شده است. 
وی، تراکم بالای جمعیت استان و فشار بر منابع طبیعی را از دیگر عوامل تخریب برشمرد و افزود: همچنین اراضی بیابانی استان البرز به دلیل افت شدید آب‌های زیرزمینی و کاهش رطوبت خاک در سال‌های اخیر تبدیل به کانون تولید گرد و غبار شده است که با وزش بادهای معمول نیز طوفان‌های گرد و غبار ایجاد ‌می ‌کند. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: چنین طوفان‌هائی خسارات فراوانی به زیرساخت‌ها، بهداشت و سلامت افراد، منابع طبیعی و محیط زیست وارد ‌می ‌آورند که در سال‌های اخیر همگی با آن آشنائی دارند. 
وی تصریح کرد: نزدیکی این کانون‌های بحرانی به مناطق پرجمعیت (استان البرز، تهران و ...) باعث شده تا احیاء، تثبیت و مهار این اراضی به روش‌های علمی و مورد تائید مراکز دانشگاهی در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز قرار گیرد. 
فرضی به اقدامات انجام شده به منظور مقابله با ‌بیابانزائی اشاره کرد و گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر حسب وظیفه ذاتی خود، سالانه طرح ها و اقدامات بسیاری را جهت حفظ و بهبود وضعیت اکوسیستم شکننده استان انجام می دهد. 
وی با اشاره به اجرای طرح‌های بیابانزدائی، افزود: تاکنون برای عرصه‌های بیابانی این استان در مجموع 54 هزار و 177 هکتار طرح های مطالعاتی و اجرایی بیابانزدایی تهیه و اجرا شده که علاوه بر بیابان ها، برخی مراتع همجوار را نیز در بر‌می ‌گیرد. 
وی از دیگر اقدامات انجام شده در مناطق بیابانی استان در سنوات گذشته را کاشت نهال در اراضی بیابانی به مساحت 10 هزار هکتار، آبیاری و مراقبت عرصه های کاشته شده به مساحت 10 هزار هکتار و قرق و حفاظت از عرصه های نهال کاری شده و عرصه های بیابانی عنوان کرد. 
فرضی اضافه کرد: در سال 96 اقداماتی همچون کاشت نهال در 2 هزار و 650 هکتار از عرصه های بیابانی، آبیاری و مراقبت عرصه های کاشت شده به مساحت 847 هکتار، حفاظت و قرق مناطق نهال کاری شده و جنگل های بیابان در سطح 7 هزار هکتاراجرا شده که جهت اجرای این پروژه ها حدود 130 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی واستانی هزینه شده است. 
وی به دلایل موفقیت طرح های اجرا شده اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای پروژه بر اساس طرح های مطالعاتی و پژوهش، استفاده از راهنمائی اساتید دانشگاه، استفاده از گونه های بومی و سازگار با محیط، انتخاب پیمانکار مناسب، آموزش به پیمانکار و نظارت دائم بر فعالیت آنان، آبیاری مناسب و استفاده از نیروی قرق بان معتمد از جمله این دلایل است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: بخش زیادی از این بودجه که هزینه کارگری است منجر به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در جوامع محلی می شود زیرا پیمانکار موظف است نیروی کاری خود را از روستاهای اطراف محل اجرای طرح تامین کند. 
وی خاطرنشان کرد: با این کار علاوه بر ایجاد اشتغال، حفاظت از این عرصه ها نیز آسان تر می شود زیرا افراد محلی که خود در این اقدامات مشارکت داشته اند با آگاهی و علاقمندی بیشتر درجلوگیری از تخریب های احتمالی همراه اداره کل می باشند. 
فرضی اضافه کرد: پروژه های حفاظت و قرق نیز شامل 2 بخش اراضی تازه نهال کاری شده (تا 3 سال بعد از کشت) و جنگل های بیابانی (تاغ زارها) است که در سنوات قبل کاشته شده است. 
وی گفت: این جنگل ها به منظور تثبیت ماسه های روان کاشته شده و در واقع در زیر تاغ زارهای استان، دریایی از ماسه وجود دارد که در صورت از بین رفتن این درختان موجودیت روستاها و حتی شهرهای اطراف در خطر تهدید واقع می شوند لذا حفاظت و مقابله با قاچاق چوب تاغ از اولویت هاست. 
استان البرز دارای بیش از 400 هزار هکتار اراضی ملی و دولتی است. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار