مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: بارورسازی غیرعلمی ابرها خسارت بار است، به همین دلیل برای افزایش بارش‌ها نمی‌توان از این روش استفاده کرد.
کد خبر: ۵۳۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ 07 December 2017
به گزارش تابناک : احد وظیفه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه بارور کردن ابرها در دنیا امری ثابت شده نیست، اظهار کرد: نمی‌توان برای افزایش باران بر موضوع بارور کردن ابرها اکتفا کرد، چراکه در کشور آمریکا که به مدرن‌ترین تجهیزات در زمینه باروری ابرها از جمله هواپیماهای مدرن و آزمایشگاه‌های پیشرفته برای بررسی فیزیکی ابرها مجهز هستند، شاهد خشکسالی و افت شدید چاه‌های آبی زیرزمینی مشابه شرایط ایران هستیم.

وی افزود: تاکنون در ایران نیز برای بارور کردن ابرها تحقیقات و کار کارشناسی عمیق صورت نگرفته است.

وظیفه با بیان اینکه برای بارورسازی ابرها باید رطوبت در جو وجود داشته باشد، گفت: هسته‌های میعان ابر(هستک ها) که قطره های باران در آن‌ها شکل می‌گیرد اگر ناکافی باشند، با افزایش مصنوعی ابر که یک هستک آب دوست است، موجب شدت بارش‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: در منطقه خاورمیانه از جمله ایران که سیستم ابری و جبهه ای آن با گرد و خاک همراه است، شاهد بارش باران با گل هستیم که این نشان می دهد جو خود دارای ذرات گرد و خاک و نمک است. بنابراین افزایش ابر مصنوعی کمکی به ایجاد بارش نمی کند.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه ممکن است با بارورسازی ابر، بارش معمولی نیز عقیم شود، اظهار کرد: زمانی که ذرات O2 نقره را برای بارورسازی بیش از حد نیاز وارد سیستم ابری فاقد رطوبت می‌کنیم، در سیستم ابر قطره‌های نارس ایجاد می‌شود و آن ابر با این وضعیت تبخیر و به زمین نمی رسد.

وی ادامه داد: هرگاه توانستیم به صورت علمی با بررسی های میکروفیزیک ابر ساختار خرد، مقیاس ابر و تعداد ذرات در واحد حجم را انجام دهیم، آن گاه بارورسازی ابر می تواند کمکی برای افزایش بارش باشد.

وظیفه با تاکید بر اینکه با پاشیدن ذرات O2 نقره به ابر همواره بارندگی ایجاد نمی شود، گفت: ممکن است با این روش وضعیت ابر بدتر و حتی خسارت وارد شود.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی با استفاده از روش شیرین کردن آب دریا، آب مصرفی خود را تامین می کنند، تصریح کرد: در ایران برای تأمین آب مصرفی می‌توانیم به جای بهره گیری از روش بارورسازی ابرها، از انرژی خورشیدی و روش کم هزینه شیرین سازی آب دریا استفاده کنیم.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در پایان اظهار کرد: هرگاه توانستیم با روش علمی ثابت کنیم که بارورسازی ابرها موجب افزایش بارش می‌شود، آنگاه برای این موضوع اقدام و سرمایه گذاری می کنیم، در غیر این صورت بارورسازی ابرها خسارت به بار خواهد آورد.






منبع : باشگاه خبرنگاران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار