مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری با بیان اینکه سالانه متوسط فرسایش استان 15.9 تن در هکتار برآورد شده است، گفت: این میزان در افق 1404 باید به شاخص‌های جهانی و به 5 تا 6 تن در هکتار نزدیک شود.
کد خبر: ۵۳۵۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶ 09 December 2017
به گزارش تابناک : ستار بابایی در همایش خاک، بستر تولید و زندگی که در سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد با بیان اینکه مازندران دارای 584 هزار هکتار مرتع است که 387 هزار هکتار آن در محدوده منابع طبیعی ساری و بقیه در حوزه نوشهر قرار دارد، اظهار کرد: یک میلیون و 100 هزار هکتار عرصه جنگلی در محدوده منابع طبیعی ساری قرار دارد.

وی افزود: 39 درصد مساحت مازندران زمین‌هایی با شیب 50 درصد و 76 درصد از این زمین‌ها با شیب 10 درصد است که نشان‌دهنده این است اراضی جلگه‌ای و کم شیب در استان کم است و شیبدار بودن عرصه نشان می‌دهد باید برای پوشش گیاهان تلاش بیشتری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه سالانه متوسط فرسایش استان 15.9 تن در هکتار برآورد شده است، گفت: این میزان در افق 1404 باید به شاخص‌های جهانی و به 5 تا 6 تن در هکتار نزدیک شود.

این مسؤول افزود: بجز گیاهان تک سلولی موجود در خاک و گلسنگ‌ها، بقیه گیاهان به خاک نیاز دارند.

بابایی عوامل طبیعی و انسانی را از عوامل فرسایش خاک عنوان کرد و گفت: عوامل طبیعی مانند آب‌های سطحی، باد، نیروی جاذبه و آب‌های زیرزمینی است و در عوامل انسانی تغییر کاربری و استفاده غیراصولی از زمین و منابع آن در فرسایش خاک نقش دارد.





منبع : پانا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار