کاخ سفید از گفت‌وگوی تلفنی میان نخست وزیر هندوستان با رئیس‌جمهوری آمریکا خبر داد و اعلام کرد: دو طرف درباره بحران سیاسی در مالدیو، جنگ در افغانستان و بحران آوارگان روهینجا در میانمار صحبت کردند.
کد خبر: ۵۶۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 10 February 2018

به گزارش تابناک : دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اقداماتی را برای تعمیق روابط اقتصادی و نظامی با هندوستان و به عنوان راهی در جهت ایجاد توازن در مقابل جایگاه نظامی‌گری چین در سراسر آسیا انجام داده است.

مالدیو یکی از مباحث مورد مناقشه بین چین و هندوستان محسوب می‌شود پس از آنکه ابتکارعمل "کمربند و جاده" را با پکن به منظور ایجاد راه‌های ارتباطی و تجاری امضا کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان و رئیس‌جمهوری آمریکا نگرانی‌های خود را درباره بحران سیاسی در مالدیو و اهمیت احترام به نهادهای دموکراتیک در این کشور ابراز کردند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: آنها بر تعهدات خود درباره برقراری امنیت در افغانستان تاکید کردند.

واشنگتن اخیرا کمک‌های مالی خود به پاکستان را با این اتهام که این کشور نتوانسته ریشه شبکه‌های حقانی و طالبان را بخشکاند متوقف کرده است.

هندوستان کمک‌های خود را به افغانستان در سال‌های اخیر افزایش داده و در ۲۰۱۶ متعهد شد تا تسلیحات بیشتری را به این کشور صادر کند.

رئیس‌جمهور آمریکا و نخست وزیر هندوستان در این گفت‌وگو تلفنی همچنین درباره سرنوشت بیش از ۶۸۰ هزار مسلمان روهینجایی که از اوت سال گذشته میلادی و در پی عملیات ارتش میانمار در راخین فرار کرده و به بنگلادش رفته‌اند، ‌گفت‌وگویی داشتند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد: دو طرف درباره بحران کره شمالی نیز گفت‌وگو کردند.

اگرچه هندوستان و کره شمالی همچنان دفاتر دیپلماتیک در پایتخت‌های یکدیگر دارند اما دهلی نو تجارت اکثر کالاها با پیونگ یانگ را ممنوع کرده است مگر مواد غذایی و دارویی که به کره شمالی صادر می‌شود.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار