رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از نرخ بالای تامین مالی صادرات انتقاد کرد و گفت: دولت و کمیسیون اقتصادی نظر مشترکی در خصوص اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت دارند.
کد خبر: ۵۴۹۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ 09 January 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا پورابراهیمی درباره نشست دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: این جلسه با موضوع تعیین راهبردها برای کمک به صادرات غیرنفتی کشور برگزار شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در یک ماه گذشته نشست دیگری در کمیسیون اقتصادی برای بررسی راهکارهای توسعه صادرات برگزار شده بود و در جلسه امروز نیز با حضور وزرای اقتصاد، صنعت و جهاد کشاورزی و همچنین روسای اتاق‌های تعاون، بازرگانی و اصناف و رییس کل بانک مرکزی عوامل منفی شدن تراز بازرگانی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

آمار نگران کننده‌ صادرات

پورابراهیمی افزود: تقویت صادرات غیرنفتی یکی از اولویت‌های کشور محسوب می‌شود اما متاسفانه در ۹ ماهه اول سال ۹۶ با آمار نگران کننده‌ای در خصوص صادرات روبرو شده‌ایم به نحوی که تراز بازرگانی کشور منفی ۶ میلیارد دلار است.

وی در تشریح محورهای مورد بررسی در جلسه گفت: در این جلسه چارچوب‌های حوزه صادرات مد نظر قرار گرفت که یکی از محورهای آن حوزه تامین منابع مالی و همچنین کاهش هزینه مبادلات اقتصادی در خارج از کشور به دلیل ارتباط فعالیت‌های نظام بانکی بود و در این رابطه رییس کل بانک مرکزی گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده ارائه کرد که البته به نظر ما اقدامات مذکور کفایت لازم را برای انجام کار ندارد و باید این وضعیت ارتقاء یابد و وزرا نیز بر روی موضوع مذکور تاکید داشتند.

بانک مرکزی در خصوص ارزهای دیجیتال تا یکماه آینده به کمیسیون اقتصادی گزارش می دهد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: تامین منابع مالی با توجه به تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص حمایت از فعالیت‌های بخش صادرات کشور و همچنین با توجه به الزامات که در قوانین و مقررات دیگر است باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

پورابراهیمی در تشریح بخش‌های دیگری از نشست کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: موضوع راه‌اندازی پیمان‌های پولی دو و چند جانبه و همچنین استفاده از ظرفیت ارزهای دیجیتال در کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت که البته مقرر شد بانک مرکزی در خصوص ارزهای دیجیتال گزارشی تا یک ماه آینده به کمیسیون اقتصادی مجلس ارایه کند.

وی در ادامه به خانه ملت گفت: بحث استفاده از مجموع منابع صندوق توسعه ملی برای کاهش نرخ تامین مالی صادرات نیز در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت چرا که در حال حاضر در مقایسه با کشورهای همسایه نرخ تامین مالی صادرکنندگان ۴ الی ۵ برابر متوسط است؛ بنابراین شرایط خاصی برای فعالان اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع تدوین راهبردهای صادراتی یکی از بحث‌های جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس بود که خوشبختانه یکی از مصوبات جلسه بر این اساس بود که ساختار سازمان توسعه تجارت کشور حتما تغییر یابد البته انجام این مهم، هم مورد تایید دولت و هم کمیسیون اقتصادی مجلس بود و پیش‌نویس تغییرات سازمان مذکور در حال انجام است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: فکر می‌کنم با اقداماتی که در بخش‌های مختلف در حال انجام است موضوع حوزه بحث اصلاح ساختاری و حوزه بحث نظارتی در آیین‌نامه و مصوبات دولت برای کمک به مجموعه فعالیت‌های آنها در بخش بودجه سال ۹۷ که بخشی از پیشنهادات را ما در بودجه ۹۷ درباره مجوزهای صادراتی قرار می‌دهیم و بخشی نیز باید در اصلاح قوانین و مقررات پایه انجام شود.

 

 

منبع : ایبنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار