موفقیت زنان مازندران دیگر تنها به یک بُعد ورزشی خلاصه نمی شود و با برنامه های دولت تدبیر و امید برای نمایان شدن و استفاده از ظرفیت و توانمندی این قشر شاهد باز شدن پای این قشر به عرصه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و مدنی هستیم .
کد خبر: ۵۸۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 11 April 2018

به گزارش تابناک : برنامه های دولت فارغ از نگاه جنسیتی صرف و تبعیض آمیز و تاکید بر توانمندی و مطالبات این قشر ، زمینه ای را فراهم آورد که امروز شاهدیم با رفع موانع ، زنان مازندران دوشادوش مردان به فعالیت می پردازند و چتر حضورشان را در بیشتر بخش ها گسترانده اند .
اکنون زنان مازندران علاوه بر افتخاراتی که در عرصه های مختلف ورزشی کسب می کنند ، سکانداری برخی از ادارات کل را بر عهده گرفته اند ، در فعالیت های سیاسی و اجتماعی حضور دارند و با رفع مشکلاتی که بر سر راه فعالیت های اقتصادیشان قرار داشت مانند نقدینگی ، به جایگاهی در عرصه فعالیت های اقتصادی نیز دست یافته اند ، وضعیتی که مرهون برنامه های دولت تدبیر و امید در تحقق شعارهای انتخاباتی ای است که بویژه در انتخابات سال 96 داده بود .
اگر چه زنان مازندران همواره به صورت سنتی دوشادوش مردانشان در عرصه کشاورزی فعالیت می کردند ، ولی این نقش به مرور زمان با مکانیزه شدن و گسستن زنجیره کشاورزی کم رنگ شده بود و می رفت تا نیمی از جمعیت استان را در انزوای خانه نشینی قرار دهد .
بر اساس آمارهای رسمی نیمی از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران را زنان تشکیل می دهند .
** گسترده شدن حضور بانوان در تمامی عرصه ها
زمانی درخشش در میادین ورزشی عرصه حضور و نمایش توانمندی های بانوان مازندران به شمار می رفت و امروز با تدابیر اندیشیده شده دولت برای به منصه ظهور رساندن توانایی نیمی از جمعیت استان پای آنها را به عرصه های اثرگذار دیگر جامعه باز کرده است و حضور جمعی از آنان در مسند و کرسی مسئولیت های سیاسی و اجتماعی اثبات کننده این مدعاست .
در این خصوص می توان به حضور چشمگیر بانوان مازندران بر مسند مسئولیت ها به عنوان دهیار و عضو شورای اسلامی روستاها و شهرها اشاره کرد .
به گفته مدیر کل امور روستائی و شوراهای استانداری مازندران حدود هشت درصد از 2 هزار و 132 سمت دهیاری در استان در اختیار بانوان قرار دارد و به عبارتی هم اکنون 170 بانوی مازندرانی به عنوان دهیار در حال انجام وظیفه سیاسی - اداری هستند.
حسن اصغریان رستمی گفت : همچنین نقش بانوان در این حوزه تنها به حضور در مسند دهیاری ها و مدیریت روستاها خلاصه نمی شود و آنان به عنوان اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها به عنوان منتخبان مردم در تصمیم گیری ها برای مدیریت مناطق مختلف دخیل هستند .
وی گفت : از هفت هزار و 706 نفر عضو شوراهای اسلامی روستایی مازندران 222 نفر زن هستند.
همچنین اعتماد مردم مازندران به بانوان و نقش آفرینی آنها در مناصب شهری زمینه حضور 19 زن در سمت عضو شورای اسلامی شهرهای استان را هم فراهم کرده است .
* تزریق باور پذیری توانمندی زنان در پست های مدیریتی
پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، تنها یک زن در مازندران تصدی یک اداره کل و آن هم مجموعه امور زنان استانداری یعنی اداره کل امور خانواده و بانوان را بر عهده داشت ولی با آغاز فعالیت و مطالبه گری بانوان از یک سو و توجه ویژه دولت تدبیر و امید و در نطر گرفته سهمیه 30 درصدی ، امروز تعداد بیشتری از بانوان استان در سمت هائی در حد اداره کل و معاونت این مجموعه ها و مسئولیت ادارات شهرستانی انجام وظیفه می کنند.
هم اکنون سه زن سکان سه اداره کل را در مازندران در دست دارند که شامل اداره کل امور بانوان ، اداره کل کتابخانه های عمومی و اداره کل امور اقتصادی استانداری است .
همچنین در حال حاضر با تاکید دولت تدبیر و امید بر استفاده از ظرفیت زنان در پست های مدیریتی ، 153 بانوی مازندرانی در سمت های رئیس گروه ، رئیس اداره شهرستان ، معاون اداره کل در حال فعالیت هستند.
** گره گشائی از مشکل حدود 400 بانوی کار آفرین
زنان کارآفرین مازنی برای آغاز فعالیت و یا باقی ماندن در گردونه فعالیت های اقتصادی و تولیدی همانند مردان با مشکلات زیادی بویژه در زمینه تامین نقدینگی مواجه بودند ، با این تفاوت که سنگ های بزرگی مانند بی اعتمادی بانک ها به جامعه زنان جلوی پای آنان قرار داشت و سبب می شد تا برای دریافت تسهیلات با مشکلاتی فراتر از مشکلات مردان در این زمینه مواجه باشند .
برنامه ریزی دولت تدبیر و امید فارغ از نگاه جنسیتی سبب شد تا این موانع یکی پس از دیگری فرو افتاده و راه برای فعالیت اقتصادی بانوان کارآفرین هموار شود ، اگر چه تا رسیدن به وضعیت ایده آل و برابر با مردان راه درازی در پیش دارند.
معاون اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گره گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی با مدیریت بانوان کارآفرین استان را به عنوان یکی ا گام های مهم دولت یازدهم و دوازدهم برای این قشر معرفی کرد .
روفیا مجیدی گفت : حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی استان که با مدیریت بانوان کارآفرین فعالیت داشتند و نیازمند تسهیل بخشی برای رفع مشکلات بودند ، در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفتند و بیش از 80 میلیارد ریال برای راه اندازی و تامین نقدینگی مجموعه های اقتصادی آنان تسهیلات پرداخت شد .
وی همچنین از طرح نوین دولت برای کمک به بانوان سرپرست خانوار که از اقشار ضعیف جامعه هستند خبرداد و گفت : 30 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد به این گروه از بانوان پرداخت می شود .
معاون اداره کل امور بانوان استانداری مازندران با اعلام این که اجرای این طرح حمایتی از سال گذشته آغاز شد ، افزود : یکهزار و 200 سهمیه در قالب این طرح برای مازندران در نظر گرفته شد که تاکنون 320 نفر برای دریافت این تسهیلات به بانک ها معرفی شدند .
وی از اجرای تفاهم نامه اداره کل بانوان مازندران و صندوق کار آفرین برای پرداخت تسهیلات اشتغال به بانوان را هم بخش دیگری از اقدامات دولت تدبیر و امید برای بهره گیری از توانمندی بانوان و تلاش برای تحقق وعده های انتخاباتی آقای روحانی برشمرد و گفت : از سال 93 تا پایان سال 94 دستکم 600 بانوی مازنی برای دریافت این تسهیلات درخواست دادند .
مجیدی افزود : 80 درصد این بانوان موفق به دریافت تسهیلات از پنج تا 30 میلیون ریال با کارمزد چهار درصدی شدند .
** پررنگ تر شدن حضور بانوان در میادین ورزشی
افکار عمومی در کشور ورزش مازندران را با کشتی و کشتی گیران نام آور آن می شناسند و به همین خاطر شاید باورش سخت باشد که دستکم 20 درصد از مدال های رنگارنگ مسابقات برون مرزی ورزشکاران این استان را بانوان در سال گذشته کسب کردند.
معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان مازندران با اشاره به افزایش تعداد زنان ورزشکار سازمان یافته این استان در سال گذشته ، گفت که پایان سال گذشته تعداد بانوان ورزشکار سازماندهی شده در استان به 54 هزار و 696 نفر رسید .
براساس آمارهای رسمی تعداد زنان ورزشکار سازمان یافته مازندران در سال 95 به تعداد 50 هزار و 784 نفر بود .
مریم فرجپور ، علت افزایش حدود 10 درصدی بانوان ورزشکار سازمان یافته را ناشی از اجرای یکسری برنامه های حمایتی دانست که دولت برای بهره گیری از توانمندی بانوان در عرصه های ورزشی به اجرا گذاشت .
وی تخصیص و درنظر گرفتن اعتبار برای تهیه امکانات و تجهیزات ورزشی ویژه بانوان را یکی از این برنامه ها دانست و گفت : این توجه ویژه باعث شده تا زمینه برای فعالیت بیشتر این قشر فراهم شود .
معاون ورزش بانوان مازندران گفت : همچنین اعمال عدالت در تخصیص زمان تمرین در سالن ها و فضاهای ورزشی به بانوان باعث شده تا فرصت ظهور و بروز استعدادهای این قشر بیشتر فراهم شود .
وی افزود : در حالی که در گذشته باشگاهها و سالن های ورزشی تنها ساعت های غیر مفید خود را برای تمرین و فعالیت های ورزشی بانوان اختصاص می دادند که باعث بی رغبتی و عدم تمایل این قشر به فعالیت های ورزشی می شد ، در دولت تدبیر و امید این تبعیض تا حدود زیادی بر طرف شد و فراهم آوردن هر چه بیشتر امکانات برای بانوان ورزشکا همچنان نیز ادامه دارد.
فرجپور همچنین مدال آوری بانوان در میادین مختلف ورزشی را به عنوان پای ثابت افتخار آفرینی این قشر برشمرد و اضافه کرد : زنان این خطه شمال کشور توانستند در 2 سال اخیر حدود 200 مدال جهانی ، بین المللی و آسیایی را از آن خود کنند .
وی گفت : اگر چه بیشتر این مدال ها مربوط به یکسری رشته های ورزشی از جمله رزمی و شطرنج است ، اما با اقدامات زیر بنایی و برنامه ریزی های صورت گرفته برای رونق بخشیدن به دیگر رشته های ورزشی امروز شاهدیم که زنان ورزشکار مازندران در دیگر رشته ها نظیر قایقرانی هم موفق به کسب مدال شدند .
قطار فعالیت بانوان مازندرانی در عرصه های مختلف تازه در ریل اصلی قرار گرفته و انتظار می رود طی سال های آینده با ادامه این روند و رفع موانع مختلف از یک سو و باور این قشر به توانمندی هایشان از سوی دیگر شتاب بیشتری بگیرد ، انتظاری که تحقق آن با توجه به وعده های مسئولان ارشد استان برای ظرفیت سازی های بیشتر چندان غیر واقع بینانه نیست .

 

 

 

منبع : ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار