ترکیه و آمریکا بر مشارکت استراتژیک خود در جریان نشست هربرت مک‌مستر و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در استانبول تاکید کردند.
کد خبر: ۵۶۴۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱ 12 February 2018

به گزارش تابناک : این اولین دیدار بین مقامات دو کشور از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون است که ارتش ترکیه با همکاری ارتش آزاد سوریه در عفرین واقع در شمال این کشور آغاز کرده است.

منابع تاکید کردند: هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا و ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در نشستی به بررسی مسائلی پرداختند که تاثیر منفی بر روابط آمریکا و ترکیه گذاشته است.

این دیدار تلاشی برای پایان دادن به تنش ناشی از حمایت آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه است.

دو طرف بر وجود مشکلاتی در مشارکت ترکیه و آمریکا تاکید کردند.

این منابع افزودند: کالین و مک‌مستر در این نشست بر اهمیت روابط استراتژیک دوجانبه تاکید کرده و به ارزیابی مشکلات موجود در  مسیر این مشارکت پرداختند.

دو طرف همچنین راه‌های مبارزه مشترک با انواع تروریسم را بررسی کردند.

یک منبع در ریاست جمهوری ترکیه نیز تاکید کرد: در این نشست شراکت استراتژیک بلندمدت بین ترکیه و آمریکا و نحوه تعامل با مسائل حساس و اولویت دو کشور بررسی شد.

این منبع ریاست جمهوری ترکیه افزود: مک‌مستر و کالین به بررسی تحولات منطقه و عواملی ضربه‌زننده به روابط بین دو هم‌پیمان، توسعه‌ راه‌های مبارزه با تروریسم پرداختند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: مک‌مستر و کالین مشارکت استراتژیک دوربرد بین واشنگتن و آنکارا را بررسی کردند.

در این دیدار روابط دوجانبه بررسی شد.

این نشست پیش از دیدار دیگری است که قرار است رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه داشته باشد.

به گفته یک مقام آمریکایی، دیدار تیلرسون با مقامات ترکیه دشوار خواهد بود.

این منبع افزود: ترک‌ها از تعامل واشنگتن با درخواست‌هایشان عصبانی هستند. این موضوع مربوط به تعهد آمریکا در زمینه توقف حمایت تسلیحاتی از یگان‌های مدافع خلق کرد می‌شود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیشتر گفته بود، به تیلرسون لزوم اصلاح اشتباهات در روابط دو کشور را ابلاغ خواهد کرد.

تنش در روابط بین ترکیه و آمریکا بعد اینکه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در اواسط ماه گذشته میلادی از تصمیمش برای تاسیس نیروهای امنیت مرزی متشکل از ۳۰ هزار تن خبر داد که نیمی از آنها از افراد مسلح کرد سوریه بودند، بیشتر شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه این نیروها را "ارتش تروریستی" خواند و آنها را تهدید کرد. در حالی که واشنگتن از وجود سوء تفاهم در خصوص ایجاد این نیروها صحبت کرد و گفت، اینها نیروهای امنیت داخلی هستند نه نیروهای مرزی. 

 

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار