رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: الگوی کشت برنج در مازندران قابل دفاع است.
کد خبر: ۵۸۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ 08 April 2018

به گزارش تابناک : دلاور حیدرپور با اشاره به بحران آب و وضعیت کشت برنج مازندران اظهار کرد: الگوی کشت برنج در مازندران قابل دفاع بوده و نمی توان آن را از جامعه کشاورزی مازندران حذف کرد. 
وی با شاره به این که برنج تنها در مازندران و گیلان مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است افزود: کشت برنجی در مازندران مقرون به صرفه خواهد بود که متناسب با ظرفیت های اقلیمی و آبی استان باشد. 
رئیس جهاد کشاورزی مازندران یاداورشد:امسال به دلیل بارش کم نزولات جوی به خصوص برف رودخانه ها آبدیدگی کمتری داشته و آب ذخیره پشت سدها نیز به حدنصاب نرسیده است. 
حیدرپور با اشاره به این که امسال 30 تا 40هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران با مشکل کم آبی رو برو است تصریح کرد:به کشاورزان توصیه می شود در مناطقی که خط قرمز کم آبی در آن نقاط وجود دارد از کشت برنج بپرهیزند. 
وی افزود:برای عدم خسارت به کشاورزان مناطق درگیر با بحران آب توصیه می شود از کشت جایگزین مانند آفتاب گردان،سویا،کنجد،علوفه،ذرت استفاده شود. 
رئیس جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد:کشاورزان باید محصولات خود را زیرچتر حمایت بیمه ببرند تا در مواقع بحران بیمه بخشی از خسارات وارده به آنان را جبران کند. 
حیدرپور تصریح کرد:اگر کشاورزان براساس دستورالعمل کارشناسان عمل کنند 25 تا 30 درصد منابع آبی صرفه جویی می شود بدون اینکه در کیفیت محصولات مشکلی ایجاد شود. 
وی با اشاره به این که کشت دوم زمانی توصیه می شود که کشاورز دارای آب مطمئنه است افزود:کشاورزان نباید به آب های زیر زمینی و چاه ها برای کشت دوم تکیه کنند،اولویت با کشت اول است. 
رئیس جهاد کشاورزی مازندران در ادامه در خصوص خسارت سرمای سال 95 خاطرنشان کرد:30میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به بیش از 51هزار و 700 نفر توزیع شد. 
وی گفت:200میلیاردتومان تسهیلات یک ساله با نرخ سود 10درصد نیز به خسارت دیدگان اعطا شد. 
حیدرپور تصریح کرد: حدود 180هزارتن پرتقال آسیب دیده خریداری و 14هزار 500تن کیوی سرمازده به کارخانه های صنایع تبدیلی برای تبدیل به کنتسانتره ارسال شد.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار