هیاتهای مذاکره کننده ایران و انگلستان در هفته گذشته در لندن رایزنی هایی را در خصوص مسائل دوجانبه، برجام و تحولات منطقه به ویژه اوضاع یمن انجام دادند و به گفته سفیر ایران تصمیمات مهمی برای پایان دادن به بحران یمن اتخاذ شد.
کد خبر: ۵۷۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ 24 February 2018

به گزارش تابناک : سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه هفته گذشته در سفری دو روزه به لندن در راس هیاتی از وزارت خارجه در دور دیگری از گفتگوهای سیاسی دوره ای با انگلستان شرکت کرد.

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن پس از این سفر دو روزه در صفحه تلگرامش با اشاره به سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به لندن نوشت: سفر آقای دکتر عراقچی به انگلیس برای انجام دومین دور گفتگوهای جامع سیاسی بین دو کشور در شرایط حساس جهانی و منطقه ای از اهمیت زیادی برخوردار بود. با توجه به تحولات برجام از یک طرف و مذاکرات مهمی که در سطح شورای امنیت سازمان ملل متحد و در سطح قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه ای برای پایان دادن به بحران یمن از سوی دیگر وجود دارد، دو طرف تلاش می کنند که با هماهنگیهای بیشتر امکان تاثیر گذاری اقدامات جمعی را بالا ببرند.

وی افزود: در خصوص برجام البته ایران و انگلیس هر دو بر حفظ اعتبار برجام و مخالفت با هر گونه تغییر برجام به هر صورتی که توسط ترامپ پیشنهاد می‌شود اتفاق نظر دارند که در این مسیر مشورت‌های مهمی نیز برای نحوه برخورد با مخاطرات برجام بین دو طرف صورت گرفت. در این میان آنچه روشن است این است که اختلاف انگلیس و کشورهای اروپایی با آمریکا در این زمینه جدی است. 

بعیدی نژاد ادامه داد: البته وقتی به مباحث مربوط به تحولات منطقه ای می رسد تفاهم دو طرف کامل نیست و دو کشور اختلاف نظرات مهمی با یکدیگر دارند. اما در عین حال با توجه به اشتراک نظر دو کشور مبنی بر ضرورت پایان هر چه سریعتر جنگ یمن که به یک جنگ تمام عیار غیر انسانی انجامیده است، ایران و انگلیس تصمیمات مهمی در خصوص اقدام به پایان دادن به بحران اتخاذ کردند.

وی بیان کرد: ایران در این میان مخالفت شدید خود را نسبت به درج بندی در محکومیت ایران در پیش نویس پیشنهادی مورد بحث در خصوص یمن در شورای امنیت اعلام کرد که قرار شد مشورت‌های فشرده دو طرف برای حل مشکل ادامه یابد. 

سفیر ایران افزود: در خصوص مباحث مختلف روابط دوجانبه از جمله ارتقاء ‌همکاری‌های تجاری، بانکی و کنسولی نیز مباحث خوبی صورت گرفت که امید است نتایج آن در آینده برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور مفید باشد. 

وی نوشت: آقای دکتر عراقچی همچنین در این سفر با انجام یک سخنرانی موثر در چتم هاوس که بیشتر بر برجام متمرکز بود و سپس با حضور در پارلمان انگلیس مواضع کشورمان در خصوص مباحث مختلف منطقه ای و جهانی را برای نمایندگان مجلس و کارشناسان ارشد اندیشکده ها تشریح کردند.

سفیر ایران عنوان کرد:در مجموع باید گفت گفتگوها در این سفر، بسیار صریح، بدور از تعارفات و دقیق بود و دو طرف اقدامات مشخصی را برای حل برخی از نگرانی‌های مشترک اتخاذ کردند. بی شک تحقق این تفاهمات نقش مهمی در تسهیل مراودات اقتصادی بین دو کشور و کاهش تنش در سطح منطقه خواهد داشت.

به گزارش فارس، عراقچی یکشنبه (29 بهمن ماه) و در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درباره این سفر به خبرنگاران گفته بود: ما با بسیاری از کشورها گفت‌وگوهای دوره‌ای سیاسی برگزار می‌کنیم که این دور از گفت‌وگوهای سیاسی ایران و انگلستان قرار است روز چهارشنبه در لندن برگزار شود که از خیلی قبل تنظیم شده بود و الان لندن میزبان این دور از گفت‌وگوها است.

عراقچی خاطرنشان کرد: در این گفت‌وگوها مسائل دوجانبه، منطقه‌ای بین‌المللی و بحث برجام مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز در صفحه توئیتر خود به این سفر اشاره کرد و گفت: معاونان وزرای خارجه ایران و انگلستان 21 فوریه (دوم اسفند) درباره ابعاد وسیعی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در لندن به رایزنی خواهند پرداخت.

وی عنوان کرد: سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران همچنین قرار است علاوه بر شرکت در این گفت‌وگوها، روز پنجشنبه (22 فوریه - 3 اسفند) در اندیشکده چتم هاوس درباره اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کند.

عراقچی که در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ نیز حضور داشت روز شنبه (28 بهمن ماه) در حاشیه این کنفرانس، رایزنی پنج جانبه‌ای با معاونان وزرای خارجه انگلستان، ایتالیا، آلمان و فرانسه درباره بحران یمن داشت.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره این نشست که یک ساعت و نیم به طول انجامیده به خبرنگاران گفت: با توجه به ابعاد بزرگ فاجعه انسانی و میزان حملات ائتلاف به رهبری عربستان و امارات که شدت گرفته و فجایع بسیار زیادی آفریده، میزان کشتارها و رنجی که مردم می‌برند و بیماری وبا و معضلاتی که وجود دارد ضرورت دارد تلاش مشترکی توسط جامعه بین الملل برای برقراری آتش بس و شکستن محاصره تحمیلی عربستان و ارسال کمک‌های انسانی صورت گیرد که بدین منظور گفتگوهایی را داشتیم.

وی عنوان کرد: فکر می‌کنم گفتگوهای خوبی بود و امیدواریم بتواند در این فضای بسته‌ای که در خصوص مردم یمن صورت گرفته، گشایشی را حاصل کند.

وزارت امور خارجه ایران نیز پیش از این درباره نشست عراقچی با معاونان وزیر خارجه 4 کشور اروپایی اعلام کرد: در پی شدت گرفتن ابعاد فاجعه انسانی در یمن، در اثر حملات بی وقفه نیروهای رژیم سعودی و امارات معاونان وزرای خارجه ایران و 4 کشور اروپایی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص آخرین تحولات این بحران و راه‌های مقابله با محاصره بی رحمانه مردم یمن و ارسال کمک های انسانی به آن کشور دیدار و گفتگو کردند.

نشریه وال‌استریت ژورنال نیز از برگزاری این نشست خبر داده بود. این نشریه نوشت: دیپلمات‌های اروپایی روز شنبه با یک مقام ارشد ایرانی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با هدف انجام گفت‌وگوهایی برای محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه، دیدار کردند.

بر این اساس، دیپلمات‌های ارشدی از اتحادیه اروپا، ایتالیا، آلمان، بریتانیا و فرانسه با «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران دیدار کردند.

وال استریت ژورنال همچنین مدعی شد در این دیدار گفت‌وگوهایی درباره آنچه که «دخالت ایران در یمن» خوانده شده، مطرح شده و مقامات اروپایی ابراز امیدواری کردند بتوانند این گفت‌وگوها را به موضوع سوریه نیز بکشانند.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار