نخستین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و‌ اسپانیا روز دوشنبه در محل وزارت اقتصاد، صنعت و‌ رقابت پذیری اسپانیا برگزار شد .
کد خبر: ۵۳۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 05 December 2017
به گزارش تابناک : هیات های عالی رتبه اقتصادی دو کشور زمینه های توسعه مناسبات اقتصادی در حوزه های مختلف زیربنایی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی های تجدید پذیر، مدیریت منابع آب، علوم و فناوری و بانکی را بررسی و کمیته های فنی جهت پیگیری توافقات ایجاد کردند. 
«مجتبی خسروتاج» قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت در جریان نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ضمن ابراز خرسندی از توسعه مناسبات اقتصادی بین ایران و اسپانیا به دنبال توافق جامع هسته ای و برطرف شدن تحریم های بین المللی علیه کشورمان و افزایش مناسبات تجاری از 500 میلیون یورو در سال 1394 به بیش از یک میلیارد و دویست میلیون یورو در سال 1396 خاطر نشان کرد که با توجه به ظرفیت های اقتصادی دو کشور ، این ارقام همچنان رضایت بخش نبوده و دو کشور باید به تلاش های خود برای تسهیل مناسبات اقتصادی و هموار کردن راه برای فعالان اقتصادی یکدیگر ادامه دهند. 
وی حضور هیات بزرگ اقتصادی ایران در اسپانیا متشکل از بیش از 60 نفر نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی را بیانگر اراده جدی جمهوری اسلامی برای توسعه مناسبات اقتصادی با اسپانیا دانست و از طرف اسپانیایی خواست به حمایت های خود برای برطرف کردن موانع پیش رو از جمله مشکلات بانکی ادامه دهد. 
خسرو تاج با اشاره به تمایل جدی از سوی شرکت های بزرگ اسپانیایی برای سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ زیر بنایی در ایران و انتقال فناوری به کشورمان تصریح کرد که تحقق این امر، مستلزم مشارکت جدی تر بانک های بزرگ اسپانیایی است.
خانم «مارسیا پونسلا» معاون تجارت وزارت اقتصاد اسپانیا بعنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران نیز در این نشست بر اراده کشورش برای توسعه مناسبات اقتصادی تاکید و سفر سه وزیر اسپانیایی به ایران در راس یک هیات بزرگ تجاری بلافاصله پس از توافق هسته ای را نشانه روشنی از وجود این اراده دانست. 
وی ادامه داد: دولت اسپانیا در راستای حمایت از شرکت های اسپانیایی برای حضور در بازار ایران و سرمایه گذاری در بخش های مختلف زیربنایی این کشور اعلام کرده است که صادرات و سرمایه گذاری در ایران را بدون در نظر گرفتن هیچ محدودیتی تحت پوشش ضمانت بیمه ای قرار می دهد. بنابراین سرمایه گذاران اسپانیایی از این بابت نگرانی ندارند.
پونسلا در ادامه از اختصاص خط اعتباری برای همکاری شرکت های اسپانیایی با ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با این مشوق ها شاهد توسعه بیش از پیش مناسبات اقتصادی بین دو کشور در آینده نزدیک باشیم. 
در پایان نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اسپانیا، نقشه راه همکاری های اقتصادی برای پنج سال آینده و همچنین بیانیه مشترک کمیسیون مشترک اقتصادی به امضای خسروتاج و پونسلا رسید. 
براساس نقشه راه همکاری های اقتصادی، 6 کمیته فنی در حوزه های مختلف زیربنایی تاسیس و طی پنج سال آینده مناسبات اقتصادی از طریق این کمیته های فنی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.




منبع : ایران اکونومیست 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار