سومین جشنواره ملی برنج مازندران با طعم برنج قاچاقی به میزبانی آمل در حالی برگزار شد که با وجود دعوت وزیر جهاد کشاورزی، جشنواره بدون وی و حتی استاندار مازندران به اجرا درآمد.
کد خبر: ۵۴۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸ 22 December 2017
به گزارش تابناک : شهرستان آمل برای سومین سال متوالی با تلاش مسئولان دو بخش دابو و دشت‌سر برگزاری جشنواره ملی برنج دابودشت را به اجرا درآوردند که از روزهای قبل خواستار دعوت وزیر جهاد کشاورزی، استاندار مازندران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران و نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی شدند.

جشنواره محصولی که عنوانش با خود معنی یک سال زحمت و تلاش قشری از جامعه را به همراه آورده و " به رنج" را برنج در اذهان عمومی جای داد تا سر سفره ما ایرانی‌ها مرین نعمت شود.

تولیدی که در 14 استان کشور زیرکشت می‌رود که مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین آن را در دو استان شمالی، گیلان و مازندران رصد شده است.

مسئولان بخش دابودشت به ویِژه امام جمعه دابو و دشت‌سر از سه سال پیش اقدامی دستور کار قرار دادند تا حاصل زحمات قشر ناشناخته جامعه ما یعنی "کشاورز" به چشم مردم به ویژه مسئولان کشوری درآید که تولید یک محصول به همراه خود چه مشقت‌هایی به همراه دارد.

تولید محصولی که از اواخر زمستان کشاورز را به سمت اراضی شالی‌زاری می‌کشاند تا اواخر تابستان، فصل گرما که حاصل دسترنجشان در گونی‌های پلاستیکی و کنفی بر روی پشت‌های خمیده‌شان قرار می‌گیرد تا به سمت کارخانجات هدایت شوند.

عدم دغدغه مسئولان کشوری بر تولید ملی برنج

این جشنواره به همت این مسئولان با وجود عنوان ملی برای سومین سال در روستای هشتل بخش دابودشت شهرستان آمل دستور کار قرار گرفت که مدعوین آن را حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار مازندران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران و نماینده مردم آمل عنوان شد اما ظاهرا با وجود اهمیت این تولید ملی متاسفانه همچنان به غیر از دغدغه مردم استان به ویژه آملی‌ها و همراه آنها نماینده مردم آمل برای مسئولان استانی و کشوری دغدغه‌ای وجود ندارد.

جشنواره‌ ملی برنج مازندران با طعم برنج قاچاقی

برنجی که با وجود کمتر از گذشت یک ماه از برداشت کشت دوم آن و دپوی تولید اولیه‌شان در شالی‌کوبی‌ها با شوکت بزرگ واردات بی‌رویه برنج برای کشاورزان به ارمغان آورده است.

امسال سومین جشنواره ملی برنج مازندران با طعم برنج قاچاق در شهرستان آمل به اجرا درآمد، قاچاقی که ماجراها و دست پرده‌هایی دارد و با وجود نگرانی‌های کشاورزان شمالی بر رودست ماندن حاصل یک ساله‌شان، تاکنون مسئولان کشاورزی به ویِژه وزارت جهاد کشاورزی اقدام سنجیده و اندیشمندانه‌ای انجام ندادند.

با توجه به عدم حضور وزیر جهاد کشاورزی بر فوت برادرشان در این جشنواره عنوان شده و انتظار می‌رفت یکی از معاونانشان حضور می‌رساندند اما امید آن داریم تا سال‌های آینده برگزاری چنین جشنواره‌ای که گوشه‌ای از دغدغه‌های قشری از نظام جمهوری اسلامی است، برای مسئولان کشوری مهم تلقی شود و برای رفع مشکلات کشاورزان تصمیمات جدی‌تری بگیرند تا برگزاری جشنواره ملی برنج به طعم برنج قاچاقی نباشد.

برنج مازندران، مرغوب‌ترین برنج

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جشنواره با بیان اینکه به لحاظ ترویج امسال 217 هزار هکتار از اراضی مازندران به کشت اراضی پرداخته شد که از این مقدار 40 هزار تن کشت مجدد و 50 هزار هکتار تن رتون برداشت شد، گفت: این استان 45 درصد تولید برنج دارد که با تولید یک میلیون و 350 تن برنج بیش از 2.5 میلیون نفر ایرانی را تامین می‌کند.

عزیزالله شهیدی با اشاره به اینکه دو موضوع کیفیت و کمیت در تولید برنج بسیار حائز اهمیت است که در شهرهای آمل، محمودآباد، فریدونکنار، بابل و سرخرود با 25 درصد تولید مرغوب‌ترین برنج استان را به خود اختصاص دارند، افزود: برنج دابوی شهرستان آمل برنجی با دائقه بسیاری از ایرانی‌ها است که با وجود برتری‌اش قابل قیاس با تولید برنج‌های وارداتی نیست.

وی ادامه داد: سلامت این محصول با بررسی بسیاری از کارشناسان و محققان برخی مراکز تحقیقاتی و 10 دانشگاه برتر ایران در سال‌های مختلف به اثبات رسیده تا شایعه‌ای مبنی بر آلودگی برنج توجیه و رفع شود.

شهیدی یکی از بارزترین مشکل بر تقاضای تولید برنج در کشور را بر عنوان شدن ناسالم بودن برنج مازندرانی در کشور بیان و عنوان کرد: با توجه به تایید 99.2 درصدی سالم بودن برنج شمالی در سال گذشته متاسفانه همچنان استان‌های شمالی بر دغدغه عنوان ناسالم بودن این تولید ملی را در کشور دارند.

معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال از دیگر نگرانی کشاورزان واردات بی‌رویه برنج خارجی است، یادآور شد: اکنون با وجود ترغیب شدن کشاورزان بر کشت دوم متاسفانه در کشور شاهد واردات بی‌رویه برنج شدیم تا جلوی عرضه و تقاضای تولید ملی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال در کشت دوم آمل در سطح اراضی 12 هزار هکتار و محمودآباد 6 هزار هکتار به این کشت پرداخت که از سوی مدیران استانی و شهرستانی با مدیریت درست باید به حفظ این تولید اقدام کرد.

امام جمعه دابو و دشت‌سر آمل نیز با بیان اینکه با توجه به واردات بی‌رویه کشاورزان حق‌شان نیست که رنج آنها با این واردات جواب داده شود، عنوان کرد: اکنون با وجود ساخت شرکت بین‌المللی تجارت برنج، باید عرضه و تقاضا این تولید ملی در کشور هدایت شده باشد.

حجت‌الاسلام مهدی تقی‌زاده با اشاره به اینکه اکنون یکی از مشکلات کشاورزان دپوی برنج در شالی‌کوبی‌ها است که باید برای عرضه آن از سوی مسئولان کشوری فکر اساسی صورت گیرد، افزود: با توجه به تولید مرغوب در استان‌های شمالی باید تلاشی صورت گیرد تا به جای واردات بی‌رویه برنج خارجی به صادرات برنج شمالی انجام شود.

وی با اشاره به تولید برنجی نامی چون دابو و وجودش بر سفره‌های ایرانی خاطرنشان کرد: با وجود این تولید با کیفیت باید سعی شود آمل به عنوان پایتخت تولید برنج ایران معرفی شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آمل در این جشنواره میزان اراضی کشت این شهرستان به تولید برنج را 37 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: امسال با توجه به شرایط مناسب جوی کشاورزان آملی موفق به سطح زیر کشت قرار دادن 30 هزار هکتار از اراضی تولید دوم و رتون شدند.

سیدجعفر رسولی با بیان اینکه در کشت اول آمل 273 هزار تن تولید خالص داشته است، افزود: با وجود این تولید کشاورزان ترغیب به کشت دوم شدند اگر چه یکی از دغدغه‌های آنها کمبود آب است.

وی ادامه داد: با وجود اجرای پروژه بزرگ سد هراز و پیش‌بینی اتمام آب‌گیری آن طی دو سال آینده بزودی نگرانی کمبود آب کشاورزان نه تنها این شهرستان بلکه دیگر شهرستان‌های همجوار آمل برطرف می‌شود.

پشت‌پرده‌ای بر واردات بی‌رویه قاچاق برنج در ایران

نماینده مردم آمل در مجلس نیز با اشاره به وضعیت موجود کشاورزان و مشکلات عدیده پیش‌رو، هر مسئولی باید در حد توان خود به رفع مشکلات و دغدغه‌های این قشر زحمت‌کش گام بردارند، عنوان کرد: گندم و برنج دو تولید مهم در کشور است که در سال از سوی کشاورزان بدست می‌آید.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا با تاکید براینکه گندم با توجه به تولیدش در ابتدا عنوان به خودکفایی، بعد تولید پایدار و اکنون دوباره به تولید خودکفا عنوان می‌شود و در آن مشکلی وجود ندارد، اظهار داشت: اما اکنون یکی از مشکل در تولید برنج است که با تقاضای 2.5 میلیون تن در سال، نیاز به 500 هزار تن واردات این محصول خارج از کشور است.

وی افزود: این محصول با توجه به اهمیت و قیمتش‌، عده‌ای را در کشور به وسوسه درآورده تا در لباس قاچاقچی به واردات بی‌رویه برنج بپردازند به گونه‌ای که از ورود 200 هزار تن برنج بی‌رویه 180 هزار تن به طور قاچاق صورت گیرد.

یوسفیان‌ملا با اعلام اینکه در کشور ما به جز خودرو، هر نوع کالایی قاچاق صورت می‌گیرد، گفت: این محصول طبق بررسی‌های صورت گرفته از گمرک ظاهرا از هندوستان خریداری و به امارات آورده و از دبی داخل ایران شد.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید براینکه واردات 180 هزار تن برنج قاچاقی به ایران مطمئنا با حجم سنگینی آن از سوی کولبران انجام نشده است، بیان کرد: قاچاق این محصول از سوی گردن کلفت‌هایی بوده که دست قوی در امورات داخلی کشور دارند.

وی با اشاره به سالم بودن برنج شمالی تصریح کرد: همه کشاورزان باید در این زمینه ورود یابند و از مسئولان کشوری خواستار آن شوند که تولید محصول‌شان در سلامت کامل کشت می‌شود و با وجود آزمایش‌ها و تست‌های فراوان، یک تولید خالص و سالم برای سفره هر ایرانی است.

یوسفیان‌ملا با تاکید براینکه اگر حمایتی از برنج ایرانی نشود به مانند محصولات تزینی خانه‌های ما برای همیشه وارداتی می‌شود، اظهار داشت: در این امر خود کشاورزان نیز همت کنند و در جهت تبلیغ تولید خود با همراهی مسئولان امر گام موثری بردازند.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار