مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران گفت:شیوع آفت سرطان رنگی علت قطع درختان خیابان ولی عصر است و تا پایان سال ۹۷ تمام درختان چنار ولی عصر جایگزین می شود.
کد خبر: ۵۷۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ 26 February 2018

علی محمد‌ مختاری مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران صبح امروز(دوشنبه)در نشست خبری که به مناسبت‌ هفته درخت‌کاری برگزار شد با اشاره به قطع درختان خیابان ولیعصر‌ گفت: علت این کار شیوع‌ آفت‌ سرطان‌ رنگی‌ است و برای اینکه مانع از شیوع این‌ آفت به سایر درختان شویم این درختان را قطع می‌کنیم و چنارهای‌ جدید را جایگزین آنها می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه 11 اسفند شهردار تهران به همراه جمعی از هنرمندان وسازمان های مردم نهاد اقدام به‌ کاشت درخت چنار در خیابان ولیعصر‌ خواهند کرد‌، ادامه داد: روند جایگزینی‌ چنارهای خیابان ولیعصر تا پایان سال 97 به اتمام خواهد رسید‌.

وی با اشاره به قرار گرفتن در هفته منابع طبیعی اظهار کرد: ما به این مناسبت چندین برنامه داشتیم و در فصل زمستان به صورت‌ ویژه‌ کاشت نهال را برنامه‌ریزی کردیم که در روز جمعه 11 اسفند احیای‌ درختان خیابان ولیعصر‌ را شروع خواهیم کرد و آغازگر‌ این کار شهردار تهران خواهد بود.

مختاری با تأکید بر اینکه درختان خیابان ولیعصر جزء سرمایه‌های تهران هستند، بیان کرد: طبق آن چه عبدالله مستوفی در کتاب شرح زندگی در اوایل سال 1320 نگاشته‌ اعلام کرده در این خیابان به فاصله‌ هر 2 متر یک اصله‌ چنار و بین‌ هر دو چنار هم یک بوته گل سرخ کاشته شود.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه از تجریش تا راه‌آهن 18 کیلومتر مسیر است، خاطرنشان کرد: اگر به فاصله هر 2 متر یک اصله چنار بکاریم در مجموع 9 هزار اصله به صورت رفت و برگشت کاشته شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته بخش‌های زیادی از خیابان ولیعصر‌ بیابان بوده و این درختان در کنار‌ نهر آب کاشته شده‌ بودند،بیان کرد: در حال حاضر بر اساس بررسی‌ به عمل آمده تعدادی از این چنارها در خیابان ولیعصر‌ به دلیل برخی ساخت و سازها کم شده‌اند و بخش‌هایی از نهر خیابان ولیعصر‌ هم بتن‌‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه چنارهای خیابان‌ ولیعصر مبتلا به آفت سرطان رنگی شده‌اند، اظهار کرد: اینها باید بدون استثنا‌ء سوزانده شوند تا به درختان دیگر سرایت نکند و ما هم باید درختان چناری را که سالم باشند جایگزین آنها کنیم.

وی با بیان اینکه علت خشک شدن این درختان آفت سرطان رنگی بوده، اظهار کرد: با دستوری که شهردار تهران داده، ساماندهی خیابان ولیعصر‌ یکی از پروژه‌های مهم شهرداری است که در زمینه فضای سبز در اولویت اول است.

وی با بیان اینکه در چند ماه قبل برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا این درختان کاشته شوند، بیان کرد: ما می‌خواستیم‌ نهر خیابان ولیعصر را تغییر دهیم چون بستر درختان از هر چیزی مهم‌تر است و بستر آن باید آب سالم باشد و به موقع به درختان آب‌رسانی شود.

مختاری با بیان اینکه آب جوی ولیعصر جاری بوده و انواع فاضلاب‌ هم در آن جریان داشته، اظهار کرد: می‌خواهیم این نهر را تغییر دهیم و قرار شده آب‌های جاری به مکانی دیگر هدایت شوند تا ریشه‌های سطحی چنار آسیب نبینند.

وی تصریح کرد: سنگ‌فرش‌ و فاضلاب مواردی هستند که به ریشه‌های چنارها آسیب‌ زده‌اند.

مختاری خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از آسیب دیدن ریشه درختان قرار شده است عملیات ساختمانی با 3 متر عقب‌نشینی انجام شود.

وی با بیان اینکه در فاز اول ساماندهی خیابان ولیعصر تا پایان اسفند 400 اصله درخت را جایگزین درختان آلوده به سرطان رنگی می‌کنیم، گفت: در نهایت 100 درصد درختان خیابان ولیعصر را جایگزین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: روز شنبه‌ 12 اسفند در 8 نقطه نهال‌ می‌کاریم و با حضور وزیر آموزش، علوم و اساتید دانشگاه در بوستان چیتگر هم کاشت نهال خواهیم داشت.

مختاری با بیان اینکه در روز 14 اسفند‌ با حضور رئیس بنیاد شهید و خانواده شهدا درخت ایثار‌ را در سازمان بهشت زهرا (س) خواهیم کاشت اظهار کرد: 15 اسفند درخت تدبیر‌ با حضور رئیس جمهور به منظور توسعه جنگل‌کاری تهران در قالب کمربند سبز کاشته خواهد شد و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 16 اسفند درخت امید با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان امام خمینی کاشته می‌شود، گفت: روز 17 اسفند درخت صلح با حضور وزیر خارجه در بوستان نوروز و 18 اسفند هم درخت مادر با حضور معاون امور زنان رئیس جمهور در بوستان بهشت مادران کاشته می‌شود.

مختاری با بیان اینکه 199 هزار و 500 اصله درخت از سوی شهروندان برای کاشت در منزل تقاضا شده است،گفت: در هزار و 200 هکتاری که توسط رئیس جمهور افتتاح می‌شود 730 هزار درخت کاشته می‌شود و 743 هزار اصله درخت هم در رمپ‌ و لو‌پ‌ها کاشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه تأمین آب اماکن فضای سبز از آب غیرشرب‌ است، بیان کرد: 70 درصد گونه‌هایی که به شهروندان برای کاشت در منازل می‌دهیم درختان میوه هستند که از انواع درختان میوه که عمدتاً گیلاس، خرمالو و سیب‌ هست در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی در پایان به حادثه نگین‌ خودرو اشاره کرد و گفت: مسئول آنجا بازداشت شده و شهردار ناحیه که قصور کرده بود به عنوان معاون ناحیه و شهردار شب ناحیه با دستور نجفی برکنار شده‌اند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار