وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه با بیان این مطلب که به زودی راهی تهران می شود، تاکید کرد که سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور به ایران، حتما انجام می شود.
کد خبر: ۵۶۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 08 February 2018
به گزارش تابناک : ژان ایو لودریان درباره سفر آتی مکرون به تهران گفت: این سفر حتمی است، زیرا فرانسه با همه گفت و گو می کند.

وی افزود: هنوز تاریخی دقیقی برای سفر مکرون به تهران مشخص نشده است.

رادیو بین المللی فرانسه افزود: سفر لودریان به تهران که قرار است پنجم ماه مارس (چهاردهم اسفند ماه) صورت گیرد، در حقیقت به منظور اجرای هماهنگی های لازم برای سفر آتی مکرون به ایران است.

پیش از این قرار بود، دیدار ماکرون از ایران در نخستین روزهای سال جاری (2018) برگزار شود، اما بعدا به تاریخی در آینده موکول شد.

به گزارش ایرنا، مکرون از زمان به دست گرفتن قدرت در فرانسه، با وجود انبوه مسائل فراروی کشورش در اروپا و جهان، نقشی مهم و تعیین کننده در پیشبرد سیاست خارجی پاریس در خاورمیانه و به ویژه تعامل با جمهوری اسلامی ایران، به نمایش گذاشته است.

آمار روابط بازرگانی فرانسه و ایران نشان می دهد که پاریس تا پیش از ‌آغاز تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در سال 2011، سالانه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار نفت از کشورمان وارد می کرد. اما این رقم در سال 2013 به رقم باور نکردنی یک میلیون و 700 هزار دلار در سال سقوط کرد. به همین نسبت سطح مبادلات تجاری دو کشور نیز از میزان چهار میلیارد و 500 میلیون دلار در سال به کمتر از 400 میلیون دلار در دوره اعمال تحریم ها کاهش یافت. سنای فرانسه با انتشار گزارشی در این باره در آوریل 2014 با بر شمردن علل کاهش شدید مبادلات تجاری میان تهران و پاریس، فرانسه را بازنده اصلی تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران خواند.

فرانسه دوره مکرون در شرایط حساس کنونی منطقه خاورمیانه و در حالی که پس از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ایران، فرصتی بسیار مناسب برای گسترش روابط اقتصادی با تهران پیش روی خود می بیند و از سوی دیگر در مسائل سیاسی منطقه نیز بیش از هر زمانی به نقش مهم و تعیین کننده ایران واقف شده، به طور طبیعی خواستار روابطی نزدیک تر با تهران است.
 
 
 
 
منبع : ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار