معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران گفت: طبق ثبت نام متقاضیان در سامانه رصد حدود 73 درصد از برنامه اشتغال این خطه شمال کشور در سال جاری محقق شد.
کد خبر: ۵۷۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ 24 February 2018

به گزارش تابناک : حسن خیریانپور روز چهارشنبه افزود : در سال جاری از برنامه 960 هزار اشتغال در سطح کشور، 32 هزار سهمیه برای مازندران پیش بینی شد که این سهم در کارگروه استانی به 44 هزار و 500 نفر افزایش یافت.
وی اضافه کرد:طبق گزارش دستگاه های اجرایی درسامانه رصد ، در11 ماهه سال جاری اسامی افزون بر32 هزارمتقاضی که مشغول به کار شدند به ثبت رسید و با این آمار سهمیه ملی پیش بینی برای مازندران به طور کامل محقق شد.
معاون استاندارمازندران افزود : این در حالیست که مطابق با مصوبه شورای اشتغال استانی که ظرفیت استانی را به 44 هزار و 500 نفر افزایش داد، حدود 73 درصد از برنامه محقق شد و مابقی نیز پیش بینی می شود تا پایان سال تکمیل شود.
**راست آزمایی اشتغال براساس آمار تامین اجتماعی 
خیریانپور گفت که آماراشتغال در سامانه رصد از سوی دستگاه های اجرایی به ثبت رسید و با مراجعه به آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی سال جاری راست آزمایی می شود.
وی اضافه کرد: اگر آمار ثبت نامی در سامانه رصد با تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی در استان همخوانی داشته باشد، به معنای اشتغال واقعی است.
** 100 هزارمیلیارد ریال تسهیلات اشتغال مازندران در سال 96
معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری مازندران گفت که درسال جاری حدود 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تثبیت اشتغال موجود و شغل های جدید پیش بینی شد.
خیریانپور افزود :72 هزارمیلیارد ریال از این تسهیلات با نرخ 18 درصد ازمحل منابع داخلی بانک های دولتی برای اشتغال پرداخت شد که 27.7 درصد برای حوزه کشاورزی، 19.9 درصد صنعت، 19.5 درصد بازرگانی، 15.4 درصد خدمات و13.5 درصد به بخش مسکن و مابقی به سایر بخش ها پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: برای حفظ اشتغال موجود و رونق تولید نیز تاکنون دراین استان 2 هزار و450 میلیارد ریال تسهیلات به 409 واحد پرداخت شد و 400 طرح جدید نیز در حال انعقاد قرار داد است.
وی سهم مازندران را از این محل حدود 7 هزارو400 میلیارد ریال اعلام کرد که با نرخ سود 18 درصدی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
درسال 95 ازمحل تسهیلات بسته رونق تولید و اشتغال 4 هزار و800 میلیارد ریال وام به افزون بر یک هزار و 136 واحد صنعتی و کشاورزی پرداخت شد که مازندران در این حوزه رتبه اول کشور را کسب کرد.
** یک هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی 
جانشین استاندار در شورای اشتغال مازندران گفت که در سال جاری برای ایجاد مشاغل خانگی و خود اشتغالی یک هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات برای این استان تخصیص یافت که تاکنون یک هزار و 30 میلیارد ریال از این تسهیلات برای ایجاد اشتغال در اختیار مدد جویان بهزیستی و کمیته امداد قرار داده شد.
وی نرخ سود این تسهیلات را 4 درصد اعلام کرد که تاکنون 5 هزار و 916 نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مازندران این وام را دریافت کردند.
وی ابلاغ تسهیلات یک هزار و 650 میلیارد ریالی اشتغال روستایی که مجموع آن تا 3 هزار و 400 میلیارد ریال نیز قابل افزایش است را از دیگر اعتبار اشتغالزایی مازندران برای سال 96 اعلام کرد.
وی کارمزد این تسهیلات که به روستاییان و عشایر برای اشتغال پرداخت می شود را بین 4 تا 10 درصد بیان کرد.
** اعتبار 7 هزار و 500 میلیارد ریالی اشتغال فراگیر 
معاون اقتصادی استاندارمازندران گفت : همچنین در سال جاری در قالب اشتغال فراگیرو در قالب طرح تکاپور نیز7 هزار و 500 میلیارد ریال وام برای مازندران مطابق با تبصره 18 قانون بودجه پیش بینی شد که دستورالعمل پرداختی نیز به بانک های عامل دولتی ابلاغ شد.
به گفته وی یک هزار میلیاردریال از این تسهیلات به بانک های مازنی ابلاغ شد و پرداخت این تسهیلات نیز منوط به ثبت نام و ارایه طرح به سامانه "کارا" است.
خیریانپور گفت که طرح های ثبتی پس از تایید دستگاه های اجرایی برای تصویب در شورای اشتغال ارسال می شود که با تایید نهایی در دستور پرداخت قرار می گیرد.
** نظارت چند لایه برای جلوگیری از انحراف هزینه کرد
معاون اقتصادی استانداری مازندران می گوید که برای جلوگیری از انحراف هزینه کرد تسهیلات نظارت چند لایه از سوی دستگاه های اجرایی ، بانک ها، کارگروه اشتغال و فرمانداران تشکیل شد تا وام در جای خودش هزینه شود.
خیریانپور گفت که این نظارت به طور مستمر انجام می شود تا بتوان تسهیلات اشتغالزایی را برای درمان درد پیش بینی هزینه کرد.
** بیکاری فارغ التحصیلان چالش اشتغال 
معاون استاندار مازندران مهمترین چالش اشتغال را در سطح ملی و استانی مربوط به فارغ التحصیلانی دانست که فاقد مهارت بازارکارند و صرفا نگاه به تحصیل برای اشتغال دولتی بود و با محدودیت اشتغال در دوایر دولتی این جوانان برای ورود به بازار کار با مشکل مواجه اند.
خیریانپور اولویت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی را بر محور فارغ التحصیلان دانشگاهی در مازندران دانست و گفت که برای آموزش این بیکاران نیز طرح های کارورز، آموزشگاه های فنی و حرفه ای پیش بینی شد و این گروه باید برای برخورداری از اشتغال با تغییر نگاه از دستگاه دولتی به سمت اشتغال آزاد با حمایت دولتی از محل تسهیلات ارزان قیمت به سرکار بروند.
نرخ بیکاری مازندران طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران که تابستان سال جاری منتشر شد به حدود 9.5 درصدرسید که در مقایسه با میانگین کشوری نرخ بیکاری مازندران 2.2 درصد کمتر است.
مازندران 3 میلیون و 258 هزار نفر جمعیت دارد که 53 درصد در شهرها و مابقی در 3 هزار روستا سکونت دارند.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار