نمایندگان با اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی آورده‌اند رئیس جمهور باید ظرف مدت ۲ هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا بعد از استعفا یا سقوط دولت، کتباً اسامی وزرای پیشنهادی برای کلیه وزارتخانه‌ها افراد حائز شرایط که حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته مرتبط یا معادل آن، ۱۰ سال سابقه اجرایی دولتی و خصوصی و حداکثر سن ۶۵ سال باشد به مجلس تسلیم کند.
کد خبر: ۵۵۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 16 January 2018

به گزارش تابناک : نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۶ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ارجاع ماده ۳۳ به کمیسیون آیین نامه داخلی را با ۱۵۸ رأی موافق ۲۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

در این ماده آمده است که رئیس جمهور باید ظرف مدت ۲ هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا بعد از استعفا یا سقوط دولت، کتباً اسامی وزرای پیشنهادی برای کلیه وزارتخانه‌ها افراد حائز شرایط که حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته مرتبط یا معادل آن، ۱۰ سال سابقه اجرایی دولتی و خصوصی و حداکثر سن ۶۵ سال باشد، به همراه شرح حال و برنامه آنان، تصاویر مدرک تحصیلی، سوابق علمی و اجرایی، سمت‌های قبلی و سایر امتیازات قابل استناد، به تفکیک وزرا به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی نامه وزرای پیشنهادی را به همراه ضمائم آن اعلام کند و پس از قرائت به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد. کمیسیون ذیربط موظف است ظرف مدت ۵ روز نظر مشورتی خود را در مورد سوابق، مدارک و برنامه‌های وزیر گزارش نماید تا چاپ و توزیع شود.

در جریان رسیدگی به این ماده سیدمحمدجواد ابطحی با استناد به اصل ۶۰ قانون اساسی شروط مطرح شده را مغایر قانون اعلام کرد.

همچنین علیرضا سلیمی با استناد به اصول ۸۴ و ۱۳۳ قانون اساسی گفت: این ماده مغایر اصل ۸۴ است؛ چرا که هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است. همچنین ذیل ماده ۳۳ حق نمایندگان را محدود می‌کند، چرا که پیشنهاد داده شده است بررسی وزیر در کمیسیون تخصصی صورت گیرد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اصل ۱۳۳ تاکید می‌شود وزرا از سوی رئیس جمهور تعیین و برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند، در این اصل نگفته که برای معرفی وزرا شرط و شروطی در نظر گرفته شده است.

طبق اعلام خانه ملت مسعود پزشکیان که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت ارجاع ماده ۳۳ را به کمیسیون تدوین آیین نامه اجرای برای رفع این نکات را به رای گذاشت که با موافقت نمایندگان ماده ۳۳ مراعا ماند.

 

 

 

منبع : میزان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار