بنابر اعلام روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی تا پایان شهریور ماه سال جاری، از مجموع بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی، ٧٠٦ هزار و ٢٦١ نفر بیمه شده اختیاری هستند که ٥ درصد بیمه شدگان اصلی این سازمان را تشکیل می دهند.
کد خبر: ۵۵۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 21 January 2018

به گزارش تابناک : ۱۳ میلیون و ٨٥٠ هزار و ٤٩ نفر در همین مدت به عنوان بیمه شده اصلی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.

در قانون تامین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای افرادی که مدتی به واسطه اشتغال تحت پوشش بیمه اجتماعی بوده اما به دلیل عدم اشتغال، از پوشش این بیمه خارج شده اند، تدابیری اندیشیده شده است به نحوی که این گونه اشخاص با دارا بودن حداقل ٣٠ روز سابقه پرداخت حق بیمه، بتوانند بیمه خود را به طور اختیاری ادامه دهند.

متقاضیان بیمه اختیاری می توانند تا سن ٥٠ سالگی با دارا بودن حداقل ٣٠ روز سابقه پرداخت حق بیمه که به لحاظ بازنشستگی معتبر باشد، بیمه خود را به طور اختیاری ادامه دهند.

همچنین چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا، بیش از ٥٠ سال باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی، معادل مدت مازاد سنی وی خواهد بود.

تمامی متقاضیانی که حداقل ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند نیز بدون رعایت شرط سنی تقاضای آنان پذیرفته خواهد شد.

نرخ پرداخت حق بیمه در بیمه اختیاری، معادل ٢٦ درصد دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه مورد قرار داد خواهد بود و بیمه شدگان بیمه اختیاری با انعقاد قرارداد، پرداخت حق بیمه و احراز شرایط مقرر می توانند از بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و درمان بهره مند شوند.

بیمه شدگان اختیاری باید پس از شروع بیمه، حق بیمه هرماه را حداکثر تا آخرین روز ٢ ماه بعد پرداخت کنند در غیر اینصورت قرارداد منعقده از تاریخ عدم پرداخت حق بیمه لغو و ادامه بیمه آنان موکول به تسلیم تقاضای جدید و موافقت سازمان  تامین اجتماعی خواهد بود.

تمامی بیمه شدگان اختیاری و آن دسته از مستمری بگیرانی که با احتساب سابقه پرداخت حق بیمه ادامه به طور اختیاری، درردیف مستمری بگیران قراردارند، همانند بیمه شدگان اجباری از پرداخت فرانشیز درمانی معاف خواهند بود و هزینه کفن و دفن و همچنین وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) به آنان مطابق مقررات مربوطه ارائه می شود.

متقاضیان ادامه بیمه به طور اختیاری باید قبل از انعقاد قرارداد، توسط سازمان تامین اجتماعی، مورد معاینه پزشکی قرار گیرند اما آن گروه از متقاضیانی که طبق گواهی پزشک معتمد سازمان، در زمان ارائه تقاضای ادامه بیمه به طور اختیاری، از کارافتاده کلی شناخته شوند، نمی‌توانند از حمایت مربوط به از کارافتادگی برخوردار شوند.

 

 

منبع : سادس 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار