عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حمله آمریکا به سوریه با ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی را بهانه جویی دانست و گفت: جبهه مقاومت در آینده قوی تر می شود و ایران هم قوی تر از هر زمان دیگر به حمایت از کشورهای این جبهه ادامه می دهد.
کد خبر: ۵۹۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ 15 April 2018

به گزارش تابناک : علی اکبر ولایتی روز یکشنبه در حاشیه دیدار با عضو کمیته مشورتی سیاست خارجی چین و هیات همراه وی در جمع خبرنگاران، این دیدار را بسیار مهم توصیف کرد و اظهارداشت: در این دیدار سه مساله سوریه، برجام و روابط راهبردی ایران و چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: از ابتدای بحران سوریه که توسط آمریکا و متحدان آن علیه دولت قانونی این کشور شکل گرفت ایران در کنار سوریه ایستاد و همچنان حمایت از دولت قانونی آن را ادامه می دهد. 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آنچه آمریکایی ها به بهانه حمله شیمیایی انجام دادند بهانه جویی برای جبران شکست های اخیر تروریست ها در خاک سوریه است و بدین صورت نقاب از چهره خود برداشتند.
ولایتی یادآور شد: اقدامات آمریکا در سوریه از نظر ما محکوم است و به جایی نمی رسند و دولت و ملت سوریه قوی تر از گذشته می توانند از تمامیت ارضی خود دفاع کنند و این موضع جمهوری اسلامی ایران است.
وی همچنین در خصوص موضع دولت چین در قبال اقدامات اخیر در سوریه گفت: آنها می گویند هیچ کاری نباید خلاف قوانین بین المللی انجام ود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما یقین داریم اتهام استفاده از سلاح های شیمیایی دروغ است، زمانی که از سلاح شیمیایی استقاده می شود، آثار آن تا مدت ها در محل باقی می ماند، در حالی که دیدار هیات ایران از غوطه شرفی حکایت از اطمینان آنها مبنی براستفاده نکردن از سلاح شیمیایی در این منطقه است.
ولایتی خاطرنشان کرد: آمریکا و متحدان آن قبل از اعلام نتیجه بررسی استفاده از سلاح شیمیایی دست به حمله زدند چون می دانستند این نتایج ادعای آنها را رد می کند. 
وی با بیان این که چین معتقد است ایران به تعهدات خود عمل کرده است، ادامه داد: در دیدار امروز به هیات چینی گفته شد بقیه اعضای برجام باید آمریکا را وادار به انجام تعهداتش کنند.
وی در مورد روابط دو جانبه ایران و چین یادآور شد: از زمان سفر ریس جمهوری چین در سال 2016 و تاکید رییسان جمهوری دو کشور بر روابط راهبردی، تاکنون این روابط پیشرفت خوبی داشته است. 
ولایتی افزود: از نظر دولت چین، جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در پروژه 'یک جاده یک کمربند' دارد و قرار شد خواسته های دولت پکن درباره احیای جاده ابریشم بیان شود.
وی به نقل از سفیر چین در تهران گفت: هیات بلند پایه چینی در روزهای آینده برای همکاری مهم و راهبردی دو کشور در بندر چابهار به ایران سفر می کنند تا در جهت تسهیل حمل و نقل و توسعه ترانزیتی میان دو کشور اتفاقات مثبتی صورت بگیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: دو سال پیش که وزیر خارجه چین به ایران آمد دو طرف بر امکان پذیر بودن افزایش مبادلات دو کشور تا سقف 200 میلیارد دلار تاکید کردند.
ولایتی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نتیجه نشست امروز سران عرب خاطرنشان کرد: این نوع نشست ها که با فشار دولت عربستان صورت می گیرد به لحاظ سیاسی و بین المللی بی اعتبار است. 
وی افزود: این نشست ها در عوض آن که در جهت دفاع از کیان جهان عرب و یک کشور مظلوم که هفت سال است مورد تجاوز قرار گرفته است، باشد به مباحث دیگر می پردازند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که متجاوزین مرد میدان نیستند، اظهار داشت: سعودی ها ، صهیونیست ها و آمریکایی ها تروریست ها را از 80 کشور علیه دولت قانونی سوریه بسیج کردند و دولت و ملت این کشور هفت سال است که در برابر فشارها مقاومت کرده اند.
ولایتی تصریح کرد: فکر می کردند می‌توانند چند هفته ای کار را تمام کنند اما هفت سال طول کشید. امروز سوریه به قدری قوی شده است که به هیج وجه حتی یک درصد هم امکان ندارد که آمریکا، انگلیس و فرانسه بتوانند به اهداف تجاوزکارانه خود برسند.
وی یادآور شد: بدون تردید دولت و ملت سوریه پیروز می شوند و نیازی به حمایت برخی رهبران ضعیف النفس بعضی کشورهای عربی ندارند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به حمایت کشورهایی چون عراق، لبنان و الجزایر از دولت سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: در این نشست بجز یک بیانیه دیکته شده توسط حکومت متزلزل سعودی چیز دیگری صادر نمی شود و این نشست اهمیتی ندارد.
ولایتی با بیان این که دو خط مشخص مقاومت و سازش در منطقه وجود دارد، افزود: در خط مقاومت از تهران، بغداد، دمشق، بیروت و فلسطین حضور دارند و این جبهه تا به حال نشان داده است که مقاومت پیروز است و از این به بعد هم به مسیر خود ادامه می دهد.
وی خاطرنشان کرد: موقعیت امروز جبهه مقاومت به مراتب قوی تر از ابتدای بحران سوریه است، دشمنان ابتدا در عراق و لبنان و امروز در سوریه شکست خوردند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر پیروزی دولت سوریه در غوطه شرقی این پیروزی را به پیروزی مردم ویتنام علیه فرانسوی ها در دهه 50 تشبیه کرد.
ولایتی گفت: پیروزی در غوطه شرقی نقطه عطفی بود و جبهه مقاومت در آینده قوی تر می شود و ایران هم قوی تر از هر زمان دیگر به حمایت از کشورهای جبهه مقاومت ادامه خواهد داد. 
ولایتی در خصوص رویکرد آمریکایی ها درباره برجام با توجه به موعد تمدید تعلیق تحریم ها توسط ترامپ اظهار داشت: گفته های آمریکا آنقدر بی اعتبار شده که دیگر هیچ کشوری اظهارات رییس جمهوری آمریکا را جدی نمی گیرد و آمریکایی ها هر موضع و صحبتی داشته باشند برای ما فرقی نمی کند. 
وی تصریح کرد: آنچه مسلم است ما بر مواضع خود محکم ایستادیم و تمام گزینه ها را روی میز داریم و دستمان باز است و متناسب با شرایط تصمیم گیری می کنیم.

**حفظ برجام یعنی حفظ ثبات و امنیت منطقه
جی پی بینگ عضو کمیته سیاست خارجی چین هم در این حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: سفر این هیات به ایران در زمان مهمی انجام شده است.
وی با یادآوری حمله موشکی روز گذشته آمریکا و متحدانش به سوریه افزود: چین مخالف اقدامات یک جانبه کشورها و همچنین مخالف هرگونه اقدامی است که خارج از چهارچوب سازمان ملل صورت بگیرد. 
این مقام چینی ادامه داد: برجام که در سال 2015 به توافق رسید در معرض تحولات مهمی قرار دارد، ما امیدواریم برجام حفظ شود و چین به عنوان یک کشور مهم دنیا می خواهد برجام را حفظ کند.
جی پی بینگ تصریح کرد: حفظ برجام یعنی حفظ ثبات و امنیت منطقه و حفظ سیستم منع گسترش سلاح های هسته ای. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار