دبیر تشکل های مردم نهاد مازندران در عرصه منابع طبیعی گفت: استقرار صنعت پتروشیمی و نفت در حاشیه دریای خزر موجب آلودگی آب و خاک می شود.
کد خبر: ۵۳۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳ 09 December 2017
به گزارش تابناک : داریوش عبادی، شامگاه شنبه، در نشستی با اصحاب رسانه، علت برگزاری این نشست را نگرانی و دغدغه در خصوص یک تصمیم‌گیری خارج از رویه قانونی و کارشناسی در سطح سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی یکی از صنایع آلاینده در سطح کشور است و در مصوبه شورای عالی آمایش سرزمین مکان‌یابی شده است، افزود: مکان این گونه صنایع آلاینده در سواحل خلیج فارس و عمان است و در سال ۸۳ و در سند آمایش سرزمین در امکان‌سنجی صنعت پتروشیمی و صنایع نفت؛ جایگاه آن در منطقه شمال و دریای خزر ممنوع اعلام کردند.

وی با بیان اینکه مازندران و شمال کشور به لحاظ تراکم جمعیت و زیرساخت‌های کشاورزی و گردشگری دیده شده است، افزود: صنعت پتروشیمی و نفت موجب آلودگی هوا، آب و خاک می‌شود.

عبادی  با اشاره به بالا بودن سطح ایستایی آب مازندران، گفت: صنایع پتروشیمی آب‌بر است و باید در سواحل دریای خزر استقرار پیدا کند؛ بنابراین لجن‌های نفتی و پساب‌های صنعتی این صنعت قطعاً آب و دریای را آلوده خواهد کرد و به همین دلیل در آمایش سرزمین جایگاه آن را در جنوب کشور و در آب‌های خالیج فارس و دریای عمان مشخص کردند.

وی ادامه داد: نگرانی ما فعالان محیط‌زیست از زمانی آغاز شد که وزیر نفت با ریاست سازمان محیط‌زیست مکاتبه‌ای داشته‌اند، مبنی بر اینکه ما در مازندران و گیلان دو نقطه را به‌عنوان محل استقرار صنعت پتروشیمی در نظر گرفتیم و درخواست موافقت اصولی کردند و ریاست سازمان محیط‌زیست نیز دستور تهیه طرح داده و موافقت ضمنی خود را اعلام کردند.

وی با بیان اینکه ریاست سازمان محیط زیست، در حال بدعت‌گذاری دو رویه غلط هستند، افزود: روشی که تا کنون در این سازمان وجود نداشته، مبنی بر اینکه ابتدا ایشان رأسان موافقت کرده و سپس دستور تهیه طرح و بعد ارزیابی اثرات زیست محیطی داده‌اند.

عبادی با بیان اینکه این روش معکوس و غیرفنی است، افزود: در دنیا، پیش از اجرای پروژه ابتدا باید مکان‌یابی، مکان‌سنجی و ارزیابی اثرات زیست محیطی انجام شود و در صورت مثبت بودن اثرات زیست محیطی و عدم تخریب منابع زیستی و اجتماعی، سپس به دنبال تهیه طرح و نهایتا موافقت باید بود.

وی با بیان اینکه این در خواست وزیر نفت در دولت دهم و یازدهم هم انجام شد اما مورد موافقت ریاست سازمان وقت قرار نگرفت، افزود: توسعه نیافتگی استان‌های شمالی و ایجاد شغل علت استقرار این صنعت در شمال عنوان شده است.

عبادی با این پرسش که آیا با صنعت پتروشمی می‌توان توسعه ایجاد کرد، افزود: شاخص توسعه نیافتگی استان‌های شمالی با چه شاخصی و نسبت به کدام استان‌ها بررسی شده است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی صنعتی است که کم‌ترین میزان اشتغال را دارد، افزود: استقرار صنعت پتروشیمی در شمال برای چند نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد که به بهانه آن با منابع زیستی یک استان و اقلیم اینگونه رفتار گردد؟

عبادی افزود: اگر صنعت گردشگری تقویت می‌شد شاید صدها برابر بیشتر از پتروشیمی و شهرک‌های صنعتی نیمه‌فعال می‌توانست ایجاد اشتغال کند و در توسعه استان نیز موثر باشد که متاسفته تا کنون اتفاق نیافتاده است.





منبع :مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار