سرانجام پای دانشگاهیان در مازندران به چاره اندیشی برای حل مشکلات استان باز شد تا پیش از هر اقدام اجرائی ، واکاوی برای حل مساله به پشتوانه علمی انجام شده و نقشه راه مدیران اجرائی قرار گیرد.
کد خبر: ۵۵۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 13 January 2018

به گزارش تابناک : استاندار جدید و غیر بومی مازندران که از اواسط ماه آبان سکان استانداری را در دست گرفت ، نقیصه نبود پیوست علمی با نگاه بومی به مسایل و مشکلات استان را از همان ابتدا تشخیص داد و هنوز نخستین ماه استقرارش در استانداری نگذشته بود که ماموریت تشکیل اتاق فکر را به دانشگاه مازندران به عنوان بزرگ ترین دانشگاه استان سپرد.
محمد اسلامی تا اینجای کار تنها به اعلام تشکیل اتاق فکر کفایت نکرد ، بلکه قدم بعدی را در برچیدن ساختارهای موازی با حذف پست های مشاوره ای در دستگاههای اجرائی برداشت ، اقدامی که تنها در مجموعه استانداری و فرمانداری ها به حذف بیش از 200 پست مشاوره ای انجامید.
نماینده عالی دولت در مازندران مهم ترین علت حذف پست های مشاوره ای را پایان دادن به نگاه منطقه ای در مساله یابی و حل مشکل در استان اعلام کرد ، استانی که به گفته اسلامی مشکلات مشترکشان از یک جنسند و اگر قرار است حل شوند باید نگاه استانی بر منطقه گرائی بچربد.
استاندار مازندران در عین حال تاکید کرد که حذف پست های مشاوره ای به معنای حذف نگاه تخصصی به حل مسایل و مشکلات نیست و اتاق فکر استان قرار است با شکل و محتوای فراگیرتر و تخصصی تری موضوعات را بررسی و برنامه های اجرائی را با پشتوانه علمی دقیق تر تهیه و ارائه کند.
دانشگاه مازندران نیز بلافاصله پس از قبول ماموریت تشکیل اتاق فکر استان ، اقدامات اولیه را در این زمینه انجام داده و قرار است بزودی با تقسیم کار و اولویت بندی مسایل و مشکلات استان ، فعالیت رسمی اتاق را استارت بزند.
** اولویت بندی مشکلات ، گام بعدی
رئیس دانشگاه مازندران که به عنوان رئیس اتاق فکر استان تاکنون فعالیت هائی را برای شکل گیری این اتاق پی گرفته است ، معتقد است که با بهره گیری از تمامی ظرفیت های نخبگان ، راهکارهای مناسب و منطقی برای برون رفت از مشکلات ارائه خواهد شد.
دکتر سید خلاق میرنیا روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : اتاق فکر مازندران برای رفع چند مشکل بزرگ در استان اعم از محیط زیست ، حل معضل زباله ، رونق کشاورزی ، راه اندازی صنایع تبدیلی ، استفاده از ظرفیت های دریا ، حمل و نقل جاده ای و گردشگری برنامه هایش را ارا ئه می کند.
وی افزود : البته تمرکز بر این موضوعات ، به این معنا نیست که مسائل دیگر برای اتاق فکر مازندران مهم نباشد ، بلکه اولویت اتاق فکر استان این است که این موارد زیرساختی را با ارائه راه حل های منطقی و اساسی رفع کند.
رئیس دانشگاه مازندران گفت : حدود 250 نخبه در کمیته هایی که شکل خواهد گرفت در اتاق فکر مازندران حضور خواهند داشت و مسائل و مشکلات استان را رصد خواهند کرد و از دانشگاهیان ، نخبگان اجرائی و بخش خصوصی در این اتاق فکر بهره مند خواهیم شد.
وی افزود : این اتاق فکر هیچ هزینه و بار مالی برای دولت نخواهد داشت و نخبگان شرکت کننده بدون هیچ چشم داشت مادی برای پیشرفت و توسعه استان مازندران گام های مهمی بر خواهند داشت .
** پایان جدال های منطقه گرائی
میرنیا توضیح داد : آن چیزی که به عنوان یک آفت مهم هم اکنون در استان آزار دهنده است مبارزه خرده فرهنگ ها با هم است که درگیری شهرها با یکدیگر یک فرهنگ استکباری است که انرژی بسیاری از مدیران و شهروندان را هدر خواهد داد.
وی افزود : به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که اتاق فکر مازندران در این دام زمین گیر شود و به دور از تعصب قومی و شهری، مازندران را به عنوان یک کلان شهر نگاه خواهیم کرد و آن چیزی که برای ما مهم است مسائل علمی، کارشناسی و منطق است .
رئیس اتاق فکر مازندران گفت : هر چند دفتر اتاق فکر استان در دانشگاه مازندران مستقر است ، اما به هیچ عنوان برگزاری جسله ها را محدود به این دانشگاه نخواهیم کرد و در تمامی شهرها حضور خواهیم یافت و به همه فرمانداران برنامه های اجرایی متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های شهرستانی ارائه خواهد شد.
وی افزود : امروز این اتاق فکر که جایگزین تمامی مشاوران دستگاههای اجرایی شده در تلاش است تا تصمیم واحد اتخاذ شود و از اعمال اقدامات سلیقه ای جلوگیری کند.
** تقویت خودباوری و ریسک پذیری
رئیس دانشگاه مازندران گفت : امروز مشکل عدم توسعه یافتگی کشور و مازندران نبود برنامه نیست بلکه برنامه های مناسبی برای توسعه کشور بر اساس اسناد بالا دستی همانند برنامه ششم توسعه کشور وجود دارد و آن چیزی که باید در این استان به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود ، اراده قوی برای اجرای این برنامه هاست.
وی افزود : اگر سه فاکتور اراده اجرائی ، ریسک پذیری و خود باوری در وجود مدیران نهادینه شود ، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد و کشور و استان ما در مسیر توسعه پایدار قرار می گیرد.
او ادامه داد : به عنوان نمونه هیچ کسی نمی تواند ادعا کند برای مبارزه با فساد و جلوگیری از کالاهای قاچاق در کشور قانون وجود ندارد ، بلکه قانون وجود دارد و باید یک اراده قوی برای اجرای این قانون وجود داشته باشد.
میرنیا گفت : با اجرایی کردن این سه اصل می توانیم اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرایی برسانیم و با نگاه به درون و جلوگیری از واردات بی وریه می توانیم صنایع تبدیلی و تولیدی را تقویت و معضل بیکاری را رفع کنیم.
وی افزود : به هیچ عنوان اتاق فکر مازندران در کار اجرایی دخالت نخواهد کرد ، بلکه راهکارهای مناسب به دستگاهای اجرایی ارائه خواهد شد.
رئیس اتاق فکر مازندران ضمن ابراز خرسندی از اعتماد استاندار مازندران به دانشگاه ، بیان داشت : فلسفه وجودی دانشگاهها این است که مشکلات شهرها و استان ها را رفع کنند و این راهی است که کشورهای پیشرفته دنیا رفته اند و موفق هم شده اند.
وی افزود : ارزیابی های ما این است که تا شهریور سال آینده مازندرانی ها از دستاوردهای خوب این اتاق بهرمند شوند و استان مازندران در مسیر توسعه و پیشرفت پایدار قرار گیرد.
استان مازندران بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد و آمارهای رسمی هم حاکی از حضور دستکم 40 میلیون نفر شب گردشگر در این استان در طول سال است .
برخورداری از طبیعت زیبا و سرسبز ، جنگل های انبوه و کهن ، کرانه آبی دریای خزر و همچنین آب و هوای معتدل در کنار خودنمائی بموقع چهار فصل سال با ویژگی های منحصربه فرد ، مازندران را تبدیل به استانی کرده است که تعادلش چه در زمینه زیست محیطی و چه زمینه فرهنگی و اجتماعی و غیره با هرگونه افراط و تفریطی از بین خواهد رفت ، چنانکه تاکنون نیز آسیب های جدی متوجه محیط زیست و کشاورزی آن شده است .
ورود دانشگاهها به حل مساله در مازندران تاکنون بیش از هر کمبود دیگری همچون حلقه ای مفقوده خودنمائی می کرد و اکنون انتظار مازندرانی ها این است که اتاق فکر نخبگان و دانشگاهیان بتواند بیش و پیش از همه جلوی آسیب رسانی بیشتر به بخش های مختلف استان از جمله محیط زیست را بگیرد.
پسماند و زباله در حال حاضر مهم ترین مشکل زیست محیطی استان به حساب می آید ، مشکلی که حل آن در سه دهه گذشته دستور کار تمامی استاندارانی بود که سکان استانداری را در دست داشتند ولی همچنان این مشکل پا برجاست با این تفاوت که در سال های اخیر تا بکرترین روستاهای دوردست کوهستانی را هم تحت تاثیر قرار داده است .
استاندار جدید مازندران زباله زدائی از چهره شهرها و روستاها را یک هفته پس از حضورش در استان خواستار شد و تاکنون نیز به هر منطقه ای از استان که سفر کرد ، این موضوع را به عنوان مطالبه مهم مردم پی گرفته است .
حل مشکل زباله مازندران می تواند از همین نقطه شروع شود ، نقطه ای که نیازمند درگیر کردن مردم در کنار مسئولان و نیازمند راهکار علمی ، راهکاری که انتظار می رود اتاق فکر نخبگان به آن برسد و طرحی را ارائه کند که زباله 40 میلیون گردشگر سربار استان نشود و به مثابه ' طلای کثیف ' فایده ای هم به حال استان داشته باشد.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار