رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که گردش مالی 50 هزار میلیارد ریالی برنج در مازندران یک فرصت مناسب برای افزایش تولید این محصول راهبری در این استان است.
کد خبر: ۵۶۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 20 February 2018
به گزارش تابناک : دلاور حیدرپور شامگاه دوشنبه در آئین افتتاح اولین نمایشگاه علمی و تخصصی برنج مازندران در بابل افزود : این رقم گردش مالی نشان دهنده آن است که این محصول در اقتصاد استان بسیار اثرگذار است.
 
وی بیان کرد : زمانی ما می توانیم اهمیت این گردش مالی را در استان بفهمیم که آن را مقایسه کنیم با اعتبار عمرانی مازندران در سال جاری که 10 هزار میلیارد ریال و معادل یک پنجم گردش مالی برنج استان است.
 
حیدرپور با اعلام این که مازندران تامین کننده 40 درصد برنج کشور است ، گفت : بیش از 150 هزار خانوار مازندرانی در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند.
 
وی گرایش کشاورزان شالیکار به ماشینی کردن کشت برنج را یک فرصت بسیار مطلوب برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه تولید دانست و افزود : هم اکنون 80 درصد از کار برداشت و 30 درصد از نشای برنج در مازندران ماشینی است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که مکانیزه کردن کشت برنج هیچ آسیبی به اشتغال در این بخش وارد نمی کند ، اظهار داشت : مکانیزاسیون کاشت و برداشت برنج علاوه بر این که به ایجاد اشتغال پایدار در استان کمک می کند ، سبب شده است تا برداشت برنج با سهولت و سرعت بیشتری انجام شود .
 
وی یکی از دلایل رواج کشت دوم برنج در مازندران را نتیجه مکانیزه شدن برداشت این محصول دانست و افزود : تسریع در برداشت ماشینی برنج سبب شد تا کشاورزان ما یک ماه زودتر از موعد برداشت کنند و این امر زمینه کشت دوم برنج را ایجاد کرد.
 
حیدرپور گفت : مکانیزاسیون علاوه بر ایجاد زمینه کشت دوم ، هزینه های تولید کشاورزان را نیز تا 40 درصد کاهش داده است.
 
فرایند کشت اول برنج در مازندران در سال های اخیر از ماه اسفند آغاز می شود و برداشت آن هم در اواخر خرداد و ماه تیر صورت می گیرد . 
 
کشت دوم برنج هم به دو روش نشای دوباره یا پرورش ساقه با نام ' دونوچ ' در شالیزارهائی انجام می شود که کشت اول آنها حداکثر تا اواخر تیر ماه برداشت شود . برداشت محصول کشت دوم نیز به اواخر شهریور و ماه مهر گسترش می یابد.
 
معرفی 26 رقم برنج در مازندران 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که تاکنون 26 رقم برنج در این استان اصلاح و به کشاورزان شالیکار معرفی شده است که آنها از همین رقم ها در کشت استفاده می کنند.
 
وی افزود : بزودی یک رقم جدید برنج که در مرحله نامگذاری است به کشاورزان معرفی خواهد شد که ظرفیت تولید 10 تن در هکتار و قابلیت های دیگر را دارد که هنگام معرفی توسط کارشناسان تشریح خواهد شد.
 
حیدرپور با تشریح حمایت های دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته از برنج کاران ، گفت: دولت همسو با حمایت از تولید کنندگان برنج در مازندران ، امسال خرید برنج پرمحصول شالیکاران استان را در دستور کار قرار داده است که تاکنون 314 تن از این ارقام شامل برنج ندا ، نعمت و شیرودی از تولید کنندگان خریداری شده است.
 
وی ثبات بخشی به قیمت برنج با ممنوع کردن واردات برنج در زمان برداشت را مهم ترین کمک دولت تدبیر و امید به کشاورزان برنج کار مازندرانی برشمرد و افزود : به همین دلیل نیز قیمت برنج طارم که کشت اصلی شالیکاران مازندرانی است امسال نیز مانند دو سال گذشته با ثبات مانده و دست دلالان و سودجویان از سفره کشاورزان کوتاه شده است .
 
دولت تدبیر و امید از سال 93 واردات برنج خارجی را همزمان با برداشت برنج داخلی ممنوع کرد و همین سیاست سبب شد تا دلالان فرصت نیابند در فصل برداشت دسترنج کشاورزان را با قیمت پائین خریداری کرده و با پایان یافتن برداشت آن را به قیمت 2 تا سه برابر خرید به بازار عرضه کنند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ایجاد رکورد در بازار برنج طارم مازندران در سال جاری ، گفت : طی مکاتباتی که با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است به دنبال آن هستیم تا خرید تضمینی برنج طارم نیز در دستور کار قرار گیرد تا کشاورزان بتوانند این محصول را که در انبار ذخیره کرده اند، عرضه کنند.
 
مازندران 230 هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه با تولید بیش از 900 هزار تن برنج سفید، 42 درصد برنج کشور را تامین می کند.
 
اولین نمایشگاه علمی و تخصصی برنج مازندران با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی ، تولید کنندگان و دست اندرکاران صنایع تبدیلی وابسته در مصلی جمعه بابل گشایش یافت. 
 
در این نمایشگاه 49 شرکت آخرین دستاوردهای علمی و تخصصی اعم از ادوات کشاورزی، تجهیزات مربوط به تجهیز و نوسازی اراضی ، صنایع تبدیلی کشاورزی ، تجهیزات بسته بندی و فراوری برنج را در معرض نمایش قرار داداند. 
 
 
 
 
منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار