رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:
انتظاری هروی درباره خطوط قطار شهری، وام نوسازی تاکسیرانی مشهد، انتقال بیمارستان قائم، عدم مشارکت شهرداری مشهد در پروژه‌های آستان قدس، پروانه «مشهد مال» و کمیسیون ماده ۱۰۰ توضیح داد.
کد خبر: ۵۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳ 04 July 2015

به گزارش تابناک رضوی، تسنیم گفتگوی مفصلی با رئیس شورای شهر مشهد درباره مساله مختلف انجام داده که به شرح زیر است:

آقای انتظاری با تشکر از حضرتعالی بابت وقتی که در اختیار این خبرگزاری قرار دادید، به‌عنوان سئوال نخست در ارتباط با آخرین وضعیت قطار شهری مشهد و اقدامات صورت گرفته در این زمینه توضیح دهید.

انتظاری :بسم‌ الله الرحمن الرحیم. بحث مربوط به قطار شهری، موضوعش در طرح جامع حمل و نقل مشهد آمده است و چندین سال است که دنبال می‌شود؛ چند مشاور مربوط به خود دارد. با پیگیری شورای چهارم و شهرداری و سازمان‌های ذیربط مشهد در سال گذشته این طرح (طرح جامع حمل و نقل مشهد) در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسید.

به دلیل جمعیت خود مشهد و تعداد بالای زائر داخلی و خارجی یکی از زیرساخت‌هایی که باید فراهم شود، بحث‌های ترافیکی و حمل و نقل درون شهری است که بخشی در قالب خطوط قطار شهری و بخشی در قالب خطوط اتوبوسرانی و خطوط بی.آر.تی است و این‌ها دنبال می‌شود.

خطوط قطار شهری در مشهد مقدس سابقه دیرینه‌ای دارد. خط یک قطار شهری که مسیر غربی به شرقی مشهد را متصل می‌کند و پنج کیلومتر پایانی آن از نخریسی به سمت فرودگاه باقی مانده است، ظرف ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در حال حاضر ریل‌گذاری آن در مراحل پایانی است و قرار است به‌صورت آزمایشی هم افتتاح شود؛ افتتاح رسمی آن نیز در نیمه امسال است.

خط ۲ قطار شهری مشهد باید در بهمن ۹۲ افتتاح می‌شد که این مسئله محقق نشد، اما با پیگیری شورای چهارم الان به پیشرفت ۵۰ درصد رسیده و با حدود ۲ هزار میلیارد تومان این پروژه اعتباراتش دنبال می‌شود؛ خط دو قطار شهری مشهد قرار بود با ۸۱۷ میلیارد تومان بهمن ۹۲ به پایان برسد و با پیگیری شورای چهارم ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به پروژه اضافه شد و امیدواریم نیمه اول ۹۶ به افتتاح برسد.

حفر تونل قسمت جنوبی آن در بهمن ماه به پایان رسیده و الان میدان شهدا در حال آماده شدن است تا سپس از سمت میدان شهدا به میدان سعدی دنبال شود، نکته بعد اینکه ساخت واگن‌ها در کشور چین شروع شده و تجهیزات آن در حال تهیه شدن است. امیدواریم با وجود مشکلاتی که دارد در نیمه اول سال ۹۶ به اتمام برسد ولی در اجرا ممکن است هر اتفاقی بیفتد. سال ۲۰۱۷ هم در همین سال ۹۶ قرار دارد و امیدواریم به‌عنوان یک پروژه در سال ۲۰۱۷ به بهره برداری برسانیم.

خط ۳ قطار شهری مشهد مقدس که ۲۸.۵ کیلومتر است در دو فاز تعریف شده است، این خط از ترمینال تا میدان فردوسی و جانباز و بخشی از آن‌جا به سمت الهیه و قاسم‌آباد است. فاز اول آن که یک ایستگاهش باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی است، ارتباط خط ۲ و ۳ را به‌نقاط مختلف شهر فراهم می‌کند و ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

در ایام نیمه شعبان مراسم کلنگ‌زنی آن با حضور وزیر کشور بود و باید از آستان قدس رضوی هم تشکر کرد که اراضی لازم را در اختیار شهرداری قرار داد. تامین منابع مالی این طرح مهم است که ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای آن منتشر شده است. برخی سرمایه‌گذاران هم اعلام آمادگی کردند که خط ۳ و ۴ را اجرایی کنند.

بالاخره خط ۴ الان در حال طراحی است که از مسیر انتهای خواجه ربیع به سمت شهرک شهید رجایی می‌رود و امیدواریم در پروسه زیر ۱۰ سال بتوانیم تمامی خطوط باقی‌مانده را به اتمام برسانیم.

چرا روند اتمام تمامی خطوط قطار شهری مشهد این قدر طولانی شده است؟

ببینید برای خود انتخاب واگن‌ها برای مثال در خط یک قطار شهری خواسته شهرداری این بود که تکنولوژی برتر دنیا را داشته باشیم که این مسئله زمان‌بر شد. در بازدید که در سال ۹۲ از پروژه تولید واگن در چین داشتیم، دیدیم این نوع واگن مورد استفاده در مترو مشهد، کارخانه چینی سفارش آن را از آمریکا و سایر کشورها نیز دارد.

اما در بحث علت اصلی تاخیر، عمده مسائل ما در بحث تملکات است و در بحث منابع مالی. یعنی اگر منابع مالی به میزان و به موقع برطرف شود مسئله تملکات هم برطرف می‌شود. با توجه به تجربیاتی که شهرداری مشهد و شرکت قطار شهری برای اجرای این پروژه به دست آوردند، انجام کار را در خط ۲ و ۳ سرعت می‌دهد. البته از سایر شهرستان‌ها در این زمینه جلوتر هستیم.

آیا با وضعیت کنونی قطار شهری، وضعیت سایر خطوط پیشرفته‌تر حمل و نقل مثل مونوریل در مشهد به سرانجام می‌رسد؟

انتظاریمونوریل در طرح جامع حمل و نقل مشهد هم هست و در دولت گذشته هم مباحثی بود، ولی عمده موضوع ما مالی است. ببینید برای مثال خط ۲ قطار شهری که نزدیک به ۱۵ کیلومتر است، قرار بود با ۸۱۷ میلیارد تومان ۵ ساله انجام شود و در سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد ولی این پروژه در ۹۲، ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و پیمانکار با تغییر نرخ ارز کار را زمین گذاشت و ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر باید به پروژه تزریق می‌شد.

الان همین پروژه با ۲ هزار میلیارد تومان قرار است، تمام شود و یا خط ۳ قطار شهری مشهد هر کیلومتر آن ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که رقم کوچکی نیست و از توان مردم خارج است. در شرایط فعلی از توان دولت هم خارج است و راه‌های دیگری دارد و بعضاً برخی سرمایه گذاران خارجی ممکن است، ورود پیدا کنند چراکه پروژه سنگین سودش در سرعت اجرای آن است. قرار است براساس گزارش ارائه شده برای خط ۳ و ۴ قطار شهری سرمایه گذار خارجی وارد کار شود.

یکی از مشکلات دیگر در زمینه حمل و نقل مشهد، بحث اتوبوسرانی، فرسودگی آن‌ها و همچنین مشکلاتی است که برای بخش خصوصی اتوبوسرانی مشهد در این زمینه ایجاد شده است. در این زمینه چه توضیحی وجود دارد؟

انتظاری: بحث اتوبوس‌رانی به‌هر صورت یک سهمی را در خدمات عمومی دولت دارد و یک سهم را شهرداری و شورا به نمایندگی از مردم. دولت شرایطش را می‌دانیم، شما رسانه هستید و در موضوع افزایش قیمت بلیط در مشهد شاهد بودید چه مشکلاتی در رسانه‌ها ایجاد شد و استاندار و وزارت کشور ورود کردند، درحالی‌که به‌ازای هر ۵۰ تومان بلیط اتوبوس حدود ۲۵ میلیارد تومان در هزینه‌ها از سوی شهرداری صرفه جویی می‌شود.

سال گذشته قرار شد ۱۵ میلیارد تومان دولت بابت یارانه بلیط اتوبوس بدهد که پرداخت نشد، الان به گونه‌ای است که به همه استان‌ها این پرداخت را در قالب کمک به اتوبوسرانی انجام دادند و به مشهد هم این رقم اعطا شد اما این ۱۵ میلیارد تومان خلط مبحث شد چراکه قرار بود، ۱۵ میلیارد تومان دیگر بابت آن ۵۰ تومانی که سال گذشته افزایش ندادیم وجهش داده شود که پرداخت نشد و به وزیر کشور هم این مسئله را اعلام کردیم.

در گذشته قیمت اتوبوس خیلی مناسب بود و حداکثر با ۲۰۰ میلیون تومان اتوبوس تهیه می‌شد، درحالی که امروز همان اتوبوس ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون شده است؛ یک بند «ق» تبصره‌ای بوده درباره صرفه‌جویی انرژی که از آن محل وزارت نفت باید تهیه می‌کرد که آن هم محقق نشد؛ البته آن‌ها هم مشکلات خاص خود را داشتند.

مشهد نزدیک به سه میلیون جمعیت داشته و ۳ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، چراکه براساس استانداردها برای هر ۱۰۰۰ نفر باید یک دستگاه اتوبوس تهیه شود. درحال حاضر ۲ هزار اتوبوس در ناوگان شهری مشهد مقدس داریم که ۱۲۰۰ دستگاه در بخش خصوصی و بقیه دولتی است، از این تعداد ۱۰۰۰ دستگاه فرسوده است و آلودگی محیط زیست ناشی از آن‌هاست.

شاهد هستید که مردم در این هوای گرم اتوبوسی‌ سوار می‌شوند که وسایل سرمایشی ندارد چراکه این‌ها فرسوده شده و عمر مفید آن‌ها تمام شده است. از یک طرف امکان تامین اتوبوس نداشتیم. در مجموع ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در شورای چهارم وارد ناوگان شده و ۱۰۰ دستگاه نیز اخیراً رونمایی شد ولی در واگذاری آن به بخش خصوصی تردید داریم چراکه حقوق راننده خصوصی با راننده شهرداری برابر است اما امکانات و رفاه راننده بخش دولتی را ندارد.

بلیط اتوبوس را می‌خواهیم افزایش دهیم رسانه‌ها هجمه می‌آورند. دولت هم تامین نمی‌کند. شهرداری هم که درآمدش از محل عوارض است و باید ببینیم مردم چقدر همراهی می‌کنند، پس یارانه ۱۳۴ تومان و یک ریال را شهرداری باید به بخش خصوصی بدهد که فروردین و اردیبهشت را داده‌ایم و خردادماه ۹۴ آن باقی مانده است.

باید در جهت تامین اتوبوس اقدام کنیم که مشکل داریم، برخی سرمایه گذاران در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند اما چشم امید زیادی به حضور سرمایه‌گذاران در این مسئله نداریم زیرا هزینه‌ها بالا است ولی سیاست شورا ورود اتوبوس نو به ناوگان شهری است که امیدواریم مشکلی پیش نیاید.

در زمینه ناوگان تاکسیرانی نیز گویا مشکلات مشابهی وجود دارد. در این زمینه آخرین اقدامات صورت گرفته را بفرمائید.

انتظاری:13 هزار تاکسی در مشهد داریم که ۷ هزار تاکسی از رده خارج است. شورای شهر و شهرداری تمهیداتی ایجاد کرد تا ۵ هزار دستگاه نوسازی شود و تا ۱۴۰۰ دستگاه هم پیش رفت؛ مشکلاتی ایران خودرو داشت که ضمانت ۲۵ میلیارد تومانی را مجوز دادیم که شهرداری آن را از محل همین خودروها پرداخت کند. گفتیم تاکسیرانان ۱۵ درصد وام دریافت کنند و بقیه درصد وام را هم شهرداری بدهد. قسط‌ها را بانک قبول نمی‌کرد و شهرداری ضمانت اقساط را هم کرد اما با صد تاسف بانک عامل که بانک صادرات است، وام نوسازی تاکسیرانی مشهد را پرداخت نکرد؛ نامه به استاندار و آقای جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور زدیم زیرا قول دادیم تا پایان خرداد ۵ هزار دستگاه تاکسی در مشهد نوسازی شود اما در ۱۴۰۰ دستگاه باقی ماند. بانک عامل مسائلی با ستاد سوخت دارد و باید این مسائل را حل کند چراکه این را ما قول دادیم و موانع پرداخت وام را هم رفع کردیم ولی متاسفانه مسئولان دولتی و استانی برخورد قاطعی با این مسئله نکردند و در این زمینه از آنها گلایه داریم.

این مسئله نیاز به پشتوانه و برخورد قانونی داشت. ما مشکل ایران خودرو و بانک را حل کردیم و مسئولان دولتی باید در این زمینه قدمی بردارند. به عنوان رئیس شورای شهر مشهد، نامه به استاندار خراسان رضوی زدم و رونوشت آن را نیز به آقای جهانگیری ارسال کردم اما یک ماه گذشته است و پاسخی داده نشده و با معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی هم قرار بود، صحبت کنیم که هنوز زمان آن محقق نشده است. باید یک درد مشترک در جهت رفع مشکلات مردم داشته باشیم.

آقای انتظاری، یکی از مسائلی که این روزها مطرح بوده بحث انتقال بیمارستان قائم مشهد است. آیا این انتقال بیمارستان قائم مشهد پشت پرده خاصی دارد؟ آیا انتقال آن کمکی به کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی مشهد می‌کند؟

انتظاری: بیمارستان قائم مشهد دارای عمری ۴۵ تا ۵۰ ساله و عملاً بیمارستان فرسوده است. وزیر بهداشت و درمان در اول دوره شورای چهارم در سفری که هیئت دولت به مشهد داشت از وی تقاضا کردیم وزیر معین شهر مشهد شود چراکه به‌هرحال خودشان هم مربوط به همین دیار هستند و با مسائل آشنایی دارند، وی سابقه جهادی دارد و از وزرای خوب دولت است.

ببینید از اول انقلاب تاکنون یک بیمارستان دولتی را در مشهد ایجاد نکردیم و اگر بوده بخش خصوصی این کار را کرده است، در این زمینه می‌توان بیمارستان رضوی را مثال زد. الان هر تخت بیمارستانی نزدیک به ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون هزینه دارد که البته این را بنده از قول وزیر بهداشت می‌گویم.

مشهد ۲۴۰۰ تخت بیمارستانی کمبود دارد، بخشی از تخت‌های ما نیز توسط زائر خارجی اشغال شده و زائران نیز رو‌به افزایش است، به‌هرحال کشور‌های حاشیه‌های خلیج‌فارس استقبال زیادی از مباحث درمانی در مشهد دارند و دولت هم منبعی برای ایجاد تخت ندارد پس قرار شد مسئولان شهر زمین مربوط به بیمارستان قائم که حدود ۸ هکتار است و مالکیت عرصه آن مربوط به آستان قدس است، را تغییر کاربری دهند.

می‌دانید که در تغییر کاربری از درمانی به هر کاربری دیگر، آستان قدس رضوی حق تقدیمی دارد و در این زمینه حق تقدیمی و حق پذیره آستان قدس حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است که باید به آستان پرداخت شود. وزیر بهداشت با تولیت آستان قدس رضوی صحبت کرد و آیت‌الله واعظ طبسی موافقت کرد که در جهت کمک به درمان زائران و مردم به ساخت این موضوع کمک کنند. کمیسیون ماده ۵ که ریاست آن با استاندار است نیز موضوع تغییر کاربری از درمانی به اقتصادی را دستور کار قرار دادند مشروط به اینکه ترافیک آن زیاد نشود زیرا آلوده‌ترین نقطه مشهد میدان تقی‌آباد است.

در نتیجه شهرداری و شورا این را به وزیر قول دادند، مباحث پدافند غیرعامل تاکید دارد بیمارستان‌ها باید در حاشیه بزرگراه‌ها ساخته شود تا در زمان اتفاقات، امکان رساندن بیمار به بیمارستان باشد.

در نتیجه برای این منطقه و محدوده براساس شاخص‌های وزارت بهداشت و مدیریت شهری، شهرداری با تاکید شورا مشاور گرفت و طی ۲ ماه کار مطالعاتی و بررسی آن را انجام داد که به وزیر و استاندار خراسان رضوی نتایج را ارائه کردیم تا در کمیسیون ماده ۵ به‌صورت فوری تصویب شود چراکه سرمایه‌گذار هم برای آن پیدا شده تا عرصه بیمارستان را با سرمایه‌گذاری اقتصادی خود تغییر دهد. وقتی این کار شود این زمین نسبت به کاربری فعلی درمانی آن ارزش زیادی پیدا می‌کند و از محل فروش آن می‌توان در محل‌های مورد نیاز ۲ بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی ایجاد کرد که نقاط را هم مشاور مشخص کرده است و امتیاز بندی شده که عمده آن در منطقه کم برخوردار است.

برای مثال می‌توان یک بیمارستان در شهرک سلامت احداث کرد، نقاطی دیگری همانند ابتدای جاده قوچان نیز برای این مسئله مطلوب بوده و حتی یک خیر ۲۰ هکتار زمین را در شرق مشهد برای بیمارستان واگذار کرده است.

اگر در این مسئله وزارت بهداشت و دولت را کمک نکنیم امکانپذیر نیست در نتیجه انتقال بیمارستان قائم مشهد هیچ پشت پرده‌ای ندارد و هفته گذشته جلسه‌ای تشکیل و قرار شد این موضوع روند اجرایی خود را طی کند و یک سرمایه گذار بتواند روی این زمینه در بخش اقتصادی سرمایه‌گذاری کند، اما از همین الان به ساخت دو بیمارستان اقدام کند و وقتی این دو بیمارستان ساخته شد بیمارستان قائم تخلیه شود.

انتقال این بیمارستان سبب می‌شود ترافیک خیابان عدالت و محتشمی کمتر شود؛ با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد رایزنی کردیم تا مطب‌ پزشکان به مکان دیگری با مشارکت خود آن‌ها منتقل شود و بهترین مکان برای این مسئله شهرک سلامت است. در محل فعلی بیمارستان نیز قرار است کاربری تجاری، اقامتی و مسکونی ایجاد شود که این‌ها تعریف شده و حتی بخشی از آن برای کارهای درمانی وقف شده است که باید وقف‌نامه انجام شود و قرار است یک اورژانس هم در آن‌جا پیش‌بینی شود.

هرکسی که بخواهد اینجا ۲ بیمارستان با مشخصات لازم بسازد، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد، باید این سرمایه‌گذار اطمینان داشته باشد نکته دیگر اینکه وقتی افراد می‌خواهند انتخاب شوند، وزارت بهداشت پای کار می‌آید. ما فقط تسهیل‌کننده تغییر کاربری هستیم و این سرمایه‌گذار با نظر دولت و وزارت بهداشت انتخاب می‌شود؛ بنابراین این موضوع هیچ پشت پرده‌ای ندارد. شروع پیشنهاد از ناحیه خود وزیر یهداشت بوده و ما قرار شد کمک کنیم، که البته در جلسه‌ای در سال ۹۲ تصمیم‌گیری شد این کار انجام شود و یک سال از مطالعات گذشته و باید این کار انجام شود.

در قضیه تعاملات اقتصادی مجموعه شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی مسائل مختلفی مطرح شده است. در ارتباط با نحوه این تعاملات و مسائل مطرح شده در زمینه پروژه «مشهدمال» توضیحاتی ارائه کنید.

انتظاری: آستان قدس رضوی یک واقعیت قابل توجه در مشهد است. مجموعه این سرمایه‌ها مربوط به دستگاهی است که مربوط به حضرت رضا(ع) است، اکنون آنچه مهم است تولیت اینجا به عهده نماینده مقام معظم رهبری در استان است پس آستان قدس یک واقعیت مهم و اثرگذار است و بار زیادی از کارهای مربوط به دولت را آستان قدس انجام می‌دهد؛ نقش آن در خدمت به زائر و اقتصاد غیرقابل انکار است و توسعه بارگاه امروز نیز با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

اگر دور حرم مطهر را می‌بینید در این وضعیت است به‌خاطر این بوده که دست دولت و شهرداری نیز در کار است، شاید اگر تمهیداتی بود که در اختیار صد در صدی در اختیار آستان قدس رضوی بود، سریع‌تر کار جمع می‌شد. در حال حاضر نزدیک به ۶۴ درصد اراضی مشهد اوقافی بوده و حدود ۴۵ درصد این اراضی مربوط به آستان قدس رضوی است.

در تعاملات اقتصادی با آستان قدس، شهرداری مستقیماً حضور ندارد ولی زمانی که برای مثال پروژه «مشهدمال» می‌خواهد، ساخته شود شهرداری باید پروانه صادر کند که رقم قابل توجهی است، تاکنون در هیچ یک از پروژه‌های آستان قدس شهرداری «شریک» نبوده است.

بخشی از اراضی آستان قدس براساس طرح جامع، فضای سبز است که باید فضای سبز بماند و درختی نباید نابود شود. در جلسه اعضای شورای چهارم با آیت‌الله واعظ طبسی، ایشان تاکید کرد که قانون انجام شود در نتیجه ما در استفاده از پارک‌ها که اراضی آن مربوط آستان قدس است، حقوقی را شهرداری باید به آستان بدهد و در مورد زمین‌های مربوط به شهرداری نیز بالعکس.

شاید حساب فی‌مابین شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان باشد، در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۲ که بررسی شد یکی از مباحث این بود که حسا‌ب‌ها شفاف شده و مشخص شود که طلب و بدهی مربوط چیست.

برخی اراضی از سوی آستان قدس در اختیار شورا قرار می‌گیرد. پادگان میدان تیر مشهد بخش جنوبی‌اش ۲۰۰ هکتار است و ۵۰ درصد، ۴۶ و یا ۴۷ درصد آن که البته باید دقیق شود، باید در اختیار شهرداری به‌عنوان فضاهای عمومی شهری که شامل معابر و فضاهای خدماتی است، قرار گیرد، اراضی وقتی بخواهد در اختیار ما قرار گیرد، برآورد مالی می‌شود.

اکنون سازمان فنی و عمران شهرداری مشهد در حال فعالیت برای آماده‌سازی معابر در محل این زمین‌ها است که البته وظیفه ما نیست و آستان قدس رضوی و ارتش باید پول آماده‌سازی را بدهند و این در حساب‌های فی‌مابین است؛ اینکه بگوئیم هزار میلیارد تومان از آستان قدس رضوی مطالبه داریم، صحیح نیست بلکه حساب‌های فی‌مابین ما و شهرداری بیش از هزار میلیارد تومان است و این را شورا شهرداری را مکلف کرده تا یک موسسه حساب‌رسی را انتخاب کند تا حساب‌های فی‌مابین شفاف شود.

آستان قدس که مطرح کرده بود هزار میلیارد تومان از شهرداری مطالبه دارد به‌دلیل این بود که نایب رئیس شورا گفته بود یک‌هزار میلیارد تومان شهرداری از آستان قدس رضوی طلبکار است و آن‌ها هم گفته بودند، ما یک‌هزار میلیارد تومان مطالبه داریم. این ارقام مربوط به حساب‌های فی‌مابین است که بخشی از آن ثبت شده و بخشی نیز هنوز ثبت نشده است ضمن اینکه ما یک جلسه فی‌مابین داریم به‌نام جلسه سران و در آن نایب تولیت، رئیس شورای شهر و شهردار عضو هستند تا مسائل شورا و شهرداری را بررسی کنیم. البته جلسات مدیران میانی نیز وجود دارد که در ذیل این جلسه و یک جلسه کارشناسی هم هست که سلسله مراتبی است و برخی موارد در حضور نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان برگزار می‌شود.

اما در مورد پروژه «مشهد مال» ببینید هر مجموعه‌ای که ساخته می‌شود، باید پروانه داشته باشد، آنچه در «مشهد مال» ساخته شده مبتنی بر پروانه نیست و اضافاتی دارد که باید حساب و کتاب شود. براساس مصوبه‌ شورای چهارم در سال ۹۳، جریمه تخلفات ساختمانی از ابتدای سال ۹۴ بسیار سنگین شده است و دلیلش این است که به سمت تخلف نرویم و طبق پروانه ساخته شود. این به‌هم ریختگی در سطح شهر ایجاد می‌کند و به‌دلیل عدم رعایت طرح تفضیلی است. پروژه «مشهد مال» طبق پروانه ساخته نشده و موضوع به کمیسیون ماده ۱۰۰ رفته درحالی که دوستان آستان قدس رضوی توقع داشتند به ماده ۱۰۰ نرود و تفاهم، حل و فصل شود.

آیا شهرداری مهمانسرای حضرت رضا(ع) را جزو کاربری تجاری محسوب کرده است؟

انتظاری: بیینید اکنون ارتش هم مهمانسرا و مجموعه ورزشی ساخته و این‌ها جزو مطالبات ما با ارتش است، آستان قدس هم هر کاری انجام می‌دهد باید پروانه داشته باشد. یک مهمانسرایی داریم که داخل حرم است و دیگری هتلی هست به نام دارالضیافه و یا قصرالضیافه. آن مهمانسرای داخل حرم کاربری داخل خود حرم است و این بحث‌های مربوط به کاربری تجاری را ندارد، بحث تجاری ما در مورد ‌هتل دارالضیافه است.

در مورد فضای میدان قائم که به گفته مسئولان آستان قدس از سوی شهرداری گرفته شده است نیز توضیح دهید. همچنین گویا در مورد اراضی میدان فردوسی ‌مسائلی وجود دارد.

انتظاری: ببینید این قضیه در مورد پارک طرق، میدان قائم و پارک ملت مشهد وجود دارد. آستان قدس رضوی می‌گوید درست است که پارک ملت در اختیار مردم است اما مالکیت مربوط به آستان قدس است و شهرداری باید مال‌الاجاره بدهد. آنچه مربوط به میدان قائم و پارک ملت است در مذاکرات فی‌مابین شهرداری و آستان قدس و نظارت شورا بررسی می‌شود.

اما در مورد میدان فردوسی، آن میزان اراضی که از میدان فردوسی در اختیار شهرداری مشهد است، بخشی از آن خریداری شده که قیمت آن حدود ۱۵ میلیارد تومان است و در حساب‌های فی‌مابین است؛ البته مبلغی نیز پرداخت نکرده‌ایم، آنجا باید ایستگاه قطار شهری وارد شود و بقیه اراضی تا پایان اجرای پروژه از سوی شهرداری اجاره شده است.

ضلع شمال شرقی میدان فردوسی را در اختیار گرفتیم و بخشی از آن اراضی را خریدیم و بخشی اجاره است و بقیه در اختیار خود آستان قدس است که همان قسمتی بود که درختان قطع شده بود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار