کارگردان «آمادئوس» با اشاره به حضور نادر مشایخی به عنوان رهبر ارکستر در این نمایش، عنوان کرد در اجرای این اثر تلاش شده در عین پرداختن به مضامینی چون حسد و طمع، نمایشی سرگرم کننده خلق شود.
کد خبر: ۵۷۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰ 09 March 2018

به گزارش تابناک : جواد مولانیا کارگردان نمایش «آمادئوس» درباره روی صحنه بردن این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه «آمادئوس» نوشته پیتر شفر است که از ۷ فروردین ماه با ۴ زبان در تالار حافظ به صحنه خواهد رفت. مینو جان محمدی که فارغ التحصیل تئاتر و ساکن کانادا است بازنویسی و دراماتورژی متن را برعهده داشته است و از آنجا که ترجمه نمایشنامه ترجمه زیادخوبی نیست و بیشتر فضای اپیک و حماسی به اثر داده است در بازنویسی متن تلاش شد کار به زبان امروزی نزدیک تر شود.

وی درباره اجرا به ۴ زبان مختلف توضیح داد: این نمایش یک بازیگر فرانسوی دارد که در کار کلا به زبان فرانسه صحبت می کند. همچین از آنجا که سالی یری شخصیت منفی نمایش اصالتا ایتالیایی بوده است، صحنه ای طراحی شده که در آن او با فرد دیگری به زبان ایتالیایی صحبت کند که برای این کار برای بازیگران معلم آموزش زبان ایتالیایی گرفته شده است. همچنین اپراهای موتزارت هم به زبان آلمانی نوشته می شده است و در همین راستا گروه کُر ۹۵ درصد قطعات را به زبان آلمانی و تنها ۵ درصد از آنها را به زبان ایرانی می خواند. خودِ من نیز ترانه را روی یکی از قطعات موتزارت نوشته ام که به زبان فارسی اجرا می شود. زبان چهارم نمایش فارسی است و اصولا ۸۰ درصد کار به این زبان اجرا خواهد شد.

کارگردان نمایش «سوءتفاهم» ادامه داد: در این اجرا نسبت به زمان نمایشنامه وفادارانه عمل نکرده ایم و حتی لباس ها و ژست ها کمی جدیدتر هستند. البته زمان وقوع رویدادها زیاد مشخص نیست و طراحی لباس ها ترکیبی از لباس های امروزی و قدیمی تر است. در کل با دراماتورژی که روی نمایشنامه «آمادئوس» انجام شده نگاه جدیدی به متن داشته ایم و تلاشمان این بوده که نمایش در عین اینکه مضامینی چون حسادت و طمع را به تصویر می کشد اثری سرگرم کننده نیز باشد.

این مجری تلویزیون بیان کرد: برای جذاب تر شدن نمایش، همسرایان را که در متن اصلی هم هستند، حفظ کرده ایم و برای آنها شعر و آواز و حرکات موزون نوشته و طراحی کرده ایم که طراحی حرکت نمایش را نیز خودم برعهده دارم و چون نمی خواستم به سمت حرکات کلاسیک مثل باله بروم طراحی های مدرن و امروزی را برای این بخش نمایش طراحی کردم.

مولانیا درباره طراح صحنه و رهبر ارکستر نمایش گفت: حمید پورآذری با وجود مشغله ای که داشت، پذیرفت طراحی صحنه نمایش را برعهده داشته باشد و البته به عنوان مشاور هنری هم در کنار گروه خواهد بود. همچنین نادر مشایخی هم به عنوان مشاور موسیقی و رهبر ارکستر در نمایش حضور دارد و قطعات موتزارت را برای اجرا رهبری خواهد کرد.

وی در پایان صحبت هایش درباره اجرای نمایش در ایام نوروز اظهار کرد: اجرا در این ایام به مسافران و افراد ساکن در شهرستان های نزدیک تهران که در طول سال نمی توانند به تهران سفر کنند و به دیدن نمایش هایی بنشینند که در پایتخت به صحنه می رود، این فرصت را می دهد تا در نوروز که تهران خلوت است نمایش های روی صحنه را ببینند. همچنین شهروندان تهرانی نیز می توانند اوقات فراغتشان را با دیدن تئاتر سپری کنند.

نمایش «آمادئوس» نوشته پیتر شفر به طراحی و کارگردانی جواد مولانیا که نوروز ٩٧ در تالار حافظ روی صحنه می رود ۱۰ سال از زندگی ولفگانگ آمادئوس موتزارت و آنتونیو سالی یری آهنگساز دربار را روایت می‌کند که در حسد غرق می‌شود.

منبع: مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار