موضوع كسب درآمد از صنعت پردرآمد گردشگرى توسط مازندرانى ها، با توجه به درآمدهاى كلان ساير استانهاى گردشگرپذير، منطقى ترين انتظار و برآوردى است كه هرساله، مازندرانى ها را اميدوار مى سازد!
کد خبر: ۵۷۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 15 March 2018

به گزارش تابناک : اما آمارها خلاف آن را ثابت كرده و سهم مازندرانيها از گردشگران كه اتفاقا" همواره ركورددار پذيرش گردشگران در كل كشورند، اصلا" با انتظارات محاسبه شده، مطابقت ندارد!
قطعا" فقدان زيرساخت هاى صنعت گردشگرى در مازندران مثل هتلهاى مجلل و پرستاره، فروشگاههاى بزرگ و پرتنوع، مراكز جامع و مجهز تفريحى، ساماندهى سواحل، سرويس ها و خدمات استاندارد، مديريت تخصصى گردشگرى و ... مى تواند بنيادى ترين علل اين ناكامى را به خود اختصاص دهد، اما واقعيت هاى ديگرى نيز وجود دارند كه نمى توان به آسانى از كنارشان گذشت و اهم آنها عبارتند از:
١-كثرت ويلاهايى كه در اغلب شهرهاى ساحلى مازندران با قيمت هاى بسيار ارزان در مالكيت گردشگران غير بومى قرار گرفته است و عملا" هزينه اقامتى آنها را صفر كرده است.
٢-عدم ساماندهى اتاقها و ويلاهاى اجاره اى كه متأسفانه با كمترين قيمت به گردشگران اجاره داده مى شوند!
٣-قيمت هاى بالاى كالاهاى مصرفى و خوراكى براى گردشگران كه متأسفانه موجب حمل همين كالاها از مبدا، و مصرف در مقصد شده و مى شود!
٤-عدم آزادسازى سواحل تا ٦٠ مترى دريا و نيز عدم ساماندهى سواحل آزادشده و فقدان جذابيت اكثر سواحل مازندران در مقايسه با سواحل جنوب مخصوصا" جزاير گردشگرى
٥-كمبود شديد طرحهاى سالم سازى دريا در مقياس گستردگى سواحل و نيز كمبود محسوس امكانات رفاهى در طرحهاى موجود كه منجر به قلت مراجعه گردشگران و طبعا" عدم استفاده از خدمات و فروشگاههاى درآمدزا در حواشى اين طرحها مى شود.
٦-برخوردهاى تحت فشار، توهين آميز و آمرانه با گردشگران در مناطق گردشگرى و طبعا" عدم تمايل آنها به ولخرجى در مازندران شده است.
٧-كثرت فروشگاههايى كه تهرانى ها و كلا" غيرمازندرانيها در اكثر شهرهاى مازندران احداث كرده اند و عملا" خريد گردشگران به جيب غيرمازندرانيها مى رود!
٨-اندك درآمد مازندران از گردشگرى، مصروف تبعات حضور آنها از جمله توليد زباله و ساير ضايعات زيست محيطى مى شود!
٩-عدم مهارت علمى و آموزش ديده مازندرانيهاى شاغل در مراكز مراجعه گردشگران در چگونگى مجاب كردن آنها به افزايش هزينه هاى اقامت در مازندران
١٠-عدم احياى قابليت هاى بسيار متنوع مازندران در عرصه گردشگرى و ميراث فرهنگى با سرمايه گذارى بخش خصوصى
خلاصه اينكه گردشگرى مازندران نه تنها به شكل صنعت در نيامده، بلكه در بسيارى از جلوه ها همچنان سنتى باقى مانده و بايد با استفاده از تجارب اجرايى جهانى و الگوهاى ساير استانها و نيز آموزه هاى معتبر علمى، هر چه زودتر مشمول تدابير عالى تر شود.
حيف است كه مازودران با ركورد بيست ميليونى گردشگران، فقير، بيكار، ناراضى، معترض و جمعيت غيرفعال و يا نيمه فعال داشته باشد!

 

 

منبع : تیترامروز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار