تشکل های زیست محیطی مازندران درخواست وزارت نفت از سازمان محیط زیست برای استقرار پتروشیمی در این خطه شمال کشور را بر خلاف سند آمایش سرزمینی مصوب مرداد ماه سال جاری می دانند.
کد خبر: ۵۳۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 10 December 2017
به گزارش تابناک : سند آمایش سرزمینی به عنوان یکی از اسناد بالادستی که مرداد ماه امسال مصوب شد ، به منظور حفاظت و حمایت از محیط زیست استقرار هرگونه صنایع پتروشیمی ، نفتی و گازی را که صنایع آلاینده محسوب می شوند در استان های شمالی ممنوع و تاکید کرده که مجوز استقرار این صنایع تنها برای استان های حوزه خلیج فارس و دریای عمان قابلیت اجرایی دارد.
وزارت نفت آبان ماه سال جاری درخواست استقرار پتروشیمی را در استان گیلان و مازندران به سازمان محیط زیست ارایه داد .
اگر چه سازمان محیط زیست تاکنون پاسخ رسمی به این درخواست نداده است ، ولی شبکه های زیست محیطی مردم نهاد می گویند که محیط زیست با این موضوع تاکنون مخالفتی نداشته و رئیس سازمان محیط زیست موافقت ضمنی خود را با استقرار این صنعت در استان های شمالی اعلام کرده است .
وزارت نفت در حالی به دنبال استقرار پتروشیمی در استان مازندران است که با گذشت 12 سال از مصوبه دولت گذشته برای استقرار مجتمع پتروشیمی در استان گلستان با وجود داشتن 94 هزار سهام دار به نتیجه نرسید و همچنان این واحد صنعتی در بلاتکلیفی به سر می برد .
عضو شورای هماهنگی تشکل های زیست محیطی کشور شنبه شب در نشست بررسی چالش های زیست محیطی استقرار پتروشمی در مازندران گفت که درخواست وزارت نفت از سازمان محیط زیست برای استقرار صنایع پتروشیمی درحاشیه دریای خزر و موافقت ضمنی محیط زیست با این درخواست بر خلاف سند آمایش سرزمین مصوبه مردادماه سال جاری است.
مسعود مولانا افزود : طبق سند آمایش سرزمینی مصوب سال جاری که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به 21 استان نیز ابلاغ شده، ایجاد صنایع پتروشیمی ، نفت و گاز در استان های شمالی ممنوع است .
وی ادامه داد : در این اسناد بالادستی استقرار پتروشیمی صرفا برای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان پیش بینی شد و موافقت ضمنی سازمان محیط زیست بر خلاف تمام اسناد بالادستی و رویه سابق این سازمان است.
مولانا اظهار داشت : رویه اصلی محیط زیست برای درخواست صنایع بزرگ در استان های کشور بررسی ارزیابی زیست محیطی از سوی کارشناسان این سازمان در استان ها و تصویب نهایی آن در شورای عالی محیط زیست بود.
این عضو حامی تشکل های محیط زیستی در کشور گفت که موافقت ضمنی سازمان محیط زیست با درخواست وزارت نفت به نوعی به چالش کشیدن تمام برنامه های اثرات زیست محیطی این سازمان در گذشته است و به نظر می رسد باید این رویه اصلاح شود.
** موافق توسعه صنعت/ مخالف صنایع آلاینده 
عضو شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست کشور تصریح کرد : تشکل های زیست محیطی با توسعه صنعت که به دنبال توسعه پایدار و همه جانبه باشد، موافقند و کمک کار چنین صنعتی نیز هستند، ولی تجربه ثابت کرده که پتروشیمی صنایع آلاینده ای است که استقرار آن در مازندران به خصوص در حاشیه ذخیره گاه زیست کره نابودی این ذخیرگاه را به دنبال خواهد داشت.
مولانا افزود : اگر اهداف مسئولان استانی و ملی برای توسعه صنعتی ارتقاء شاخص توسعه و کاهش نرخ بیکاری است، در استان های شمالی باید این برنامه ها را با صنعت گردشگری دنبال کرد.
وی اضافه کرد : با اعتباری که برای پتروشیمی درمازندران ایجاد می شود، می تواند دهها هتل ساخت که چندین برابر پتروشیمی اشتغالزایی به دنبال دارد و با فضای محیطی تضادی ندارد.
** آمایش سرزمین چیست ؟
آمایش سرزمین ، ارزیابی نظام‌مند عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… به منظور یافتن راهی برای تشویق و کمک به جامعه بهره‌برداران در انتخاب گزینه‌هایی مناسب برای افزایش و پایداری توان سرزمینی در جهت برآورد نیازهای جامعه است.
دبیرتشکل های زیست محیطی مازندران هم در این نشست موافقت ضمنی محیط زیست با استقرار صنعت پتروشیمی در استان های شمالی به خصوص مازندران را بدون بررسی ارزیابی زیست محیطی به بهانه ارتقاء شاخص توسعه و توسعه پایدار در این استان ها پشت پا زدن به سند آمایش دانست.
داریوش عبادی گفت که ما به عنوان تشکل های زیست محیطی از ارتقاء شاخص توسعه پایدار در استان های شمالی استقبال می کنیم، ولی با استقرار هر گونه صنایع بزرگ بدون طرح مطالعاتی ارزیابی زیست محیطی مخالفیم.
وی افزود : مشکل اصلی استان های شمالی کشور تخریب محیط زیست به بهانه ارتقاء شاخص های توسعه و توسعه پایدار دردهه های اخیر بوده و بار دیگر نباید تجربه تلخ گذشته در این خطه شمال کشور تکرار شود.
عبادی با به چالش کشیدن استقرار صنعت خودرو سازی در یکی از شهرستان های مازندران ، گفت : استقرار این صنعت با تخریب محیط زیست چه میزان توانست شاخص های توسعه را ارتقاء دهد که در صنعت پتروشیمی بار دیگر این تجربه تکراری در حال اجرایی شدن است.
وی افزود : امروز استان های شمالی کشور با برخورداری از طبیعت زیبا و ظرفیت های گردشگری با بهره گیری از تجربیات کشورهای گردشگر، می توانند صنایعی را در خود جای دهند که جاذب گردشگران داخلی و خارجی باشد و با حفظ محیط زیست مشکل بیکاری در این مناطق نیز کاهش یابد.
دبیر تشکل های زیست محیطی مازندران بار دیگر با تاکید بر اجرای طرح مطالعاتی ارزیابی زیست محیطی برای درخواست وزارت نفت جهت استقرار پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت که تشکل های زیست محیطی با صنایع سبز در استان موافقند و با استقرار صنایع آلاینده مخالفند.
در سطح کشور 55 مجتمع پتروشیمی فعال است که طبق آخرین گزارش 38 درصد از حجم صادرات فراورده های نفتی و 39 درصد صادرات صنعتی کشور هم مربوط به این صنایع است .
استان مازندران افزون بر سه هزار واحد تولیدی و صنعتی با 80 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و 60 هزار اشتغال دارد.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار