هنوز مشکل بی‌آبی کشور را جدی نگرفته ایم؛ هیچ کداممان، خیلی که همت کنیم و به کمبود آب بیندیشیم، آن را بحرانی مخصوص استان‌های مرکزی و کویری؛ مثل یزد و کرمان و اصفهان می‌پنداریم، غافل از این‌که بحران بی‌آبی و کم‌آبی در وجب به وجب این سرزمین ریشه دوانده و درحال مکیدن جان آن است؛ گواه این ادعا اخبار تلخی است که اخیرا از خطه سرسبز شمال؛ از گلستان و مازندران و گیلان به گوش می‌رسد. گویا زنگ هشدار بی آبی در این مناطق بویژه مازندران هم به صدا در آمده؛ زنگی که این بار و با تامین نشدن آب اراضی کشاورزی پایین دست شهر سورک مازندران صدایش بلندتر و رساتر شده است.
کد خبر: ۵۷۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 15 March 2018

به گزارش تابناک : چند روزی است کشاورزان شهرستان ورزنه استان اصفهان، به خاطر تامین نشدن آب مورد نیاز کشت بهاره و همچنین خشک شدن مزارع شان که در کشت پاییزه هم طعم آب را نچشیدهاند، گلایهمند و معترضند. کشاورزان امیدیه، هندیجان، شوش و ... خوزستان هم چند سالی است از عدم کشت و کار و تولید بهدلیل تامین نشدن آب کشاورزی، شکایت خود را پیش مسئولان بردهاند. در خراسانجنوبی و سیستان و بلوچستان هم که بخش اعظمی از کشاورزی عملا تعطیل شده و دهها و صدها هزار نفر روستایی از آن مناطق کوچ کردهاند

حالا اما اخبار نگرانکننده کمبود آب و خشک شدن مزارع و باغات به شمال کشورمان ـ خطه سرسبزی که دریا و جنگل دارد و دهها رود در بسترش جاری است ـ رسیده است.

مازندرانیها هم به فکر کشت جایگزین باشند

در همین زمینه، نامه شرکت آب منطقهای مازندران به سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص معضل کمآبی و تأمین نکردن آب اراضی کشاورزی پاییندست شهر سورک، شوک جدی به کشاورزان این خطه وارد کرده است. در نامه شرکت آب منطقهای مازندران به سازمان جهاد کشاورزی استان به کاهش 30 درصدی ذخایر آبی در استان و کاهش 70 درصدی ذخیره آبی سد شهید رجایی ساری اشاره شده و این یعنی حدود ده روز مانده به آغاز فصل شالیکاری، زنگ خطر خشکسالی و فقدان آب زراعی برای اراضی کشاورزی شهرستان ساری و قسمتهایی از شهرستان میاندورود به صدا در آمده است.

در نامه شرکت آب منطقهای مازندران به سازمان جهاد کشاورزی استان بر جلوگیری از استفاده کشاورزان از آبهای زیرزمینی و چاههای غیرمجاز و همچنین انتخاب کشتهای جایگزین تاکید شده که این مساله موجب نگرانی کشاورزان مازندرانی و شالیکاران بخش گهرباران شهرستان میاندورود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای مازندران نیز با اشاره به کاهش بارشها، ذخیره برفی، جریان رودخانهها و کاهش ذخیره آب در مخازن سدها، آببندانها و کاهش ذخیره سفرههای آب زیرزمینی به فارس میگوید: با این شرایط برای سال زراعی آینده با مشکل جدی کمبود آب برای بخش زیادی از اراضی شالیزاری مواجه خواهیم بود.

ابراهیم یخکشی با بیان اینکه برای کشت برنج در مناطق زیرپوشش سد شهید رجایی، اراضی که حداکثر تا سورک قرار دارند، فعلا امکان تأمین آب وجود دارد، میافزاید: اما برای اراضی پایین دست روستای سورک باید تمهیدات لازم از جمله کشتهای جایگزین صورت گیرد.

تکلیف ما را زودتر مشخص کنید

با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان میاندورودی فقط از راه شالیکاری هزینه مخارج یک سال آینده زندگی خود را تأمین میکنند، شرایط بهوجود آمده و بحران آبی، بسیاری از کشاورزان را نگران کرده است.

در این زمینه یکی از کشاورزان بخش گهرباران میاندورود با بیان اینکه از هفته گذشته دهیار و شورای محل اعلام کردند در سال زراعی جاری با مشکل کمآبی روبهرو هستیم، میگوید: جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود به کشاورزان اعلام کرد از کشت برنج ارقام پرمحصول و نشاء دوباره برنج خودداری کنند.

لطیف معافی با بیان اینکه از سوی دیگر اعلام شد آب منطقهای آب مورد نیاز اراضی پایین دست سورک و بخش گهرباران را تأمین نمیکند، میافزاید: شرکت آب منطقهای باید زودتر از اینها تکلیف کشاورزان را مشخص میکرد، زیرا از روزهای نخست سال جدید اقدام به آبتخت کردن اراضی شالیزاری میکنیم که زمان آن هم نزدیک شده، اما یکباره اعلام کردند آب مورد نیاز زمینهای شالیزاری بخش میاندورود ارسال نمیشود.

سویا، پنبه و آفتابگردان جایگزین مناسب برنج

سید شبر موسوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود اما در پاسخ به اینکه چه تدبیری برای مقابله با کمآبی و متضرر نشدن کشاورزان میاندورودی کرده است، به فارس میگوید: جهاد کشاورزی کشت جایگزین برنج را در نظر گرفته است و در حال بررسیهای لازم هستیم تا کشت مناسب به کشاورزان معرفی شود. ضمن اینکه کشت بهاره میتواند کشت مناسبی برای مقابله با کمآبی و متضرر نشدن کشاورزان و همچنین جایگزین مقطعی برای کشت برنج باشد.

وی در پاسخ به این که تا آغاز خزانهگیری برنج و شروع فصل شالیکاری حدود ده روز باقیمانده و باید کشاورزان تکلیف خود را بدانند تا چه کشتی را جایگزین برنج کنند، میافزاید: سویا، پنبه و آفتابگردان میتواند جایگزین کشت برنج در اراضی کشاورزی میاندورود باشد و تمهیدات لازم برای اینکه این بذرها در اختیار کشاورزان قرار گیرد، دیده شده است. ضمن اینکه در برخی مناطق که خاک آنها شور است، مانند «شورصحرا» درمیاندورود هم خاک آنها درحال بررسی است تا ببینیم چه نوع کشتهایی برای این اراضی مناسب است.

اعلام مرگ برنجکاری با بحران آب

رسول خلیلی، رئیس شورای بخش میاندورود اما معتقد است که بحران آب؛ واژهای است که دستکم در مازندران قابل درک نیست و در تصورات نیز وجود ندارد که استان پُر آب مازندران با اینهمه بارشها و رودخانههای همیشه خروشان روزی دچار بحران آب شود.

خلیلی میگوید، اعلام مسئولان به کشاورزان برای انتخاب کشت جایگزین برنج در واقع اعلام مرگ برنج است.

وی درخواست تشکیل ستاد بحران را از مسئولان کرده و با تاکید بر ضرورت ورود استاندار به این موضوع، تصریح میکند بخش مهمی از شرایط ایجاد شده بهخاطر سوءمدیریت و عدم اجرای برنامههایی چون لایروبی انهار و رودخانههای فرعی و ایجاد سدهای موقتی در مسیر رودخانههایی است که هماکنون آب آنها به هدر میرود.

 

 

منبع : جام جم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار