کد خبر: ۵۷۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ 07 March 2018
به گزارش جام جم انلاین دکتر زیبا جم زاد به جام جم آنلاین گفت: درختان یکی از حیاتی ترین نقش ها را در زندگی انسان ها و سایر جانداران ایفا می کنند. آنها برای ادامه حیات از دی اکسید کربن استفاده کرده و به این وسیله هوا را پاک می سازند. هدف از درختکاری مهم ترین نکته در کاشت یک گیاه و نهال است، همه افراد با این هدف درخت می کارند که به ایجاد فضای سبز در شهر کمک کرده باشند و اساسی ترین منافعی که یک درخت برای محیط دارد تولید اکسیژن، تصفیه هوا و ایجاد سایه است.
وی نوع و محل کاشت درخت را مهم دانست و ادامه داد: مناطقی که افراد برای درخت کاری انتخاب می کنند ارتباط اساسی با ماندگاری آن دارد. آب و خاک مناسب در زنده ماندن گیاهان و درختان حرف اول را می زند.
رئیس بخش تحقیقات گیاه شناسی در رابطه با نشانه های یک گیاه بیمار گفت: گیاهانی که مورد حمله آفت و بیماری های دیگر قرار بگیرد از نظر ظاهری روی آنان تفاوت های زیادی ایجاد می شود. ریزش برگ ها ، ایجاد لکه هایی روی برگ و جمع شدن آنها یکی از شایع ترین نشانه های گیاه بیمار است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نور افشانی هایی که در برخی از خیابان ها روی درختان وجود دارد ممکن است آسیبی به آنان وارد کند، گفت: گاهی افراد لامپ هایی را روی خود درخت آویزان می کنند که باعث ایجاد یک گرمای مصنوعی روی آن شده که می تواند به درخت آسیب برساند. اما در خصوص نورافشانی هایی که در برخی از خیابان ها مشاهده می شود مانند خیابان ولیعصر باید گفت این نورها آنقدر شدید نیست که به درختان این منطقه آسیب وارد کند.
جم زاد در خصوص بهترین نحوه نگهداری گل، گیاه و نهال کاشته شده در روز درختکاری به جام جم آنلاین گفت: مهم ترین بخش آبیاری گیاه است و در مورد درختان نیز متناسب با نوع و گونه شان میزان آبیاری متفاوتی دارند و اگر درخت کاشته شده را با علم بر آنکه چقدر به آب نیاز دارد نگهداری کنیم بی شک به ثمر می رسد. نکته مهم دیگر این است که خاک موجود نباید سفت باشد چرا که باید نرم بوده تا هوا از آن نفوذ کند و به ریشه برسد.
رئیس بخش تحقیقات گیاه شناسی تغذیه گیاه و درخت را نکته سوم در طول عمر آنان دانست و افزود: کودپاشی سالیانه درختان از نکات حائز اهمیت است همچنین شخم زمینی پای درخت و افزودن کود حیوانی به آن مخصوصا در زمستان ها از نکات دیگر نگهداری یک نهال تازه کاشت است.
به گفته وی، برخی از خیابان ها پای درخت را آسفالت یا آجر فرش می کنند که این موضوع به شدت درختان را به نابودی می کشاند.
وی افزود: اگر می‌خواهید در باغچه خانه‌تان یا در باغچه‌های شهری اطراف خانه‌تان درخت بکارید. نخستین نکته این است که جاهایی مانند کنار تیرهای برق یا حریم کابل‌های تلفن و لوله‌کشی‌های گاز، مکان‌های مناسبی برای کاشت درخت نیستند. حتما نگاهی به دور و بر جایی که می‌خواهید درخت بکارید بیندازید. اگر ساختمان‌تان را تازه ساخته‌اید و باغچه‌ای کوچک در گوشه حیاط درنظر گرفته‌اید احتمالا بقایای مصالح ساختمانی مانند گچ و سیمان در خاک باغچه باشد.
به گفته این گیاه پزشک، پس از کاشت نهال تمامی مراقبت‌های زراعی از قبیـل آبیـاری، وجین علف‌های هرز، پاجوش‌گیری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، هرس و تربیـت درختـان بایـد در زمان مناسب خود انجام شود تا نهال‌ها به خوبی رشد کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار