بیست و دومین استاندار مازندران پس از حدود سه ماه تجربه سکانداری استانداری ، گردشگری را مهم ترین محور توسعه این استان اعلام و تاکید کرده است که امکانات گردشگری مازندران در 54 نقطه شهری و روستائی متمرکز خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 10 February 2018

به گزارش تابناک : محمد اسلامی سرانجام مهم ترین فرمول برنامه هایش را به عنوان عالی ترین نماینده دولت در مازندران پنجشنبه شب در برنامه ' فرمول یک ' شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی همزمان با دهه مبارک فجر افشاء کرد.
وی در این برنامه گفت : جنگل و جلگه و طبیعت بسیار زیبا و دریا در مازندران به صورت ترکیبی ، فرصت های ارزشی فوق العاده ای دارند که می توانند جاذبه های بسیار فراوان را به فرصت کسب و کار تبدیل کنند.
استاندار مازندران که در طول مصاحبه تلاش می کرد تا در دام پرسش های گله گذارانه از عملکرد گذشتگان نیفتد ، مهم ترین علت بی سامانی گردشگری در این استان را ' نبود مدیریت هدفمند ' برشمرد .
وی توضیح داد : ما اساسا نتوانستیم سرمایه گذاری هایمان را در زمینه گردشگری به صورت مدیریت شده جهت بدهیم تا بتوانیم در طول سال با توجه به شرایط محیطی امکانات مناسب را ایجاد کنیم و فرصت بهره برداری از ظرفیت های استان را با تورگردانی داشته باشیم و گردشگران را در قالب تور به مازندران بکشانیم تا از همه امکانات برای سپری کردن یک اوقات خوب استفاده کنند.
اسلامی به اتلاف سرمایه های کلان در قالب ساخت و ساز ویلاهای مختلف در مازندران اشاره کرد و افزود : این الگو که هر کسی یک ویلا داشته باشد و فقط سالی چند بار درش را باز کند ، یعنی این که در بقیه سال این سرمایه هنگفت راکد می ماند و استفاده نمی شود . این سرمایه ها باید به عنوان سرمایه های مولد در مدار قرار می گرفت و خواب این سرمایه توجیه اقتصادی ندارد .
بر اساس گزارش های رسمی دستکم 250 هزار ویلا مناطق مختلف شهری و روستائی استان مازندران توسط افراد غیربومی ساخته یا تملک شده که تنها کمتر از یک ماه در سال مورد بهره برداری قرار می گیرد.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که 90 هزار ویلا و خانه های اجاره ای غیر مجاز اقامت مسافران در این استان شمال کشور شناسائی شده است .
ویلاسازی و تملک زمین های کشاورزی در مازندران توسط دلالان و افراد غیربومی از اواسط دهه 80 با افزایش درآمدهای نفتی کشور و ضعف نظارتی نهادهای قانونی شدت گرفت تا جائی که در برخی مناطق ' روستا سازی ' انجام شد.
** شناسائی نقاط ایده آل گردشگری برای سرمایه گذاری
استاندار مازندران با تاکید بر نقش این استان در تامین امنیت غذایی کشور ، گفت : زمین های مازندران حاصلخیز و مستعد است و جای دیگری مشابه این زمین ها را نداریم و اگر این زمین ها با ویلاسازی از دست برود ، امنیت غذایی کشور را از دست می دهیم . وی جلوگیری از دست اندازی به زمین های کشاورزی ، جنگل و سواحل مازندران را از دغدغه های دولت معرفی کرد و افزود : قبل از این که استاندار مازندران بشوم ف مدتی عضو شورای شهرسازی بودم و وزیر کشور پیگیر راه حل جهت مدیریت تقاضا برای گردشگری در شمال کشور بود که این طرح داده شده و در شورای عالی شهرسازی و هیات دولت تصویب شد.
اسلامی از این مصوبه شورای عالی شهرسازی و هیات دولت به عنوان مبنای ساماندهی امکانات گردشگری مازندران یاد کرد و اظهار داشت : ما به عنوان دولت باید محیط ها و عرصه هایی را شناسایی و عرضه کنیم که شرکت ها بیایند و سرمایه گذاری کنند و در همین چارچوب هم ما 14 منطقه گردشگری شهری و 40 منطقه گردشگری روستایی را پیش بینی کردیم .
وی افزود : فراخوان هم دادیم و با مهندس مشاور خارجی هم همراه شدیم تا در این مکان ها یک سیستیم ترکیبی اقامتی پذیرایی را برای طبقات مختلف عرضه کنیم و از این طریق تقاضاهایی را که در تهران و شهرهای بزرگ برای سرمایه گذاری وجود دارد به منطقه بکشانیم و با متمرکز کردن امکانات و سرمایه گذاری ، بساط کارهای متفرقه را برچینیم .
استاندار مازندران گفت : با شرکت های معتبری هم که این ظرفیت را دارند و در شمال طرح هایی را اجرا کردند که تا امروز هم نمونه است مانند شهرک هایی که در حال حاضر داریم و استانداردهای روز دنیا را دارند ، هماهنگی هائی کردیم و اکنون منتظریم تا طرح های اولیه بیرون بیاید.
وی افزود : به محض این که طرح های اولیه بیرون بیاید ، فراخوان می دهیم که علاوه بر این شرکت ها ، هر کسی که اهلیت دارد و می توانند منابع بیاورند ، وارد این کار شود و مشارکت کنند.
** گردشگری دریائی ، محور توجه
استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت دریا در این استان برای گردشگری ، از آماده کردن برنامه هائی برای گردشگری دریائی خبر داد و اظهار داشت : ما روی دریا هم سرمایه گذاری می کنیم . 60 متر ساحل دریا جزو انفال است و طبق قانون همه باید از این منطقه عقب نشینی کنند و در گذشته در این زمینه کارهایی شد و ما هم به صورت جدی دبنال می کنیم.
وی افزود : می خواهیم در سواحل امکانات ترکیبی گردشگری ایجاد کنیم که گردشگران بتوانند از ورزش های آبی گرفته تا غذاهای دریائی و سفر دریائی لذت ببرند . باید بتوانیم باشگاه ورزشی و ورزشی آبی جداگانه برای آقایان و بانوان در سواحل داشته باشیم .
اسلامی گفت که اولین نوع از این دست امکانات برای گردشگری با امکانات تفریحی ترکیبی در ' نمک آبرود ' در دست ساخت است و ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال 97 به نتیجه برسد.
وی با تاکید بر این که امکانات و برنامه های پیش بینی شده برای گردشگری دریائی در سواحل مازندران پیشرفته تر و به روزتر از منطقه کیش خواهد بود ، افزود : سرمایه گذار هم برای این کار داریم و برنامه ما این است که در سواحل مازندران داربست های آهنی و پلاستیکی سالم سازی دریا را دور بریزیم و با اجرای این برنامه ها همه اش دور ریخته می شود.
استاندار مازندران تعداد تاسیسات دریائی گردشگری برای سواحل مازندران را 20 تا 25 مورد اعلام کرد و گفت : در این تاسیسات برنامه های گردشگری مانند اسکی روی آب ، قایقرانی ، کشتی های تفریحی مسافری می زنیم و قرار شد عید نوروز امسال اولین کشتی را یک سرمایه گذار در همین چارچوب به منطقه بیاورد .
وی با ابراز امیدواری در باره این که در چهار سال آینده بخشی از برنامه های گردشگری دریائی و دیگر برنامه ها به ثمر بنشیند ، افزود : برنامه سرمایه گذاری های تکمیلی را هم با عنوان ' مارینا سرویس ' داریم و اسکله های چوبی هم خواهیم داشت که مردم قایق های خودشان را در آنجا بگذارند و همچنین رستوران ها و تفریحگاههای دریائی که مردم از اوقاتشان لذت ببرند .
استان مازندران حدود 400 کیلومتر از سواحل ایرانی دریای خزر را در اختیار دارد .
** حمل و نقل مدرن ، مکمل گردشگری مازندران
استاندار مازندران لازمه گسترش گردشگری و درآمدزا کردن آن برای استان را فراهم کردن حمل و نقل مدرن و ترکیبی در استان دانست و گفت که یکی از برنامه ها در اینزمینه اتصال متروی تهران به مازندران است .
وی افزود که برای این منظور با مسئولان شورای اسلامی شهر تهران گفت و گو شده و یک مهندس مشاور سوئیسی هم مطالعات اولیه را انجام داده است .
اسلامی گفت : بعد از دهه فجر امسال این موضوع را دوباره در شورای شهر تهران به صورت مشترک دنبال می کنیم و اگر بتوانیم یک سرمایه گذار مناسب جذب کنیم تلاش داریم متروی تهران را به شمال اتصال بدهیم .
وی افزود : این کار هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری می خواهد و در نوع خود یکی از بزرگ ترین کارها در منطقه است و امیدواریم با مزیت هایی که برای سرمایه گذاری دارد بتوانیم جاذبه های لازم را برای جذب سرمایه گذار با تعریف بسته های مختلف مهیا کنیم .
استاندار مازندران به وضعیت جاده های منتهی به پایتخت بویژه در ایام تعطیل اشاره کرد و گفت : باید بتوانیم دسترسی به شمال را افزایش دهیم . جاده پاسخگو نیست و هر چه جاده بسازیم با توجه به جمعیت استقبال کننده جواب نمی دهد و همین باعث می شود که مسافران گرفتار شوند .
وی فعالسازی فرودگاههای مازندران را از دیگر برنامه ها برای گسترش و درآمدزا کردن گردشگری استان دانست و گفت : ما در حال حاضر سه فرودگاه در مازندران داریم که تقریبا متروکه است و باید فعالش کنیم و در کنار آن باید بتوانیم گردشگری از طریق قطار را هم گسترش دهیم .
مازندران در حال حاضر سه فرودگاه در شهرهای ساری ، نوشهر و رامسر دارد.
اسلامی گفت : راه آهن شمال از مسیر زیبایی گذر می کند ولی در حال حاضر استفاده نمی شود .
محور راه آهن شمال از گرمسار در استان سمنان شروع می شود و تا گرگان در استان گلستان به طول حدود 400 کیلومتر امتداد می یابد.
استاندار مازندران با تاکید بر این که باید حمل و نقل را برای درآمدزایی و گسترش گردشگری در استان ترکیبی کنیم ، گفت : باید بتوانیم از طریق بنادر کشورهای همسایه هم گردشگر وارد مازندران کنیم در حالی که تاکنون در بخش حمل و نقل دریایی کاری انجام نشده است .
** مازندران ، راه حل مشکلات کشور
استاندار مازندران ظرفیت های اقتصادی مازندران را در بخش های مختلف بی بدیل توصیف کرد و گفت : مازندران نه به عنوان بخشی از مشکلات کشور بلکه باید تبدیل به یک راه حلی برای حل مشکلات کشور شود .
وی افزود : مازندران اینقدر ظرفیت دارد که بتوانیم از ذره ذره آن برای رفع مشکل بیکاری و دیگر مشکلات اقتصادی کشور استفاده کنیم .
اسلامی با تاکید بر این که بهره گیری از ظرفیت های مازندران با حل مشکلات آن امکان پذیر است ، به مشکل زباله در این استان اشاره کرد و گفت : از زمانی که به عنوان استاندار به مازندران آمدم یک نهضت خیلی قوی به پا کردیم برای جمع آوری زباله و نخاله و نظارت هم می کنیم و در این زمینه از تعدادی از شهرها خیلی راضی هستم ولی بعضی ها ضعیف عمل کردند که از هیمن جا به آنها تذکر می دهم .
وی بر ضرورت همکاری مردم و مسافران برای حل این معضل تاکید کرد و افزود : از مردم و مسافران می خواهیم که زباله هایشان را هر جائی نریزند . هر چقدر هم کارگر بگذاریم جمع آوری زبااله ته ندارد . مردم باید همکاری کنند . حل مشکل زباله باید از خانه ها شروع شود.
اسلامی با اعلام این که برای حل مشکل زباله مازندران طرح هایی تعریف شده است ، گفت : ما میلیون ها تن زباله انباشته شده در سال های سال در مازندران داریم . برای حل این معضل سرمایه گذارانی آمدند و مداکرات هم شروع شده و خود مردم هم تاکنون سرمایه گذاری های نفیسی کردند .
** همکاری و هماهنگی مدیریتی ، ضرورت توسعه
استاندار مازندران همچنین در این مصاحبه بر ضرورت تعامل و همکاری دستگاهها در حل مشکلات استان و جذب سرمایه گذاری برای بخش های مختلف از جمله گردشگری تاکید کرد و گفت : همه باید در این زمینه هماهنگی و همکاری کنند.
وی به برخی گمانه زنی ها در باره وجود مانع و مشکل در تغییرات مدیریتی در مازندران هم پاسخ گفت و اظهار داشت : یک موضوع سنتی در این کشور اتفاق افتاده که بی ربط یک عده ای فکر می کنند که حق مداخله در همه کارها را دارند .
اسلامی تاکید کرد : باید سلسه مراتب مدیریت از یک جا فرمان بگیرد. دنبال این هستم که این رویکرد را دنبال کنیم و کسانی که نمی توانند کار کنند هر کسی که حامیشان باشد تعارف نداریم باید بروند .
وی گفت : بنده توصیه پذیر نیستم . اگر مدیری قابلیت و شایستگی دارد و می تواند خود را با سیاست ها و برنامه ها انطباق بدهد در خدمتش هستیم ولی در غیر این صورت باید برود و تعارف هم نداریم .
استاندار مازندران در سه ماه گذشته که سکان استانداری را در دست گرفت تاکنون تنها کمتر از 10 تن از مدیران استان را که چهار نفر از آنان فرماندار و بقیه از مجموعه استانداری بودند ، تغییر داد.
استان مازندران بر اساس نتایج آخرین سرشماری حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد و نرخ بیکاری در این استان هم طبق آخرین گزارش رسمی کمتر از 10 درصد است .
مازندران با تولید بیش از 70 نوع محصول کشاورزی ، دستکم در تولید 10 محصول رتبه اول کشور را دارد .

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار