پس از هفته ها تلاطم در بازار، در نهایت چهار رقم پراسترس جداول نرخ ارز، روی «4200» تومان نشست.
کد خبر: ۵۹۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ 13 April 2018
به گزارش تابناک : پس از هفته ها تلاطم در بازار، در نهایت چهار رقم پراسترس جداول نرخ ارز، روی «4200» تومان نشست. اما اکنون با تک نرخی شدن ارز در کشور، تکلیف وارد کنندگان، تولید کنندگان و تامین کنندگان مواد اولیه و قطعه سازان چه می شود؟
 
 شاید روز 20 فروردین ماه 97 یکی از پر التهاب ترین روزها برای صنایع، تولید کنندگان و واردکنندگان به شمار آید. ساعاتی که نمودار نرخ ارز از صبح تا عصر از پنج هزار و 400 تومان به شش هزار و 200 تومان صعود کرد و بسیاری در همان روز فاتحه کسب و کارشان را خواندند.
 
اما درست در همان شب با حکم دولتی معاون اول رییس جمهوری بر کاهش دوهزار تومانی نرخ ارز و تک نرخی شدن ارز دلار، آب پاکی روی دست التهابات و دلالان بازار ریخته شد.
 
اما اینکه اکنون دلار به چه قیمتی عرضه می شود و قرار است وارد کنندگان و تولید کنندگان صنایع از این پس دلار چهار هزار تومانی را چگونه تهیه کنند از یک سو و تحمیل هزینه ها بر قیمت تمام شده محصول نهایی از سویی دیگر بازارها را متشنج کرده است. به گونه ای که در همین روزهای نخست تثبیت نرخ ارز به چهار هزار و 200 تومان، دلار نایاب شده است و پرسش اینجاست که تولید کنندگان، وارد کنندگان و قطعه سازان خودرو که تامین کننده اصلی مواد مورد نیاز تولید خودرو هستند، چگونه باید دلارها را تهیه و قطعات مورد نیاز را با قیمت های جدید فراهم کنند.
 
در این میان، پرسشی مطرح است که تولید کنندگان و قطعه سازانی که حیات صنعتشان به جان دلار بسته است، اکنون توان خرید و یافتن دلار تک نرخی را دارند یا خیر؟ پرسش دیگر آن که با افزایش نرخ دلار و واردات مواد اولیه و قطعات گران تر از ارز مبادله ای که ماه هاست دست قطعه سازان از دریافت آن کوتاه شده، تا چه میزان قیمت تمام شده خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد و بازار خودروهای داخلی و تولید مشترک را دستخوش افزایش قیمت می کند؟
 
عبدالله بابایی کارشناس صنعت خودرو - در همین زمینه به خبرنگار ما می گوید: « آنچه در ماه های آتی رخ می دهد، افزایش قیمت خودرو یا اقلام نیست، بلکه این گونه است که اجناس و اقلام  مرتبط با ارز، خود را با قیمت های جدید تطبیق می دهند و به عبارتی واقعی می شوند».
 
او می افزاید: « در حال حاضر نیز قطعات خودرویی که به صورت صد درصد وارد می شوند با افزایش قیمت صد در درصدی و سایر قطعات با اختلاف قیمت 70 درصدی همراه می شوند».
 
به گفته او، سایر قطعات خودرویی نسبت به ما باالتفاوت نرخ ارز مبنی بر خرید با ارز مبادله ای یا آزاد، با افزایش قیمت 50 تا 70 درصدی همراه خواهند شد.
 
 این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: « طی ماه های آینده، برخی اقلامی که به صورت مستقیم با ارز در ارتباط هستند بلافاصله و برخی که به صورت غیر مستقیم در ارتباط بودند، با تاخیر واکنش نشان می دهند».
 
بابایی می افزاید: « نوسانات قیمتی در صنعت خودرو باید سریعا تعیین تکلیف شود، چرا که تا سه ماه آینده  اثرات بازار ارز بر صنعت خودرو مشخص می شود». به نوشته خودروکار، طی سال های 91 و 92 که نرخ ارز نیز همچون مدت اخیر با نوسان و رشد فزاینده ای مواجه شد، قیمت اقلام و کالاها از مصرفی و تولیدی تا وارداتی ناگهان با افزایش 50 تا 200 درصدی مواجه شد که اکنون نیز به نظر می رسد خودرو و قطعات منفصله آن، از این قاعده مستثنی نباشند.
 
 
 
 
منبع : تیتر20
برچسب ها: قیمت خودرو ، نرخ ارز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار