اگر طي تجربه پذيرفته باشيم كه راه نجات كشور در اصلاح امور است، تامين و تعميق گفتمان اصلاح‌طلبي مساله‌اي است كه كماكان رسالت مهمي بر دوش اصلاح‌طلبان خواهد داشت.
کد خبر: ۵۶۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 04 February 2018
به گزارش تابناک : امروز به عنوان يك اصلاح‌طلب وقتي جايگاه گفتمان اصلاحات را در سطح حاكميت، نيروهاي نسل اول انقلاب و اثرگذاري آن را حتي بر حوزه‌هاي علميه و برخي از كانون‌هاي انتصابي و امنيتي- نظامي مي‌بينم، احساس مي‌كنم كه اين گفتمان توانسته كار خود را انجام دهد.

 

اگر هم در اين سال‌ها بستر بيشتر فراهم بود، اين اثرگذاري نيز بيشتر بود. حركت‌هاي اخير در جامعه نشان مي‌دهد كه جامعه نسل جديد و جامعه مدني ايران، به سمتي مي‌رود كه با وجه و صورت اصلاح‌طلبانه جمهوري اسلامي آشنا مي‌شود. جمهوري اسلامي سكه‌اي است كه دو رو دارد. يك روي سكه اصلاح‌گري است و يك روي آن گفتمان انقلابي و مقاومت در برابر هرنوع توسعه و مدرنيزاسيون است. حركت‌هاي اخير جامعه نشان مي‌دهد كه اگر مردم در جايي هنجار‌شكني كردند كه آن هم منويات سياسي‌اي را در نظر داشتند، نشان مي‌دهند كه به دنبال وجه اصلاح‌طلبي انقلاب هستند. آنها به دنبال عدالت و آزادي و جمهوريتي هستند كه در قانون اساسي آمده است. حكومت ديني متكي بر راي مردم است. جمهوريت تعارضي با اسلاميت ندارد و اگر مسوولان كاري كنند كه وجه جمهوريت با اسلاميت در تعارض قرار بگيرد، بازنده اين كارزار خواهيم بود.
 
مرحوم امام تاكيد مي‌كند كه جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد. بنابراين چيزي مثل خلافت اسلامي و حكومت اسلامي و مخالفت با دموكراسي مدنظر امام نبوده است. امروز با همه اين ايده‌هايي كه امام هم مخالف آن بود، مبارزه مي‌شود و اين مبارزه حاصل تلاش گفتمان اصلاح‌طلبي در جامعه است. مخصوصا از سال ٨٨ به بعد چنين فضايي به وجود آمد. بالاترين ماموريت اصلاح‌طلبي اين است كه پيش از انديشيدن به كرسي‌هاي قدرت در انديشه تعميق گفتمان اصلاح‌طلبي باشد.
 
امروز بعد از سال‌ها شوراي شهر به اين نتيجه رسيده كه حتما بايد ياد مصدق را در يكي از خيابان‌هاي تهران گرامي بدارند، اتفاق مثبتي است. شوراي شهر قبل و دولت آقاي احمدي‌نژاد و مجالس نهم، هشتم و هفتم به چنين مسائلي توجه نداشت. اصلاح‌طلبان در يك كلام بزرگترين ماموريت‌شان توسعه گفتمان اصلاح‌طلبي، بازسازي شان و الگو بخشيدن به آن است. امروز وقتي نگاه مي‌‌كنيم مي‌بينيم رقيب انتخاباتي اين گفتمان در سال ٧٦ امروز به اين گفتمان نزديك‌تر شده است، نشان از ترويج اين گفتمان دارد. اين اتفاق بسيار براي توسعه آينده كشور با‌ارزش خواهد بود.
 
 
منبع : روزنامه اعتماد 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار