عضو کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: رفع موانع اشتغالزایی دلیل قابل‌قبولی برای عرضه قانونی قلیان در قهوه‌خانه‌ها و چای‌خانه‌های سنتی نیست.
کد خبر: ۵۶۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 08 February 2018

به گزارش تابناک : اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استفساریه تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات گفت: رفع موانع اشتغالزایی دلیل قابل‌قبولی برای عرضه قانونی قلیان در قهوه‌خانه‌ها و چای‌خانه‌های سنتی نیست.

وی ضمن انتقاد به رای موافق اکثریت نمایندگان پارلمان به یک فوریت این طرح ، افزود: در صورتی که طرح مذکور از سوی نمایندگان به تصویب برسد، دیگر منعی برای عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌های سنتی وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس یادآور شد: پیش از این بر اساس قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کل کشور منع استعمال دخانیات، قهوه‌خانه‌ها از عرضه قلیان در اماکن سرپوشیده منع شده و دستگاه‌های ذیربط نیز ناظر بر اجرای قانون مذکور بودند.


ترکی به مضرات عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها و چای‌خانه‌ها اشاره کرد و گفت: رفع موانع عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها هم به سلامت مردم زیان می‌رساند و سبب ترغیب جوانان به مصرف سایر مواد دخانی می‌شود و همچنین با توجه به مسائل حاشیه‌ای در این اماکن ، آسیب‌های اجتماعی متعددی نیز به همراه دارد.

ترکی با تاکید بر اینکه رفع موانع اشتغالزایی دلیل قابل‌قبولی برای عرضه قانونی قلیان در قهوه‌خانه‌های سنتی نیست، تصریح کرد: استدلال طراحان و نمایندگان موافق ترویج قانونی قلیان غیرقابل‌توجیه است چرا که آنها معتقدند که این اقدام موجب رفع موانع موجود در مسیر اشتغال‌زایی می‌شود .

عضو کمیسیون بهداشت با بیان اینکه سالانه رقم کلانی جهت درمان استفاده کنندگان از قلیان و سیگار می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که هزینه‌ای که صرف درمان ناشی از استعمال دخانیات می‌شود را در جهت ایجاد اشتغال سرمایه‌گذاری کنیم قطعاً شاهد تحولی در بخش اشتغال خواهیم بود .

وکلای ملت در علنی روز مروز (یکشنبه، 1 بهمن ) مجلس در جریان بررسی درخواست یک فوریتی طرح استفساریه تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با 120 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه با بررسی آن به صورت یک فوریت موافقت کردند.
این استفساریه برای رفع ابهام از قانون درباره فعالیت قهوه‌خانه ها و اتاق‌های مخصوص استعمال دخانیات در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری طرح شده است.

در صورت تصویب نهایی این استفساریه اماکن عمومی مذکور در تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات شامل قهوه‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی و اتاق‌های استعمال دخانیات مستقر در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری نخواهد شد.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار