معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت سلامت بانوان استان را ' نگران کننده ' توصیف کرد و گفت که بررسی ها نشان می دهد 44 درصد زنان بالای 18 سال مازندران اضافه وزن دارند در حالی که این رقم برای مردان 19 و 9 دهم درصد است.
کد خبر: ۵۵۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ 20 January 2018

به گزارش تابناک : محسن اعرابی روز شنبه در شورای توسعه و برنامه ریزی استان در ساری از چاقی ، فشار خون ، قند خون و کلسترول به عنوان مهم ترین شاخص های سلامت هر فرد یاد کرد و افزود که وضعیت زنان مازندران در مقایسه با مردان در این شاخص ها وختم تر است .
وی گفت : ارزیابی ها در زمینه فشار خون افراد بالای 25 سال در استان نشان می دهد 36 درصد زنان مازندرانی دارای فشار خون بالا هستند ، در حالی که آمار مردان 29 و 8 دهم درصد است .
او از ابتلای 16 و یک دهم درصد از زنان مازندران به قند خون خبر داد و افزود که آمار مردان دچار قند خون بالا 9 و چهار دهم درصد است .
اعرابی آمار زنان مازندرانی مبتلا به کلسترول خون بالا را 37 درصد اعلام کرد و گفت که آمار مردان مبتلا به این وضعیت 27 و یک دهم درصد است .
مازندران بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از نیمی از آنان را زنان تشکیل می دهند .
افزایش آمار شهر نشینی ، تغییر سبک زندگی ، ماشینی شدن کشاورزی و مصرف غذاهای پرحجم ، پرچربی و فست فودی در کنار کم تحرکی از جمله عوامل اثرگذار بر شاخص های سلامت است که در سال های اخیر بیش از همه زنان مازندرانی را درگیر کرده است.
مازندران تنها استان در کشور است که بر اساس آمار سرشماری همچنان 43 درصد از جمعیت آن در روستاها زندگی می کنند ولی تغییر سبک زندگی روستائی با ماشینی شدن کشاورزی و از هم گسیختن زنجیره تولید سبب خانه نشین شدن زنان روستائی نیز شده است .
زنان روستائی مازندران پیش از این نه تنها بخشی از سنگینی بار کشاورزی را بر دوش داشتند ، بلکه با پرورش مرغ و ماکیان ، سبزی و گلکاری در حیاط منزل ، زندگی پرتحرک و پر جنب و جوشی را در کنار خانه داری با پخت و پز روزانه انواع غذاهای سنتی تجربه می کردند .
در حال حاضر نه تنها بافت کلی بسیاری از روستاهای مازندران چهره شهری به خود گرفته است ، بلکه نوعی آپارتمان نشینی نیز به خاطر کمبود زمین و افزایش جمعیت در این مناطق در حال رشد است .
این در حالی است که مصرف غذاهای پرحجم مانند انواع خورشت و برنج همچنان وعده های اصلی غذائی روستائیان این خطه را تشکیل می دهد که نه تنها سرشار از کالری است ، بلکه به اعتقاد کارشناسان تغذیه به علت کم تحرکی ، چاق کننده نیز است .
*** تدوین سند کاهش خطر بیماری های غیر واگیر
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین اعلام کرد که برای افزایش شاخص سلامت و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر ، سند کاهش عوامل خطر این دسته از بیماری ها در استان تدوین شده است .
وی گفت که در این سند سعی شده تا با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه سلامت ، با عوامل اصلی خطرآفرین برای سلامت جمعیت استان مقابله شود.
اعرابی از رژیم نادرست غذائی و ورزش نکردن به عنوان ریشه های اصلی بیماری های غیرواگیر در استان یاد کرد و افزود : با کنترل این مسائل می توان ، وضعیت مناسب سلامتی را برای افراد استان مازندران ایجاد کرد .
بر اساس آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، 75 درصد از مرگ و میرهای استان ناشی از چهار بیماری سرطان ، بیماری های تنفسی مزمن ، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی است .

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار